22 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

22 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

da, General De Gaulle başta bulun- olamıyacağını anlamışlardır. Böyle o- lunca da De Gaulle'i ün istemediği tasa- ün fazla üzerine giderse Fransanın da buna karşılık Doğu Almanyayı tanıma- sından korkmaktadır. Bilindiği gibi, Fransa, Oder - Neisse çizgisini Alman - Polonya sınırı olarak tanıyan ilk batılı devlettir. Böyle olunca, günün birinde Doğu Almanyayı tanımaması için de hiçbir sebep yoktur. Nihayet, bu yaz Batı Almanyada se çimler yapılacaktır. Erhard hükümeti, seçimleri kazanmak istiyorsa, Alman- yanın birleştirilmesi konusunda birşey ler yapmak zorundadır. Batı Alman- ya idarecilerinin bu konudaki ilk amaç- lan, alman meselesini tartışacak dörtlü bir komisyonun kurulmasıdır. Birleşik Amerika, bu düşünceye karşı olma- makla beraber, Sovyetler Birliğiyle bü tün Avrupa meseleleri oüzerinde bir anlaşmaya varmadan Almanya mesele- sini ele almanın faydasızlığına inan- maktadır. Bu görü: İngilterenin de katıldığı anlaşılmaktadır. Zira Bonn- masını istediği komisyonun başarı kazanacağını ummamaktadır. Üstelik İngiltere, Federal Almanyanın ortak bir vurucu kuvvet içinde söz sa- hibi olmasını, çekirdekli silâhların te- tiğine dokunmasını da istememektedir. Bütün bunlar bir araya gelince, Batı Almanya için yeniden Fransaya ya- naşmaktan başka çare kalmamaktadır. Görüşmeler Fransayı Federal Almanya karşısında daha yumuşak davranmaya yönel- ten sebeplere gelince; bilindiği gibi De Gaulle'ün plânlarında Almanyanın ö- zel bir yeri vardır. Fransız devlet baş fazla darıltmanın hiçbir anlamı yok tur. Kaldı ki, Bonn idarecileri, Ortak Pazar içindeki tahıl fiyatları konusun- da geçen Aralıkta Fransaya önemli bir tâviz vererek iki ülke arasındaki mü- nasebetleri düzeltmek istediklerini de açıkça göstermişlerdir. Bu hafta içinde yanıltan De Gaul- münasebetlerin yeniden samimi bir ha vaya burünmesidir. Paristen gelen ha- AKİS, 22 OCAK 1965 berlere göre, bu sonuç fazlasile elde e- dilmiştirr. Bunun yanısıra, General De Gaulle'le Erhard Avrupanın politik birleşmesi üzerinde durmuşlar ve al- manların Kasım ayında ileri sürdük- ---- tasarıya uygun olarak, Ortak Pa- zar dışişleri bakanlarının siyasi bir an laşma üzerinde çalışmaları konusunu e- DÜNYADA OLUP BİTENLER le almışlardır. Almanyanın birleştirilme si konusunda ise, eğer Birleşik Ameri- ka, İngiltere ve Sovyetler Birliği dört lü komisyon fikrine yanaşırlarsa, Fran a da buna muhalefet etmeyecektir. Fa kat öteki üç devletin bu fikre yana- şacağını gösteren bir belirti, bugün i- çin ortalarda yoktur. 21