22 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

22 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DIŞ GEZİLER Fransada grev yapan halk Generalin dertleri yonluk bir nüfusu geçindirebilecek hal dedir. Eğer Avrupanın gindi milyon fransız bulunursa, De Gaulle Fransanın bir büyük dünya devleti o- lacağından emindir. Ancak bu, çok tartışılacak bir ko nudur. Zira fazla nüfus her zaman memleketleri büyük dünya devleti ha- line getirmemektedir. Dış politika meseleleri General, hiç birzaman dış , politika- da mahir bir oyuncu olmamıştır. Fazla .sert ve katı , kendisinden çıkartmıştır. Bu, dünya meselelerin- de Fransanın çapından büyük bir rol oynamaya kalkışınca General için hep handikap olmuştur. De Gaulle, bir fransız tabiriyle "po- zör" dür. Mesela, bütün nutuklarını kelimesi kelimesine ezberlemekte, ay- bun- gazetecilerin karşısına böyle çıkmaktadır. Tabii bu pozculuk dış politika görüşmelerinde da devam etmektedir ve General mu- hatapları üzerinde sevimli (tesir bı- rakmamaktadır. Generalin Avrupa politikasının ba şarı kazanmamasının ye Avrupayı teş kil edecek memleketlerden çoğunun gözlerini Parise çevirmeyi oreddetme- sinin sebebi budur. De Gaulle Av- rupa üzerinde bir amerikan hegemon- yasına karşı vaziyet almıştır. |. Ama 18 herkes m hisselyeektedir ki Ge- neral bu hi onyanın yerine fran- SIZ he dil koymak istemek- tedir. Fransanın Dışişleri Bakanlığı "O- uai d'Orsay" ül büyük ve gösterişli bir odasında Generalin Dışişleri Bakanı M. Couve de Murville bu satırların yazarına Avrupanın niçin güvenliğini Amerikanın nükleer bombasına o bağ- layamayacağını izah etti. Fakat bu izahat bir Moka açıkta bırakmak- tadır: Peki, Avrupa kendi savunması için amerikan değil de fransız bom- basına güvenmeye kalksa - güvene- mez ya... bu kendisine daha mı faz- — itimat “Verecektir? Zira, Amerika- nın bombasını kendi menfaatini her şeyden fazla gözeterek bir esasısını teşkil etmektedir.. Bu politika ve onun , gerektirdiği şama"nın âletidir. Gün, güzel ve tat- lı gündür. Müşkiller pembe renkli bu lutların arkasında saklıdır. o Halk, yarını düşünmemenin rahatlığı | için- dedir. Bunların sembolü olduğu içi halli seçimlerde fazla şanslı görünme- mekle beraber fransız milleti (o tara- fından tekrar Elysee sarayına gönde- rilecektir. n bir başka sebebi de, Ge- meral ki bile siyasi partilerin bir- leşmekte gösterdikleri (o acizdir. - Bu partiler mahalli seçimlerde birleşebin seler mahalli seçimleri oGeneral için kolayca bir hezimet haline sokabilir ler. Bilhassa "sol" un daki çekişmeleri ve nın bir türlü bir araya kuvwvetleri, bölmektedir. Tabii perişanlığı ve halâ küçük hesaplardan kurtulamaması Fransada siyasi par- tileri düşmüş ooldukları (o çukurdan kurtarmamaktadır. Bunların hiç biri- nin başında Generalle şahsiyeti | iti- bariyle aşık atacak bir kimsenin bu- lunmaması ve etrafına kuvvetleri top layamaması Fransada De Gaulle Sta tüsünün devam edeceğinin delilini teşkil etmektedir. (AKİS: 60) AKİS, 22 OCAK 1965