22 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

22 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

Seçim Komisyonu Mecliste çalışıyor Akıl için yol birdir rılmaması ile korunabileceğini, bu Ta sarının CHP'ye de en az AP kadar za rar verdiğini, ancak partilerüstü meşe leler sözkonusu olduğu zaman parti menfaatlerinin ikinci plânda kalması gerektiğini söylediler. Sırrı Atalay ise o zamanlar bir Kurucu Meclis üyesi olarak fikrini osöylediğini, şimdi ise Hükümet adına Hükümetin fikirlerini savunduğunu ifade etti. CKMP temsilcisi Faruk Küreli ile rer konuşma yaparak, Tasarının bir sadaka sistemi getirmediğini, küçük partilerin bu Tasarıyla diğer partiler- den oy çalmadıklarını, tersine, kendi oylarından faydalanan büyük partiler olduğunu söylediler. Sivri lâflar Cuma günkü toplantı oldukça bir hava içinde başladı. Gündem- deki madde partilerin seçimlere katı- labilme şartları ile ilgiliydi ve bu hu- susta partiler arasında bir fikir ay- rılığı yoktu. Sabahki görüşmelerin tek özelliğini, bütün Komisyon ürelerinin hedef olarak Türkiye İsçi Partisini seçmeleri teşkil etti. Üyeler, açıkça söylememekle beraber, TİP'in seçim- lere girmesini önliyecek nitelikte mad deler teklif ediyorlardı. Nihayet mese le pratik bir çözüm yoluna bağlandı: Parlâmentoda Grupları olmıyan parti- AKİS, 22 OCAK 1965 sakin lerin genel seçimlere girebilmesi için en az 15 ilde teşkilât kurmuş olması şart koşuldu. Parlâmentoda Grupu o- lan partiler için bu şart oaranmıya- caktı. Gündemin diğer maddesini ise se- çim tarihi teşkil etmekteydi. Görüşme ler boyunca en çok gürültü bu madde üzerinde koptu AP'liler müstakar bir hükümetin kurulması için erken se- çimi şart kabul ediyorlar, hukuki mes net olarak da Seçim Kanununu göste riyorlardı. CHP liler ve küçük parti temsilcileri ise, Anayasanın, seçimle- rin dört yılda bir yapılmasını öngör- düğünü ileri sürerek, bu dört yılın 1965 Ekim ayında dolacağını o iddia ediyorlardı. Bir ara Komisyona gele- rek bu konuda bilgi veren CHP Ça- nakkale milletvekili (o Şefik İnan ise meseleyi şöyle İzah etti: "— O zamanlar bir an önce seçim- lere gitmek istiyorduk. Bu sebeple Ku rucu Mecliste Seçim Kanununu hazır larken seçim tarihi olarak Haziran ayını kabul ettik. Ancak Ana- yasa, eçim (Kanunundan daha geç hazırlanmıştır ve bu sebep- le maddeler farklıdır. Asıl bağlayıcı nitelikte olan kanun Anayasa olduğu na göre, Anayasaya itibar etmek gere kir..." Bundan sonra AP'liler, seçimlerin Mayıs sonunda, yapılması yolunda bir YURTTA OLUP BİTENLER önerge verdiler, önerge 8'e karşı 4 oyla reddedildi. Ekim ayında seçimi ön gören madde de gene AP'li üyelere ait 4 muhalif oya karşılık 8 oyla kabul e- dildi. Cumartesi günkü toplantıda ise Ta sarının asıl önemli maddelerini teşkil eden Milli Bakiyeler sistemi ve bunun illerde uygulanması ile ilgili madde- ler görüşüldü. Her iki madde üzerin- de de gerek AP lilerin ve gerekse CHP'li temsilcilerin sözleri, Tasarının bütünü görüşülürken ( söylenenlerden pek farklı olmadı. AP'li delegeler iki gün önceki sloganları birkaç Okelime değişikliğiyle yeniden tekrarladılar. Başta Zeki Baltacıoğlu olmak üzere CHP'liler de bunlara gerekli cevapla- rı verdiler. Bu arada görüşmelerin baş lıca özelliğini, tartışmalarda dozun biraz fazlaca kaçırılması teşkil etti. Bir ara, İhsan Tombuşun getirilen Tasarının menfur emeller taşıdığını söylemesi üzerine salon karıştıysa da, Tombuşun, daha sonra sözlerini tav- zih ederek, "Geçmiş devri kasdetmiş- tim" demesi üzerine sinirli hava biraz yatıştı AP'li Talât Asalın, bu kanunun parti adedi artıracağından yakın- ması ve "Biraraya gelen her on baldırı çıplak parti kurup seçimlere katılabi- lecek" demesi ve Burhan o Apaydının da buna "On baldırıçıplak gibi on hi- lekâr da biraraya gelip bir partinin teş kilatını çökertebilir (oşeklinde (o cevap vermesi günün sivri lâflarını teşkil etti O gün saat 22'ye kadar devam eden görüşmelerde Tasarının gerek sistem ve gerekse uygulaması ile ilgili mad- deleri 4 muhalif oya karşılık 7 oyla -MP temsilcisi İsmail Hakkı Akdoğan bu toplantıda bulunmamıştıı- okabul e- dildi. Badirenin ilk kısmı böylece at- latılmış oluyordu. Kanunlar Gizli toplantılar Önceki hafta, İzmir Ticaret Odası- nın toplantı salonu önemli obazı müzakerelere sahne oldu. Fakat Tür- kiyede pek yakında ciddi olaylara yol açacağından şüphe edilmiyen toplan- tının gündemi, basından, müzakün olduğu kadar, gizlendi. Yapılan gizli toplantıların günde mi, doğrudan doğruya türk mukadderatı ile ilgilidir ve Cum riyetin kuruluşundan bu yana e defa işçilere tanınan bir hakkın kı- sıtlanmasını derpiş etmektedir. e Her branşta türk işçisine tanınan o bazı haklarda olduğu gibi özel sektör 13