22 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

22 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

Okuyucu Mektupları Açıklama. Mecmuanızın 25 Aralık 1964 tarih- li sayısında benim Sosyalist Kültür Derneğinin her toplantısına katıldığım ve ben sosyalistim dedi- ğim yolunda bir yazı yayınlanmış- tır. Kemeri asılsız olan bu haberi tekzip ederi Sosyalist | Kültür Derneğinin bazı konferanslarına dinleyici olarak ka- tıldığım doğrudur. cak bunların hiçbirinde "ben sosyalistim" tar- zında bir beyanda bulunmadım. Bi- lakis politikacıların Türkiyenin eko- nomik ve politik gerçeklerini gözet- meleri ve hiçbir dar ekonomik gö- rüşe saplanıp kalmamaları fikrini, bu dernekde bir sohbet esnasında savundum. Esasen bu konular üze- rindeki düşüncelerimi muhtelif maka- le ve konuşmalarımla belirtmiş bu- lunmaktayım. Gökhan Evliyaoğlu mn son sayılarındaki değişik hava bizleri son derece mem- nun etti. Zaten nezaman, "yenilik- lerle çıkacağız" diye (o bildirseniz, sonucu merakla beklemekteyiz. Bu konuda hiçbir zaman hayal kırıklı- ğına uğramadık. Sevincimiz biraz da buradan gelmektedir. Kanaatimizce KİS, dediğini yapan bir mecmua- dır ve onun tumu, uzun Ö mürlülüğünün bir teminatıdır. Kapaktaki in. yi daha mükemmel, daha minkâr olacağını ümid etmekteyiz. “Büzünkü haliyle bile tamamen yeni bir hava taşımaktadır. Hele Metin Tokerin gezi yazılarını büyük bir ilgiyle o- kumaktayız. Dileğimiz, bu gibi ya- zıların mecmuada eksik olmaması- dır. Hepinize başarılar dileriz. İstanbul Ali Yazarer - Mustafa Yaprak Son günlerde AKİS'te Kıbrıs ile ilgili yazılar okuyamaz ( olduk. Merak ediyoruz: acaba sebebi nedir? AKİS'in bu konuyu tamamen ken- dine has bir açıdan ele alışı biz o- kuyucuları a ediyordu, şimdiy- se bundan mahrum kalmış bulunu- yoruz. Kıbrıs mesele indik son ge- EE MM okumayı vw. isti T “Metin Tokerin Avrupa imal ilgiyle izlemekteyiz. A- a bu yazılar daha nekadar de- vam ei ir? KİS'e, uygulamaya başladığı Erir konusunda bilhassa basa- rılar ; Memduh Yürekli - Adana temsilcileri, 24 Temmuz 1963 günü yürürlüğe girerek tatbik mevkiine ko nulan 275 sayılı "Toplu Sözleşme, Grev ve Lokavt Kanunu" na karşı da, daha o zamandan beri tepki gös termiş, fakat bu tepkiler bugün oldu- gu gibi fiili bir teşebbüse inkılâp et- memiştir, Özel sektör (o temsilcileri, 275 sayılı kanuna karşı ilk fiili tep- kiyi önceki hafta içinde ( gösterdiler. n zamandır yapılan Oo hazırlıklar, Ticaret Odası salonundaki gizli lantıda açığa vuruldu, bu tâdil edilmesi yolunda ciddi faaliye, te geçildi. Türkiye Odalar Birliği ile O İz- mir Ticaret ve Ege Bölgesi (Sanayi Odası yöneticilerinin katıldığı ve Tür kiye İşverenler Sendikaları o Konfede rasyonu tarafından düzenlenen İz- mir toplantısı tam bir gizlilik içinde cereyan etti. m hakkında ba- sına bilgi verilmemesi konusunda, mü zakereciler namus sözü ( vermişlerdi. Gizli toplantının gündemi tek mad- deden ibaretti ve doğrudan doğruya 275 sayılı "Toplu Sözleşme, Grev ve Lokavt Kanunu" nun değiştirilmesi- ni hedef tutuyordu. Gizil toplantıda, özellikle 275 sayılı kanunun "Bugünün şartlarına ve mevcut ihtiyaçlara uy- madığı" kanaati, Özel sektör temsil- cileri arasında hakim di. nun "İşçi-İşveren" münasebetlerinin yeni esaslara bağlanması lüzumu ü- zerinde duruldu. 275 sayılı kanun madde madde ele alındı ve değiştiril- mesi zaruri görülen maddeler tesbit edilerek, kanun üzerinde gerekli de- gişiklikler bir ön tasarı halinde oha- zırlandı. Müzakereciler ayrıca, ode- giştirilmesi gereken maddelere ken- di yönlerinden birer de gerekçe ekle- iler Seyreyleyin gümbürtüyü ünyemize uymadığı dn edilen ka- nunun tadili konusundaki gerekçe- lerini Özel sektör temsilcileri (| şöyle özetlemektedirler : "Toplu Sözleşme, Grev ve Lokavt Kanunları memleket ekonomisi (o içm zararlı neticeler yaratmakta ve özel- likle sanayiciler, bu Kanunun o bas- kısı altında yatırım yapmaktan ka- çınmaktadırlar. Sanayiin inkişafı için gayret sarfedildiği bir sırada, U inkişafı önliyecek faktörler (o ortadan kaldırılmalı ve İşçi-İşveren münase- betleri yurt ekonomisine (ouygun bir şekilde yeniden düzenlenmelidir." Bu gerekçe ile "Toplu Sözleşme, Grev ve Lokavt Kanunu" nun de- giştirilmesine lüzum olduğunu iddia eden Özel sektör temsilcileri, Kanu- nun hangi maddelerinde (değişiklik yapılmasını istediklerini oOson derece gizli tutmakta ve herhangi bir açık- lamada bulunmamaktadırlar. Ancak, değişikliğin en kısa zamanda (o yapıl- masına değinmekte ve konunun en kısa zamanda Hükümete bir rapor ha linde sunulacağım açıklamaktadırlar. Bu bakımdan, Önümüzdeki ogünler içinde Hükümete, dolayısile okamu oyuna aksedeceği anlaşılan özel sek- tör görüşlerinin, yurt çapında otep- kilere ve olaylara yol açacağından şüp he edilmemektedir. Nitekim İzmirdeki gizli (o toplan- tıya katılan Özel sektör temsilcileri, bu tepkiyi beklediklerini ifadeden e — Bu te “ bolyar. Elbet- te tik gürültüler olacaktır. Fakat biz, görüşlerimizin gerçeklere (o uygun olduğunu söylemekten Oo çekinmiyece- giz" demektedirler. var ki, toplantı dışında kalan bazı özel sektör temsilcileri ise (o bu- günkü atmosfer içinde, hele (o seçim arefesinde Hükümetin, 275 sayılı ka- nunda değişiklik yapmağa (o yanaşmı- yacağını, keza hiç bir siyasi iktidarın böyle tehlikeli bir oyuna girişemiye- ceğinde ittifak etmektedirler. Ya şimdi ne olacak? İşin garip yönü, İşverenler | tarafın- dan özel bir titizlikle saklanan bu sırrın Türkiye İşçi Sendikaları Kon- federasyonu (o (Türk-İş) (o tarafından, hem de bütün detayları ile bilinme- sidir. Nitekim Konfederasyonun Ge- nel Sekreteri Halil Tunç, haftanın or- talarında Çarşamba günü kendisiyle görüşen bir AKİS'çiye : "— İzmirde yapılan bu toplantıyı ve içeride ne gibi kararlar alındığını gayet iyi biliyoruz. Kendilerine veri- lecek cevapları hazırladık" dedi. Ancak "Toplu Sözleşme, Grev ve Lokavt Kanunu" na şimşekler sade- ce İşverenler tarafından o yöneltilme- mektedir. Aynı şekilde işçiler de bu Kanunun uygulamasından doğan ba zı mahzurlardan bahsetmekte ve bun ların düzeltilmesi yolunda çaba gös tereceklerini o söylemektedirler. o Fa- kat bu iki kampın, o değiştirilmesini istediği maddeler ayrı ayrıdır İşverenlerin grev uygulamasın- dan şikâyetlerinin (o yanısıra. İşçiler kamu idarelerinde çalışanların da sen dika kurabilme hakkına sahip olma- larının, Kanunun 2. maddesinin oObu amacı gerçekleştirecek (şekilde değiş- tirilmesini o istemektedirler. o Türk-İş Araştırma Bürosu tarafından o değiş- tirilmesi istenen maddeler tek tek tesbit edilmiş bulunmaktadır. o Toplu sözleşmelere çağrı yetkisi, (o dayanış- ma aidatı, hükümetin teşmil (yetkisi bunlardan bazılarıdır. Türk-İş ayrı- ca hükümetin grevlere müdahale yet kişinin de sınırlandırılmasını istemek- tedir. AKİS, 22 OCAK 1965