22 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

22 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

DÜNYADA OLUP BİTENLER ingiltere Eski askerler ölmez Geride bıraktığımız haftanın son gü- -ü, yalnız İngiltere değil, bütün dünya tek bir haberle çalkalandı: Eski İngiliz Başbakanlarından Sir Winston Churchill, beyin damarlarından birin- deki tıkanmadan ötürü, birdenbire ağır şekilde hastalanıp komaya girmişti. Şu satırların yazıldığı sırada, ihtiyar po- litika kurdu hayâtla ölümü birbirinden ayıran son köprü üzerinde yavaş ya- vaş uzaklara doğru kayıp gidiyordu. Sir Winston Churohill'in bir daha . Bazları ihtiyar kurdun bugüne kadar iki defa daha ölümün eşiğine kadar gelip geri döndüğünü düşüne- rek, aynı şeyin şimdi de tekrarlanma- sını umdular. Bazıları da, eski Başba- kanın Londradaki Hyde Park Gate- deki evinin önünde sabahlara kadar bekleyerek acı haberi kendi kulaklarıy- la duymak istediler. (Dünyanın dört bir tarafından Londraya iyilik dileyen telgraflar yağdı. Bu arada. Churchill'- in eski arkadaşı İnönü de, ihtiyar po- litikacının hastalandığını duyar duy- maz, bir telgraf çekerek iyilik dilekle- rini yolladı. Sir Winston Churchill'in hastalan- dığını duyanlar, ister istemez, onun İ kinci Dünya Savaşınm en kötü il Gönİe- rinde bile dudağından purosu eksik ri yaşayanların pek iyi hatırlayacakları gibi, müttefiklerin zaferi kazanacağın- dan bir an şüpheye düşmemiş, asker- leri bile şaşırtan ileri görüşü ve kuv- vetli sezişiyle en güç durumları bü- yük bir kolaylıkla geçiştirmesini bil- miştir. Churchill'in müttefiklerin dâ- vasına inancı savaş boyunca yalnız in- giliz. halkını değil,bütün batılıları a- yakta tutan en önemli kozlardan biri olmuştur. Churchill'in savaşı yürütmekte gös terdiği başarıyı barışı hazırlarken de gösterdiği söylenemez. Avrupada beliren Sovyet tehlikesini o gerçi ilk farkeden odur ama, o zamana kadar iş işten geçtiği için bunu önlemek mümkün o- lamamıştır. Eğer Almanyaya karşı a- çılan ikinci cephe Fransada değil de Churchill'in istediği gibi (Balkanlarda açılsaydı, komünizmin yayılışı belki durdurulabilirdi. Fakat Churchill bu fikri ortaya attığı zaman karşısında yalnız Stalin'i değil, aynı zamanda Roosevelt'i de bulmuştur. Churchill, İkinci Dünya Savaşını yürüten ünlü triyonun hayatta kalan son üyesidir. Bilindiği gibi, Roosevelt daha savaşın bittiğini görmeden dün- yaya gözlerini yummuş, Stalin öleli de on yılı aşkın bir süre geçmiştir. Churc hill'in dünyadan ayrılmasıyla savaş sırasında üç büyük devletin başında bulunan en yüksek kademeli idarecile- in üçü de tarih sayfaları arasına ka- rışmış olacaktır. Churchill ve Türkiye Kaderin garip bir cilvesi, ingiliz halkı İngiltereyi İkinci Dünya Savaşın- dan galip çıkaran Churchill'e barışı yapmak şerefini çok görmüştür. Sava- şın sona erdiği günlerde yapılan seçim ŞAFAK Mağazası MEHMET ve TURGUT GÜDÜLLÜOĞLU Zengin yeni çeşitleri ile her cins ve kalitede Pamuklu, İpekli Kumaşlar, Perdelik ve Döşemelik mevcuttur. Yenişehir Atatürk Bulvarı 88 /A Telefon : 12 77 59 20 Ankara (AKİS — 52) lerde Churchill yerini Atlee'ye bırak- mak zorunda kalmış ve Muhafazakâr Parti 1952 yılına kadar muhalefette kalmıştır. Sir Winston Churchill 1952 yılında yeniden iktidara geldikten son ra da orada fazla kalmamış, ilerleyen yaşı yüzünden yerini, uzun yıllar ken- di Dışişleri Bakanlığını yapan Eden'e bırakmıştır. Churchill'in yaptığı bu seçimin hiç de isabetli olmadığı bugün herkesin bildiği bir gerçektir. Geçen yıl doksan yaşını tamamla- yan Churehilli in türk târihinde de ö- nemli bir yeri vardır. Bir kere, Birinci Dünya Savaşı sırasında İngilterenin başına Çanakkale macerasını açan, binlerce yetişkin türk evladının ölü- ve İngilterenin de büyük bir hezi- metiyle sonuçlanan Gellibolu olayını yaratan Churchilldir. İkinci Dünya Savaşı sırasında Türkiyenin savaşa gir mesi için İnönünün üzerine en fazla baskı yapan devlet adamı da, gene Churchill'dir. İngiliz Başbakanı, Türki yenin savaş içinde Sovyetler | Birliği karşısında gösterdiği korkuyu anlamak ta büyük güçlük çekmiş ve Türkiyenin savaşa katılması için elinden geleni yapmıştır. Eğer Başkan Roosevelt bu konuda biraz mütereddit o davranma- saydı, Türkiyenin savaş dışında kal- ması im güç bir mesele olurdu. ununla beraber, doğrusunu söy- vi gerekirse, savaşın sonu yaklaş- tıkça gerçeği ilk gören ve Birleşik A- merikayı Türkiye üzerindeki (o Sovyet tehdidi oOkonusunda ilk uyaran da Churchill'dir. Churchill'in ölümünün bütün dün- ya için büyük bir kayıp olacağından şüphe edilmemelidir. Batı Avrupa Zoraki uzlaşma Fransız Devlet Başkanı General De Gaulle ile Batı Almanya Şansölyesi Dr. Adehauer bu hafta içinde Pariste Rambouillet sarayında sinin niyeti de hiç değilse görünüşü kurtaracak bir anlaşmaya (o varmaktı. Nitekim böyle oldu ve iki ülkenin en yüksek kademeli idarecileri, son iki yıldır süregelen geçimsizlikleri bir ta- rafa bırakarak, eski frânsız - alman iş- birliğini yeniden kuvvetlendirecek ka- rarlar aldılar. İşin doğrusu istenirse, böyle bir an- batılı devletler gibi Federal Almanya AKİS, OCAK 1965