5 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

5 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA konudaki m işaret eden €s- ki İktisadi Plânlama Dairesi Başka nı Prof. Besim Ürüne, İktisat Fa- kültesi Mezunları Derneğinde, haf tanın başındaki Pazar günü verdiği bir konferansta şunları söyledi: "— İhracatta geleneksel tarım malları yerine sanayi mallarına, ma- müllere, işlenmiş maden ve mal ih- racatına geçmek ve bunun için de yurt içinde bu sanayileri kuvvetlen- dirmek, önce ithal mallarına karşı yl içinde rekabetlerini sağlamak, - yirmi sene sonra da ihra- di “Kabiliyeti kazanmalarına yar- dım etmek lâzımdır. Aksi takdirde, durmadan mâmül alıp, tarım mad. deleri ve ham cevher satarsak, ile- lebet bu hal sürüp gider. Anayasa- da var diye Plânlama Teşkilâtı muhafaza etmek; fakat birçok işle- ri Plânlamaya danışmadan yapmak- la işler yürümez. Planlı devrenin başından bu yana ekonomide düzel- me olmuş, Menderes ekonomisine borç vermeyi reddeden Dünya Ban- kası, Türkiyeyi. borç verme bakı- mından artık güvenilir bulmaya başlamıştır. Fakat, Plana rağmen plansız bir ekonomi politikası çok kısa bir zaman içinde eski durumu geri getirecektir." Bu sözlerin mânasını anlamayan, AKİS anlamak istemeyenlerin felsefesi ise "Borç bini aşınca, baklava börek ye- meli"dir. Ama, baklava - börek düş- künlerine uzatılan "Madenlerinizi bize verin", "sahillerinizi biz halle delim", "sanayinizi biz kuralım" şek lindeki, teklifler herhalde, baklava börekçilerin ağızlarının tadını kaçı- racak acılıktadır. Daha da ağırları bazı ülkelerde oynanan trajedilerde görülmektedir. İktisadi kalkınması için her çeşit potansiyeli olan, fakat basiretsiz yöneticiler elinde bulu nan ülkelerin bu hallere düşmemesi için çeşitli imkân ve yollar mevcut- tur. 24 (Basın A: 486) — 4 5 Şubat 1966