5 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

5 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER yutmasından bu yana istisnasız bü- tün gazetelerde, en ciddi kalemler sadece şüphe ve tereddüt göster- mişler, bunlar en azından böyle bir hevesi mevsimsiz ve yersiz bulmuş- lardır. Hele yirmi bin liralık bir tec- hizatla Gürsele yeni tedavi imkân- larının Türkiyede verilebilecek ol- ması bu Amerika seyahatini büsbü- tün sebepsiz kılmaktadır. Nihayet Amerikaya Okarşı bu memleketin çok çevresinde beslenen hisler, şüp- heler ve kaygular da Gürseli türk milletinin gönül rahatlığıyla uğurla- masının manileri arasındadır. rarengiz bir hava içinde Başbakan- lığa niçin davet ediyordu? Günün konusu Kıbrısla ilgili olarak parti temsilcilerine bilgi mi verilecekti, yoksa Hükümet bazı önemli karar- lar alma arefesinde miydi? Böyle bir tartışma saat 17.30 sı- ralarında Çankayadaki Pembe Ev- de de yapıldı. Başbakanın kendisini saat 18'de beklediği bildirildiğinde İnönü Kemal Satırı çağırttı. Lider- ler yirmişer dakika e davet e- dildiklerine göre bir mesele müna- kaşa edilmeyecek, bilgi verilecekti. O gün Cumhurbaşkanı Gürselin bir doktorlar heyeti tarafından muaye- ne edildiği ve doktorların, Cumhur- Nasır Zeytinoğlu gazetecilerle konuşuyor Perdenin o arkasındaki adam G B kanlığı başkanlığı başdoktorunun arzusu- : aş g na uyarak Gürselin yurt dışında te- .ve nihayet e müstesna günlerinden bi- yaşıyordu. Dikkatli gözler ve kirişteki kulaklar Başbakanlığa çev- . Parti liderlerinin veya gö- revlendirecekleri yetkililerin Demi- relle görüşmek üzere Başbakanlığa davet edildiğini duyanlar pek me- raklanmışlardı. Bunda haksız da de- gillerdi. Davet, partilere, günlük ça- lışmalar tamamlandıktan sonra bil- dirilmişti. Görüşme konusunda her- hangi bir açıklama yapılmıyor, sa- dece "Bir mesele hakkında" denil- mekle yetiniliyordu. Acaba Demirel, parti yetkililerini âni olarak ve es- 6 davisini kabul ettikleri öğrenilmiş- ti. Başbakan, her halde bu haberi li- derlere duyuracaktı. CHP Genel Başkanı Satıra: "— Sen git!" dedi. Başbakanın dâvetine ilk gelen Satir oldu. Satır, saat tam 18'de Başbakanlığa geldi ve 20 dakika son- ra Demirelin yanından ayrılırken, Başbakanlığın erene rindiş et- halli çeviren gazetecileri — Haberler tonla!.." edi ruz" şeklindeki sözlerine yo şöyle karşılık verdi: AKİS "— Başbakan bir mesele hakkın- da bilgi verdi, görüşmeler tamam- landıktan sonra meselenin bir hü- kümet tebliğiyle açıklanacağım söy- ledi. Bu bakımdan, şimdi ben size birşey söyleyemem." Satır, tam otomobiline bineceği sırada sorulan, "Görüşmeler Cum- hurbaşkanının sağlık durumuyla mı ilgili?" şeklindeki soruya ise — Aşağı yukarı.." diye karşılık verince, Başbakanın parti temsilci- lerine hangi konuda bilgi vermekte olduğu anlaşıldı. Başka hesapla en e Cemal Gürsel u- zun süredir rahatsız bulunduğu, buna rağmen yurt dışında tedavisi cihetine gidilmediği, aksine, böyle haberlerin Çankaya Köşkü tarafın- dan derhal tekzip olunduğu bilindi- ğ zihinlerde derhal poru ise bunları arttırdı. Zira dok- torlar, hastanın durumunda bir a- ğırlaşma olmadığını bildiriyorlardı. Madem ki bir ağırlaşma yoktu, ye- ni tertibe neden lüzum görülmüştü? Raporda "tıp ilmindeki yenilikler"- den bahsediliyordu. Sonradan anla- şıldı ki Gürselin göreceği, sadece kaplıca tedavisidir. Gerçi Amerika- da bu tedavide kullanılan yeni âlet- ler vardır ama, bunların temini vs hattâ bunların Çankayaya yerleşti- rilmesi 20 bin liralık bir meseledir. - Gürselin yurt dışında tedavisi kararı karşısında tereddüt gösteren- lerin başında Tabii' Senatörler gel- di. Tabii Senatörler Başbakanın parti liderlerini çağırdığını duyun- ca ve bunun sebebini öğrenince te- lâşlandılar ve Meclisteki odalarında biraraya geldiler. Bir defa, Başba- kan kendilerine neden haber ver- mek lüzumunu hissetmemişti? Son- ra, acaba Gürsel rızasıyla mı gidi- yordu, yoksa gönderiliyor muydu? Tabii Senatörler, Çankayada deği- şik rüzgârların emrinde çalışan kuv- vetlerin mevcudiyetini biliyorlardı. Gürselin eski komite arkadaşları, önce gidip, İnönüyle bir istişarede bulunmayı kararlaştırdılar. ve eski askerden randevu istediler. İnönü o gece evinde, Tabii Senatörlerle gö- rüştü: urum gözden geçirildi. MBK'cılar Gürseli gidip EM görmek istiyorlardı., ad i. Sonra, bir istifa halin- de ne olacağı düşünüldü. Senatörler ertesi gün, toplu hal- de Köşke gittiler. Bunun için Genel 5 Şubat 1966