5 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

5 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

AKİS duyuldu. O gün. akşamüstü İnönü, şifa dileklerini bildirmek üzere beş dakika için Köşke çıktı ve Gürselle görü Si ü. ek yüzü bu olan "yurt dışı tedavi "Seyahati", eğer bir mâni çık- mamışsa, bu satırların okunmakta oldugu sırada başlamış bulunacak- tır. İrtica Müslüman Hükümet (Kapaktaki kara kuvvet) Haftanın başında Pazartesi günü toplanan Milli Güvenlik Kurulun- da Sağlık Bakanı Edip Somunoğlu ile diğer Bakan arkadaşları, bu mevsim hacı olmayı tasarlıyan müs- lüman vatandaşlar için zorlu bir ci- hada giriştiler ve başarıya da ulaş- tılar. Ama bunun için az uğraşma- dılar, az ter dökmediler. Zira karşı- larındaki engel büyüktü. Milli Gü- venlik Kurulu Genel Sekreterliği, hac bölgesinde kolera salgını oldu- gu gerekçesiyle bu yıl hac seferine izin verilmemesini teklif ediyordu. Halbuki daha önce AP'li Bakanlar, vatandaşlara, "hacca gidilecek" di- ye söz vermişlerdi. AP gibi bir par- ti millete dini konularla ilgili bir söz vermişse bunun mutlaka tutul- ması gerekirdi. İşin en güç tarafı, karar alınacak konunun Türkiyenin güvenliği ve sağlığı ile ilgili olma- sıydı. Elbette ki buna kulak asılmı- yacaktı. Ama nasıl yapılmalıydı da, "hacca gidilecek" kararı Güvenlik Kurulundan geçirilmeliydi? Bu s0- man Başbakan Demirel ve "arkadaşlarını çok düşündürdü. Görev, Sağlık Bakanı Edip So- munoğluna verildi. Somunoğlu ne yapıp yapacak, hacca gidilmesini sağlıyacak bir gerekçe yaratacaktı. Güvenlik Kurulu toplantısına bu se- beple katılan Somunoğlu, arkadaş- larına karşı mahcup olmadı. Konu görüşülmeye başlandığında söz aldı ve yabancı bir kaynağa atıfta bulu- narak, hac bölgesindeki kolera sal- gınının hafiflediğini bildirdi. Hatta, yüksek ilmi ehliyetiyle, o bölgeye ei türk hacı adaylarının mem- lekete mikrop sokmayacaklarını is- -at etti! Her ne kadar, toplantıya katılan iki profesör durumun böyle ee kolera b hafiflemiş a bile, hacılar tarafı löksis mikrop mn ve 5 Bir salgının ortaya çıkm asının oO(mMüm- kün olduğunu, bu iznin verilmesinin 5 Şubat 1966 Bir Portre İbrahim Elmalı AP tipi din adamı Diyanet İşleri Reisi İbrahim . Elmalı hakkında, Başbakan Ürgüplüye, devletin güvenlik teşkilâtlarından biri o tarafın- dan verilmiş olan bir ra- porda şu olay anlatılmakta- dır: Elmalı, İstanbul müftüsü iken, bir yerde Atatürk aley- hinde hakaretler başlamıştır. Elmalıya müdahale eden bir veteriner albay: — Böyle konuşmak size yakışmıyor! Siz, islâm dinin- de ölülerin ancak hayırla yâde- dili söylemiştiniz" demiş- tir ie buna cevabı: "— Benim o sözüm bizim- kiler içindi kâfirler için de- gil!" olmuştur. Atatürk o hakkındaki hük- münü "kâfir" diye kısaca ver- miş olduğu bu raporda iddia edilen Elmalı, öğrenimine İs- tanbul Dar-ül Hilâfe Medrese- sinde başlamış ve "Sahan" kıs- mına kadar devam etmiştir. Medreseler kapanınca İlahiyat Fakültesine geçmiş ve orayı bitirmiştir. Daha sonra bir Ba- kanlıkta Evrak Kalemi Şefli- ği, Üsküdar Müftülüğü ve ni- hayet İstanbul Müftülüğü yap- mıştır. IV. Koalisyon sırasın- da, nurculukla çok yakın iliş- kiler içinde bulunan İstanbul İlim Yayma Derneği tarafın- dan Ankaraya getirilmiş ve AP'ye müstakbel Diyanet İşle- ri Başkanı olarak takdim edil- miştir. Mutaassıp bir müslü- man olan Elmalı, bekârdır. YURTTA OLUP BİTENLER tehlike yaratacağını söyledilerse de, artık, AP'li Bakanlar için millete ve- rilen sözü yerine getirmenin gerek- çesi vardı. Bu konuda en yetkili a- gız, Somunoğlu, tehlike bulunmadı- ğını söylemişti ya! Böylece, kolera salgını yüzünden kıymetli hacı adaylarının seyahatle- rinin geri bırakılması ihtimali ber- taraf ediliverdi. Güvenlik Kuruluna getirilen teklif ise reddedildi. Fakat Güvenlik Kurulunda görü- şülecek konu sadece hac meselesi değildi. Bu toplantıda, son günler- de vahim bir hal alan aşırı cereyan- lar ve özellikle irtica tehlikesine karşı Güvenlik Kurulunca alınması istenen bazı teklifler de konuşula- caktı. u tekliflerin sahibi, Milli Gü- venlik Kurulu Genel o Sekreterliği- dir. Son bir ay içinde çeşitli Bakan- lıklara, Genel Sekreter Korgeneral Refet Ülgenalp imzası ile gönderi- len çeşitli raporlarda durumun cid- diyeti en açık şekilde belirtilmiş ve alınması zorunlu bazı tedbirler tek- lif edilmiştir. Politika ve din Ülgenalpin raporlarında, 10 Ekim seçimlerinde ve seçimlerden son- ra yaygınlaşan din istismarı ve bu- nun, yarattığı tehlikeler gösterilmiş- tir. Meselâ bunlardan birinde "Nur- culuğun yaygın halde olduğu ve bu- na rağmen nurculuk hakkında alı- nan 38 sayılı Güvenlik Kurulu kara- rının hâlâ Bakanlar Kurulu kararı haline getirilmediği, politikacıların bu tedbirlerin mesuliyetini üzerleri ne almadıkları, seçimlerde yapılan kapalı ve açık toplantılarda politi- kacıların din. propagandası yapma- larının yaygın hale geldiği, politika- ya hasımlarına (o kâfir, zındık, komünist gibi ithamlara başladık- ları" “ belirtilmişt ir. Ülgenalpin raporlarında alınma- sı istenilen tedbirler arasında, Ku- ran kurslarının tamamen kaldırıl- ması ve bu öğrenimin ilkokullarda, her sınıfta, son dersten sonra, ruh- satlı hocalar | tarafından ve öğret- men nezaretinde verilmesi, İmam - Hatip okullarında arapça öğreni- min kaldırılması ve kitaplardaki di- lin türkçeleştirilmesi, İmam- tip okullarına alınacak öğrencilerin mutlaka 5 sınıflı ilkokulu bitirmiş olmalarının şart koşulması, İmam- Hatip okullarında taassup derecesi- ne varan arap hayranlığının kaldırıl- ması ve türk kültürünün bu okul- lara sokulması, Anayasanın 153.