5 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

5 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

DÜNYADA OLUP BİTENLER Fransa De Gaulle'ü sarsan skandal Bundan üç ay kadar önce, 29 Ekim 1965 Cuma günü, Parisin ünlü Orly hava alanına, İsviçre hava yol- larının Cenevreden gelen bir yolcu uçağı indi. Uçaktan çıkanlar arasın- da orta boylu, sağlam yapılı, siyah saçlı, orta yaşlı esmer bir adam da vardı. Pasaportuna bakan giriş gö- revlileri, bu adamın, kendi ülke- sinde iki defa ölüm cezasına çarp- tırıdan Faslı solcu lider Ben Barka olduğunu anladılar. Sonradan bir yakınının anlattığına göre, Fas o- toriteleri tarafından uzun bir süre- dir aranılan Ben Barka, Parise, ge- ri kalmış ülkeler üzerine bir dokü- manter hazırlamak isteyen bir film yapıcısıyla görüşmek üzere gelmiş- ti. Yapıcının adı George Franju, se- narist de Philippe Bernier adında- ki bir gazeteciydi. Dokümanterin çevrilmesi Gi gerekli parayı da, a- e Figon olduğunu söyle yen, ei karanlik bir adam bu- acaktı. Ben Berkanın Orly hava alanına inmesinden tam bir gün sonra, 30 Ekim sabahı da, aynı alana, Fastan gelen bir yolcu ayak bastı. Bu yol- cunun pasaportuna bakan giriş gö- revlileri, kendisine Ben Barkaya e- sirgedikleri bütün saygıyı gösterdi- ler. Çünkü, bu sonuncu gelen. Fasın İçişleri Bakanı General Ufkir idi. Ben Barkanın can EE sayılan General Ufkir, Orly'den bir özel a- rabaya binerek, hava alanının bir- kaç mil ötesinde bulunan bir banli- yö evine doğru uzaklaştı. Gene son- radan açıklandığına göre, bu ev, ünlü fransız gangsterlerinden Deli Pierrot'nun yardımcılarından Geor- ges Boucheseiche'indi. Ufkir, Bouc- heseiche'in evinde bir gün kadar kaldıktan sonra, ertesi sabah gene Orly'ye döndü ve Fasa kalkan bir uçağa binerek Fransadan uzaklaştı. Aradan bir hafta kadar geçtikten sonra, Ben Barkanın kardeşi, fran- SIZ makamlarına, ağabeyinin bir haftadır ortalıkta görünmediğini bildirdi, Fransız makamlarının uzun bir gecikmeden sonra yaptıkları a raştırmadan, Faslı solcu liderin, Fransaya geldiği gün iki kişi tara- findan bir arabaya bindirilerek Bo- ucheseiche'in evine götürüldüğü ve oradan da kayıplara karıştığı anla- 5 Şubat 1966 General De Gaulle Skandal o yağmuru şıldı. Görünüşe göre bu, yılda en a- zından birkaç defa dünya basınında yer alan siyasal adam kaçırmalar- dan biriydi. Fakat, başlangıçta böy- lece yorumlanan Ben Barka olayı burada kalmadı. Araştırma uzayıp geliştikçe, işin içine fransız polisi, milli emniyet, hattâ içişleri bakan- lığı da girdi ve böylece; geçtiğimiz haftalarda Paris ve Rabat hükü metlerini sarsan, De Gaulle'ün yö- netimini, Fas Krallığını çeşitli it- hamlar karşısında bırakan, zorla kurulmak istenen Fransa-Fas dost- ANKARADA İLK DEFA DİSKOTEK MÜZİK KLÜBÜNDE Los Maracujas ORKESTRASI İLGİLİLERE DUYURULUR Adres: Tandoğan, Bayramoğlu Apt. No: 7 Tel: 12 13 60 (AKİS: 10) luğunu bozan ve bütün dünyayı ken- dinden başka hiçbir şeyle ilgilene- memek durumunda bırakan Ben Barka skandalı patlak veriverdi. Arabaya buyurmaz mısınız? Fas Kralıyla bozuştuktan sonra iki yıla yakın bir süredir İsviçre- de yaşayan Ben Barka, Cenevreden Parise geldiği sırada, fransız polisi - nin kendisini Fasın amansız İçişle- ri Bakanının eline teslim edeceğine, imkânı yok, ihtimal vermezdi. Za- ten onun içindir ki, 29 Ekim akşa- mı Franju, Bernier ve Figonla bu- luşmak üzere St. Germain des Pres'deki Lipp birahanesine girmek üzereyken karşısına iki fransız po- lisi çıkıp da kendisini kaldırımın kenarında bekleyen bir arabaya ça- ğırdıkları zaman aklına kötü birşey getirmedi. Olsa olsa, polisler, ken- disini bir pasaport oveya gümrük formalitesi yüzünden karakola ka- dar götürecekler ve sonra da bıra- kacaklardı. Fakat işler hiç de um- duğu gibi çıkmadı, Ben Barkayı a- ralarına alan polisler, faslı Tideri, Boucheseiche'in o evine götürdüler, Bu sırada, içinde fransız milli em- niyetinden Antoine Lopez adındaki bir ajanın bulunduğu ikinci bir a- raba da biraz geriden onları takip ediyordu. Ben Barka ve polisler Bouche- seiche'in evine geldikleri zaman, o- rada, kendilerini başta Boucheseic- he olmak üzere, Julian Le Ny ve Je- an Palisse gibi ünlü gangsterler kar- Blake İçerde, kapının gölgesinde as m emniyetinin ileri ge- İetiğrinden Larbi Milud ile George Figon bekliyorlardı. Ben Barkanın yanındaki polisler Faslı lideri gangs- terlere teslim ettikten sonra bir de selâm çaktılar ve ondan sonra, gö- revlerini yapmış adamların iç ra- hatlığıyla, arabalarına e geri döndüler. Ertesi gün de, Bouchese- iche'in evine, General Ufkir geldi. Ben Barkanın başına ondan sonra neler geldiğini henüz hiç kimse bil- miyor. Gözlerimi okaparım Ben Barka gibi di ima tanınmış bir politikacının, güpegündüz, Parisin göbeğinde, hem de polisler- le gangsterlerin işbirliğiyle kaçırıl- ması, kurduğu yönetimin bütün kö- tülüklerden arınmış bir yönetim ol- duğunu, Fransanın kendi sayesinde şimdiye kadar gördüğü en temiz ve 25