12 Mart 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

12 Mart 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

AKİS menin başlangıcı olacak" diye telâş- landılar Geçen haftanın sonunda Pazar sabahı, Meclis Başkanı Ferruh Boz- beyli, grup temsilcilerini toplantıya çağırdı ve bir haftalık bir tatili tel- kin etti. Bu toplantıdan çıkıldığın- da Cihat Bilgehan, Feyzioğlunun ko- luna girdi ve bir gün önce Feyzioğ- luna küfreden Feyyaz Köksalı bir güzel boyadı. Bu, bir ric'atın açık işaretiydi. Nitekim daha sonra Meclis toplantısı odevam ederken, bir haftalık tatil önergeleri verildi, AP mehil istiyerek Grupunu topla- dı, tatil kararı aldı ve Mecliste bu önergeleri destekliyerek, tatili ka- bul etti! Bu, büyük şaşkınlık ya- rattı. Bir haftalık tatil m AP nin Seçim Kanunu üzerindeki telaş- lı ısrardan büyük ölçüde vazgeç- mesi demektir. Bu durumu anlaya- bilmek için o sabah yapılan AP Ge- nel İdare Kurulu ve Grup İdare He- yetinin ortak toplantısını bilmek şarttır. Bu toplantı bir paniği bü- tün anlamıyla ortaya koydu. Demi- rel, yaptığı konuşmada sızlandı, herşeyden şikâyet etti. İçtüzüğü bil- meyen mesai arkadaşlarının kendi- sini yanılttıklarım söyledi ve işin içinden çıkabilmek için bir tatil ka- rarına razı olmak -yani mağlübiyeti kabul etmek- gerektiğini ifade etti. Nitekim, öğleden sonra yapılan AP Grup toplantısına, bu karma top- lantıda alınan karar teklif olarak sunuldu. Teklif büyük gürültü ya- rattı. Söz alan AP'liler, Demirele şiddetle hücum ettiler, şaşkına dön- düklerini, tam ke ndilerine gösteri- len istikamete atıldıklarında, istika- metin değişmesinden dolayı komik duruma düştüklerini söylediler. Bu anla; — Bu bir rücudur. Ayıp ayıp!" — bağıranlar oldu. Bunun üzerine söz almak zorun- luğunu hisseden Başbakan, tatil ka- rarım savundu ve tehlikeli hale ge- len gerginliğin önlenmesi için baş- ka çarenin olmadığım ifade etti. Fakat Grup önünde, bir lider olarak uğradığı bon ortaya koyan şu sözleri ie ledi: "— Eğer vu teklifimizi oredde- derseniz, o takdirde sizin karar ver- diğiniz istikamette 241 kişi olarak mücadeleye devam ederiz!" Bu, Demirelin, Grupa karşı artık ısrar dahi edemez hale geldiğinin a- çık delilidir. Yapılan oylamada 64 AP'li tatil kararının aleyhine -yani Demirelin istediğinin tersine- oy verdi. 12 Mart 1966 Neticede Meclis bir haftalık bir tatile girdi. Ama şu anda bir şey halledilmiş değildir: Seçim Kanunu âlâ Meclis gündemindedir. Arka- sından gelecek olan, "Af'tır. Türki- ye çok vahim bir buhranın eşiğine kadar getirilmiş, sonra da Parlâ- mento bir hafta tatile girmiştir. E- ger bu tasarılar geri alınmazsa, bir hafta sonra olaylar, kalındığı yer- den devam edecektir. Ana muhale- fet partisi CHP'nin yetkilileri, reji- mi tehdit eden tasarılara karşı obstrüksiyona devam edeceklerini, normal muhalefet hüviyetine an- cak, Hükümet Programında yer a- lan memleket meseleleri ile ilgili tasarılar getirildiği zaman dönecek- lerini söylemektedirler. Meclis Baş- kanlığına verilen gensoruların sayı- sı da gündengüne yükselmektedir. u anda bu sayı 6'yı aşmış bulun- kain. İktidarın binlerce kanun- suz ve yanlış davranışı, gensorula- rın alabildiğine artmasına yol aç- maktadır. Bu takdirde ise Parla- mentonun çalışamaz hale geleceği muhakkaktır. Üstelik, Anayasanın 89. Maddesinin yarattığı "İktidarı kıskıvrak bağlama imkânı", küçük partiler tarafından da keşfedilmiş- tir. Beş muhalefet partisinden her- hangi birisi, istediği takdirde, bu yolla. AP'nin başını derde sokabilir. u söz, haftanın başında Ankara kulislerinde yaygın hale gelmişti: — Beş muhalefet partisinin bu- und bir Mecliste 241 kişilik ço- gunluk çok değil, hattâ azdır!" İstikamet, bir rejim buhranıdır. YURTTA OLUP BİTENLER Demirel bunun da alternatifi oldu- gunu, bu takdirde de seçimlerin ye- nileneceğini söylemiştir. Bu, doğ- rudur. Ama, Demircim kastettiği mânada değil!.. Çünkü Demirel, se- çimin, Seçim Kanunu AP'nin men- faatlerine göre değiştirildikten son- ra yenilenmesini istemektedir. Tam bu noktada ortaya çıkan, MP'nin, "seçimin -mevcut esaslara göre- ye- nilenmesi" teklifi herhalde AP'nin hoşuna gitmemiştir. Demirel, iktidarının beşinci ayın- da bu durumdadır. Bundan sonraki beş ay için olacaklar gerçekten me- rak edilmektedir. Üstelik AP Lideri, tehlikelerin üzerine bile bile, göre göre gitmektedir. İsmet İnönü, Se- çim ve Af tasarılarının, başına ne işler açacağını Demirele çok kısa bir süre önce söylemişti. Fakat bu uyarma Başbakanın bindiği dalı kesme faaliyetine engel olamamış- tır. Netice ise, ağaçtan düşercesine bir hezimet, tam bir mağlübiyettir. Bugünlerde Demirelin, İnönüye ge- lip: "— Paşam, Seçim Kanununda başıma geleceği bildin. Öleceğim günü de bil!" diyeceği, politikacıla- rın en son fıkralarıdır. Türk - İş Bir sınav arefesinde Türkiyenin çeşitli o bölgelerinden Ankaraya gelen sendika temsilci- leri, şu günlerde bir sınavın arefe- sinde bulunmaktadırlar. Bu sınav, Türk-İşin 6. Genel Kurul toplantısı Bir oyun hazırlanıyor