12 Mart 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

12 Mart 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER dürü Fikret Menemencioğludan, fabrikanın işleyeceği yün ipliği, Şe- gana adındaki bir firmadan satın almasını istemiştir. Menemencioğ- lu, fabrikanın ihtiyacı zamanında karşılandığından, isteğin bu yıl ye- -ine ogetirilemeyeceğini, yün ipliği alımının ancak gelecek yıl yapılabi- leceğini nazikâne bir dille Genel Müdüre anlatmıştır. Ancak, Tavas- lıgilin bu konu üzerinde niçin ısrar- la durduğu sonradan anlaşılmıştır. Öğrenilmiştir ki, Şegana, Genel Mü- dür Şevket Tavaslıgilin ortağı bu- lunduğu, yün ipliği yaptırıp satan bir firmadır. Firmaya bu ad, or- takların isimlerinin ilk iki harfi bir- leştirilmek suretiyle verilmiştir. "Şe", Şevkettir; "gana" ise, diğer iki ortak Gani ve Nâzımın isimleri- nin ilk iki harfidir. Ne var ki, Şev- ket Tavaslıgil, Genel Müdür olduk- tan sonra, ortağı bulunduğu firma ile hukuken ilgisini kesmiş ve hisse- sini karısına devredivermiştir. Şimdi, merak edilen husus, Ge- nel Müdürün İsteğini yerine getir- meyen Bursa Merinos Fabrikası Mü- dürünün ne zaman kaydırılacağıdır. Zira Şevket o Tavaslıgil, yeni göre- vindeki ilk icraatını, bağlı bulundu- gu Sanayi Bakanı Mehmet Turgutu mahcup etmeyecek şekilde -zira Turgutla Tavaslıgil okul ve iş ar- kadaşıdırlar-, Sümerbank merkez ve teşkilâtının sorumluluğunu taşı- yan yöneticilerden çoğunu görevle- rinden alıp, yerlerine DP'li AP'lileri getirmekle gösterdi. Sanayi Bakan- lığı İnsan Gücü ve Eğitim Şubesi Başkanlığına tayin edilen Genel Sekreter Füruzan Selçukun yerine İller Bankası Hukuk İşleri Müdürü AP'li Kayahan Cantekin, Zat İşleri Müdürü Ayhan Aksungurun yerine de, Celâl Bayara cezaevinde yumu- şak yatak temin etmekle ün salan, Kayseri Pamuklu Sanayii Müesse- sesi Personel Şefi AP'li Rauf Men- güç getirildi. Genel Müdürlüğün kilit noktala- rı AP'lilerle doldurulduktan sonra sıra, AP'li olmayan müessese yöne- ticilerine gelmişti. Nitekim, çok geçmedi, İstanbul Yünlü Müessese- si Müdürü Kenan Sıdal, Kayseri Pa- muklu Sanayii Müessesesi Müdürü Mehmet Ali Durusoy, İstanbul Alım- Satım Müessesesi Müdürü Muam- mer Gözen, Maraş Pamuklu Doku- ma Sanayii Montaj ve Tecrübe İşlet- mesi Müdürü Ömer Zeybekoğlu, İs- tanbul Yünlü Müessesesi Teknik Müdür Yardımcısı Süleyman Bur- salı, Kayseri Pamuklu Sanayii Mü- 14 AKİS Sümerbank Genel Müdürlüğü Yeni V.C. ocağına doğru essesesi Plân Bürosu Şefi Rıza Sün- netçioğlu, Bursa Merinos Fabrikası Teknik Müdür Yardımcısı Abdul- halim User, ortada herhangi bir se- bep yokken görevlerinden alındılar, müşavirlik ve müfettişlik gibi pasif görevlere tayin edildiler. 1962'de | milyon 76 bin lira zarar eden İstan- bul Yünlü Müessesesini 1963'de 8 milyon 226 bin, 1964'de 9 milyon 200 bin, 1965'de ise 9 milyon 863 bin li- ra kâra geçiren Kenan Sıdal, başa- rısının mükâfatını Bursa Merinos Fabrikasında Müşavirliğe atanmak- la gördü. Sıdalın yerine -sıkı duru- nuz!- Şevket Tavaslıgilin bacanağı, Defterdar Fabrikası Müdürü AP'li Ahmet Hızır Ceylan getirildi. Şim- diki İdari İşler Genel Müdür Yar- dımcısı İbrahim Etçioğlunun yöne- timi zamanında devamlı olarak za- rar eden Kayseri Pamuklu Sanayii Müessesesini okısa bir süre içinde 6,55 milyon lira kâra geçiren Mehmet Ali, Durusoyun yerine ise AP eğilim- li İsmet Askeran tayin edildi. Amaç: Bir de ya! İşin ilgi çekici tarafı, Şevket Tavas- lıgilin, Sümerbank İdare Mecli- sinde, her türlü kararı rahatlıkla çı- kartacak üye çoğunluğuna sahip bulunmasıdır. Beş üyeden müteşek- kil Idare Meclisinin üç üyesinden bi- ri Genel Müdür, ikisi Genel Müdür yardımcılarıdır. Genel Müdür yar- dımcıları İbrahim Etçioğlu ve Kâ- mil Oba, toplantılarda Genel Mü- dürlerinin isteklerine paralel oy kullanmakta, böylece de Genel Mü- dürün teklif ettiği bir mesele İda- re Meclisinden kolayca çıkmakta- ır. Bankacılık ve Kredicilik Müdü- rü Menteş Ertayın İdare Meclisi ü- yeliğinden alınmasının sebebi ise AP Hükümetinin, önemli bir milli müessese olan Sümerbankta neler yapmak istediğini haber verecek ni- teliktedir. Ertay, İdare Meclisinin Ocak 1966 içinde yapılan bir toplan tısında, Ereğli Demir-Çelik İşlet melerinde yapıldığı iddia edilen yol- suzluğa adı karışan yöneticileri, Sa- nayi Bakanı Mehmet Turgutun bas kısına rağmen, ibra etmemiş ve oy- lamada çekimser kalmıştır. Söz din- lememenin cezasını ise, alelacele ha- zırlanan bir kararname ile İdare Meclisi üyeliğinden alınmakla gör- müştür. Çalışkan ve dürüst bir in- san olarak tanınan Ertayın şimdi de Bankacılık ve Kredicilik Müdür- lüğü görevinden azledileceği, yeri- ne Mehmet Turgutun yakın arkadaş- larından birinin getirileceği söylen- mektedir. Genel Müdürlüğe bağlı 18 şubeyi yönetimi altında bulunduran Ertay, bankanın mevduatını 58 mil- yon liradan 136 milyon liraya yük- seltmiş, plasmanları arttırmış ve şu- belerde kârlılık ve verimliliği arttı racak yeni bir çalışma sistemi kur- muştur. Bilinen yolun sonu Bu hedefe ulaşılmak için seçilen müessesenin sadece Sümerbank olmadığı, AP İktidarının ilk zaman- larında yapılan nakil ve tayinlerle görülmüştür. Devletin öz kaynakla- rını sorumlulukları altında tutan 12 Mart 1966