12 Mart 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

12 Mart 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER miş te, sonra o bastırıldı gibi yapı- lacakmış da, bundan faydalanıp De- mirel bir komünist avına çıkacak ve Menderesvâri bir "Tek Adam" olacakmış, bütün bunlar sadece ha- yaldir. Aslında aklı olan herkes, De- mirelin en ufak hareket için veya harekete karşı kullanacak bir kuv- vete sahip bulunmadığını ve püf denildiği takdirde gideceğini bil- mektedir. Bu "püf'ü tam bir karı- şıklığın ve Türkiye için gene bir ta- lihsizlikler zincirinin takip edeceği açık olduğundan dolayıdır ki istik- rar isteyen hiç kimse Demireli böy- le tehlikeli bir denemeye itmekte değildir. İşin asıl doğrusu, istikran "De- mirci tipi bir zat-ı şerifle kabil" sa- nanların -ki bunların başında Ame- rika ile bizim iş çevreleri gelmekte- dir- aldandıklarını Demirel İktida- rının beşinci ayında anladıklarıdır. Bundan dolayıdır ki AP içinde, ba- şını Ahmet Dallının bazı arkadaşla- rıyla çektiği bir cereyan -İş Banka- sının bu eski, oAkbankın bu yeni baş idarecisi büyük iş çevreleriyle AP arasındaki köprüdür- Demirel macerasını en az Ziyanla kapatmak ve işin bir yenisine bakmak arzu- sundadır. Hem amerikanlar, hem bu çevre Demirele "Demokratlık yapmaması"nı, "27 Mayısla oyna- maması"nı, "huzursuzluk yaratacak konulardan kaçmması"m hep, baş- tan beri telkine çalışmışlardır. De- mirel ise, beş ay içinde kendini baş- ka çarklara, belki de hızlı yüksel- mesinin ateşine kaptırmıştır. De- mireli getirmiş çevreler Demireli geri götürmekten başka çare gör- memektedirler. Aksi halde, tansiyonun' her gün arttığı ve. Demirelin yüzünden reji- min sembolü müesseselerin halk mare vi itibarlarım kaybettiği ve herkes söylenmeye başladığı kiikaraklr. “adsızlıkların başgöster- mesi, eğer havaya ve Başkentin manzarasına, nöbet bekleyen polis- lerine bakılırsa fazla gecikmeyecek- tir. AP'nin sağduyuluları sadece De- mirele karşı değil, saatin akrep ve yelkovanına karşı da bir yarışın içindedirler. Demokrasi Zigzaglar ülkesinde AP Genel Başkan Yardımcısı Ta- lât Asal, haftanın başında Pazar- tesi günü yazdı bir açıklamada bu- 6 AKİS Mecliste AP'lilerin yaraladıkları Solmazer ...ve bir 27 Mayısçının kanı da aktı! lundu. Bunda, "Meclis çalışmaları- nın bir hafta ertelenmesine dair ka- rarı AP Grupunun da desteklediği ve bu konunun istismar edilmemesi gerektiği" belirtiliyordu. Asalın bu metni kaleme almasından -veya kendisine dikte edilmesinden- bir- kaç saat önce yayınlanan Adalet Gazetesinin manşeti ise şuydu: "CHP'lilerin bitmez tükenmez engelleme oyunlarına bir yenisi ek- lendi ve taktikleri neticesinde Mec- lis dün bir hafta tatil edildi!" İktidar saflarında, haftanın ba- şında esen şaşkınlık havasını açık- ça gösteren örneklerden biri olan bu çelişme, politikada haftanın esprisi olarak kabul edildi. Durum gerçekten eğlenceliydi: Partinin ya- rı resmi organı durumundaki gaze- te, Meclisin tatile girmesini Muha- lefetin taktiği ve başarısı olarak ad- landırır ve bunu büyük bir öfke ile ilâh ederken, partinin resmi sözcü- sü bu karara sahip çıkıyor ve kul- landığı ifade ile Adalet Gazetesini olayı istismar etmekle suçlandırmış oluyordu! Aslında o AP'lilerin bu şaşkınlığı yerinde ve haklıdır. Nasıl şaşırma- sınlar ki, "gece gündüz demeyece- giz, Seçim Kanununu çıkaracağız" sloganına ve politikasına dört elle hattâ bıçak ve muşta ile sarılmış- ken, Genel Başkanlarının ani, fakat çok hantal bir dönüşü sonucunda Meclisin tatile girmesi ve gerginli- ğin azalması için gayret sarfeder pozunu benimsemişlerdir. Bu rol değişikliği ise nihayet birkaç saat içinde vukubulmuş ve doğrusu ya, çok AP'li, bir James Cagney'in, bir Şarlonun, bir Demirelin, bir Asa- lın meharetine sahip olmadıkların- dan, işi yadırgamışlardır. AP Gru punda Demirele karşı yükselen sert itiraz seslerinin sebebi, bu intibak- sızlıktır. o Şimdi aynı intibaksızlığı ve şaşkınlığı, olayları gazetelerden, Radyodan ve fısıltılardan o izleyen 12 Mart 1966