17 Eylül 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

17 Eylül 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER ni. güldüren hâber kendisinin ra hatsızlığmı bildiren haberdi. Gaze- te buna bir de delil veriyordu: İnö- nü o kadar hastaydı ki, bir parti toplantısına eşini göndermişti! Ga- zetenin “parti toplantısı” dediği, Cumartesi gecesi Adanın bir plâ- jiında, CHP nin Kadınlar Kolu tü- rafından tertiplenmiş açık hava ba- losuydu. İnönü baloya gitmektense birikmiş yabancı gazete ve dergile- rini okumayı tercih etmiş, eşi de, kendilerine misafir gelmiş üç kü- çük torunuyla birlikte 'bu “parti top- lantısı” na katılmıştı. İnönünün hastalığı haberleri, as- İmda, bir merakın neticesidir. CHP Genel Başkanı yaz başında gittiği İstanbulda hiç konuşmamış, » çeşit- li olayı sadece ea emiş, bir demeç vermemiş, başkanlık ettiği Parti Meclisi toplantılarından baş- ka bir siyasi toplantıya da katılma- mişti. Halbuki memlekette bir çok hadise olmuştu ve İktidar bir çok istirahatini bozmamıştı. o İnönüye hücumlar İnönüden cevap almamış, rakibinin hatalarından İnönü fay- dalanmamıştı. Halbuki omemleke- tin nereye gittiği hususunda bir me- rak yâvılmaya başlamıştı : Acaba İsmet Paşa ne düşünüyordu? Du- ramu nasıl görüyordu? Hayır. Ne bir ses, ne bir nefes. Ne İktidarın işleri hakkında, ne CHP nin iç meseleleri hakkında. Halbuki arada İnönüyü © götenler, İnönünün bütün meselelerle ilgisi- ni devam ettirdiğini, her şevi takip ettiğini, evinde çeşitli kimseleri kâ-, bul-edip onlarla görüştüğürü öğre niyor ve görüyorlardı. İnönünün bu yazki büyük mem- nunluk sebebi, tam 32 gün denize girmiş olmasıdır. Bu günlerin her birinde altı ilâ on ,dakika arasmda Genel Başkanına, crawl yüzme sti- lini moderüleştirmede biraz yardım- cı olmuştur ama Ismet Paşa dersle. re son günlerde başladığından bun- lara gelecek yıl devam etmek niye tindedir. Inönü, 82. yaşını tamamlayacağı 24 Evlülü İstanbulda, Heybeliada dn geçirecek ve Ekim başında An- karaya dönecektir. CHP Genel Baş- kanı 24 Eylül 1884 doğumludur. 16 Yolsuzluklar Yeni bir zenant A" Adana milletvekili Turhan Dil il, — Ben de bu meselenin üzerin- dine dedi. Dilligilin de “üzerinde” olduğu mesele, PTT Genel Müdürlüğünün sorumluluğundaki 185 milyonluk telekomünikasyon ihalesi ve bu iha- lede yapıldığı ileri sürülen yolsuz- luklardı. Dilligil, çalışmasının hangi safhada olduğuna dair soruya şöy- le cevap verdi: *“— Fazla kesin bir şey söyleye- miyeceğim. İddiaları tek tek inceli- a Necmettin Özgür “Aşağı tükürsen sakal.” yorum. Bazıları e sikyor, bazı ithamlar ise boş çikimo: Dilligil, ihtiyat ekle hak- hydı. Bu bi ihale dolayısiyle Ankara ve İstanbul lerinde çarpışmaya başlıyan yabancı dev şirketler, kendilerine mahsus müca- dele metodlarıyla ortalığı toza du- mana boğmuşlardı. Karşılıklı ileri -sürülen ithamların, hırsızlık ve rüş- vet isnatlarının haddi hesabı voktu. KIS'çi, “- Bu mesele de lokomotif iha- lesine döneceğe benzer” Dilligil bu tahmini derhal doğru- tadı ve tamamla “-— Asıl Meclis açılınca kıyamet AKİS kopacak. Hattâ bu meselenin loko- motif ihalesinden de büyük önem cazanacağını sanıyorum. Lokomotif meselesi partilerarası bir mahiyet kazânmıştı. Halbuki bunun müca- delesi bizim Grupun içinde olacak. Çeşitli görüşleri destekleyenler var. Fakat bizim Grupta ben ve benim gibi düşünen birkaç arkadaşımla beraber mücadele edeceğiz. Hem, sadece telekomünikasyon meselesi de değil, benim incelediğim iki me. * sele daha var. Biri çimento, biri de Sümerbank ile ilgili.” Dilligil bu arada, Sanayi Bakan- lığıyla ilgili bir yolsuzluk iddiasını incelemiş olduğunu, bunun da mü- cadelesini yapacağını ifade etti. Bu konuyu Dilligil bir süre önce basına da açıklamıştı. Sanayi Bakanı Meh- met Turgudu, patentsiz 'olarak tor- celik imâl eden bir firmayı patenti alımş olan bir diğeri aleyhine himu- ve ederek, devleti 3540 milyon lira zarara Sokmakla itham etmişti. Mehmet Turgudun buna cevabı ise, “— Dilligil de diğer firmanın işi- ni takip ediyor!” şeklinde bir suçla- ma olmuştu. İşler gerçekten kızışacağa benzi- yordu. Dilligil Grupta mücadeleyi nasıl Bm hakkındaki soruyu şöyle cevaplandırdı: “-- Meseleleri sözlü sorularla Grupa getireceğiz. Bakan cevap ve- rir veyahut vermez, O vakit vesika- ları çıkarıp, çelişme olan noktaları ortaya koyacağız. Birkaç Bakan ar- kadaş bu meseleleri va ciddiye al mamışlar, va ihmal etmişler, va da etraflarındakilere inanarak hala yapmışlardır. Ama onların. menfaat için hareket * ettiklerini o sanmiıyo- rum.” Dilligil, sözlerinin bu sor kıs- mında oldukça ihtiyatlı bir dil kul- lanımştü. Ama bu Bakanlar hakkın- daki şüphelerinin ve düşüncelerinin çok döha sert ve muhtemeldir. Ihtisaslaşma va Meclis açıldığmelı özellikle AP Grupunda bâzı büyük ihaleler ve yolsuzluk iddiaları üzerinde şid- detli fırtına Kopacağını söyleyen sâ- dece Dilligil değildir. Bu çeşit mese- leleri gizlemeyen ve mücadele ko- nusu yapmakta kararlı görünen ik- tidar partisi mensuplarının sayısı büyüktür, Yalnız, bu mücadelelere ve kulislere katılanların o hepsinin bir yolsuzluğu meydana çıkararak, yasama görevi yapmak amacıyla hareket “etmedikleri de muhakkak- 17 Eylül) 1966