17 Eylül 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

17 Eylül 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

AKİS YURTTA OLUP BİTENLER tır, Hattâ iktidar partisi Grupu için de mesai sarfeden milletvekili ve senatörlerin çeşitli Bakanlıklar ve genel müdürlükler etrafında küme- lendikleri ve ihtisas kazanmağa baş- ladıkları anlaşılmaktadır. İktisat ve ticaret literatüründe çok geçen “grup” sözü, iktidar parlâmenter- leri arasında bu anlamıyla kullanıl maya başlanmıştır. AP kulislerinde artık şu sözler çokça işitilmektedir: “.— Ticaret grupu bu işin üzerin- deymiş.” “— Ya, Ulaştırma grupu?” “— Zannedersem, onlar Sanâyi grupu ile birlikte hareket edecek- iğ Kimin hangi grupa dahil oldu- ğunu da AP'liler iyice bilmektedir. ler. Meselâ Safa Yalçuğun “Ulaştır- ma grupu"na dahil “olduğu, Sinan Bosnanın Ticaret grupu mensupla- rından sayıldığı ifade edilmektedir. Grupların tokuşacağı mesele İktidar partisi Grupu içinde başla- yıp Meclise intikal deceği anlaşı» lan telekomünikasyon ihalesinin başlangıcı 1958 yıllarına kadar da» vanmaktadır. Bu büyük ibale üze Eczacıbaşı Firması, yeni bir fabrikayı hizmete açmıştır. Yakın ve Orta en bik yük sıhhi tesisat ve malzeme fabrikası olduğu bildirilen sell 9 rinde 27 Mayıs öncesinde de firaklı menfaat mücadeleleri . döndüğü ve gaga burunlu, kısa boylu bir DP Sanayi Bakanının bu işle hayli ilgilendiği, ilgisini şu son güm lere kadar devam ettirdiği anlatı maktadır, Mesele kösin şeklini 1963 yılında almış, kalkınma plânının uygulamaya geçilmesiyle birlikte Türkiyenin telekomünikasyon ihti- yacını Türkiyede yapılacak imalât la karşılama faaliyetine geçilmiştir. Telefon, telefon santrali ve diğer malzemeyi yapacak bir tesis milyon- larca dolara mal olacağı için, dü yanin büyük firmaları işin peğine takılmışlardır. Mesele karıştıkça zamış, uzadıkça karışmış ve' bu e. da PTT'nin başına Necmettin Özgür Genel Müdür olarak getirilmiştir. Devir ise Muhteşem Süleyman dev- ridir. Bu arada Özgürün, ihaleye talip firmalardan Kanadalı Nort- hern'i koruduğu, bazı başka politi- kacıların da aynı firma lehine ent- rikaya karıştıkları iddia edilmiştir. PTT yetkilileri, ' firmaların yaptık- ları teklifleri incelemişler ve ilk tekliflere göre en pahali görünen Canada Northern'i tercih etmişler. dir. Fakat PTT'de yapılan “teknik inceleme”"de Kanada firmasının as- lında en ucüz teklifi yaptığı anla- şılmıştır!, Bunun üzerine işin peşin- de olan diğer firmalar faaliyete geç- gg kararı bozmaya çalışmışlar» dır. Bu firmalar Ericsson, Nippon ve LMT firmalarıdır. Bu arada, fir- malardan birinin fiyat indirmeyi ve Kanada firmasına göre 3 milyon do- lar daha ucuza fabrika kurmayı teklif ettiği, fakat PTT yetkililerinin bu teklifi, pazarlık usülü olmadığı» nı bildirerek, reddettikleri duyul- muştur. Fakat dönen entrika çarkları bir noktada Canada Northern şirketi- nin oldukça iyi yürüyen duraklamaya sokmuşutr. kesinleşmesi, Hükümetten gelen di- rektifle durdurulmuştur, Bunda ra kip firmaların ve onlara yakm nü- tuzlu kimselerin baskısının rol oy- nadığı söylenmektedir, Şu anda me- sele, bu duraklama safhasındadır. PTT yetkili kurulu ihale kararını al- mış, fakat ihaleyi yabancı sermaye komitesi henüz kabul etmemiştir. Bu işlerden iyi anlayan bir AP'li senatör, geçenlerde bir sohbet sira- sında, Kanada firmasının işi çıkar» ra harcadığını işin 200 milyon lirayı rey he- saplanırsa, bu miktar büyük görük memelidir, Cevaplandırılmayan iddialar jyice sise bürünen bu mesele hak- da ithamlar bugünlerde artık birbirini kovalamaktadır. Yetkilile- ret Gazetesinin Ankâra Suat Nazif Baydur, kendi imzasıyla, ve derece ağır ithamlarda bulun- ş ve bunlar, resmen yalanlanma Diğ PTT Genel Müdürü, bu ağır ithamları niçin yalanlamadığını $0- ran AKİS'çiye, “sw İşimiz başımızdan aşkın” di- ye cevap vermiştir! işi başından aşkın ol vakit bula masını himaye için ihaleye kablo 17 Eylül 1966 17