1 Şubat 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 10

1 Şubat 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 10

HB 10-Pin 8 Silindir Çelik.bant Okuma/ yazma Resim 1: Disket sürücüsünün osiloskop yardımıyle ayarl için ö olmadığı takdirde ikinci metodla çok hassas bir ayarlama yapabilirsiniz, yalnız burada bir osiloskopa ihtiya- cınız olacaktır. Hangi metodu kullanırsanız kulla- 'nın öncelikle yazma ve okuma kafa- sının kumanda edildiği disk drive'in mekanik kısmına ulaşmalısınız. Bu iş için öncelikle aletinizi kapadıktan sonra tüm kabloları çıkartın. Disk drive'ınızın alt tarafında altı vidayı sökerseniz üst kapağı kaldıra- bilirsiniz. Fakat daha sonra adım mo- torunu ayar işlemlerinde kullanaca- Bınız için altı adet vidayı da söktük- ten sonra ön taraftaki yeşil Led'in kablosunun bağlı olduğu fişi çıkartın. Daha sonra montaj sırasında hata yapmamak için bu fişi va takılacağı yeri keçeli bir kalemle boyamanızı tavsiye ederiz. Yukarıdaki işlemler tamamlandık- tan sonra üst tarafta bulunan kartı çı- karmalısınız. Bu kartı sabit tutan vi- daları söktükten sonra sol tarafta bu- lunan diğer fişler çıkartılmalıdır. Bu- rada yine her fişi ve bağlı bulunduğu yeri ayrı renk keçeli kalemle boyama- nızı tavsiye ederim, Böylelikle yanlış bağlama olasılığı ortadan kalkar. Artık disk drive'in kartını alıp bir köşeye koyabilirsiniz. Aletinizin me- kanik kısmını önünüze aldığınızda sağ tarafta okuma-yazma kafasını ve adım motorunu birbirine bağlayan ufak bir silindir ve çelik bir bant gö- receksiniz (resim 1). Özellikle uzun süre kullanılan dis- 10 ket sürücülerde ısınma nedeniyle si- lindir parça adım motorunun ekse- ninden daha fazla büyümektedir. Bu nedenle birbirlerine sık sıkıya geçmiş bulunan adım moturunun merkezin- deki mil ve ufak silindir parça boşal- maktadır, dolayısıyla adım moturu döndüğü halde okuma-yazma kafa- sı hareket etmemektedir. Bu gibi bir durumla karşılaştığınızda bu iki par- çayı kaliteli bir metal yapıştırıcı ile yapıştırmalısınız. Fakat bu yapıştır- ma işlemi sırasında yapıştırıcıyı silin- dirin etrafındaki metal banda sakın kesinlikle bulaştırmayın. Zira bu me- tal bant üzerinde olabilecek en ufak bir pürüz okuma-yazma kafasının konumunu değiştirecektir. Böylece disket sürücünüzün okuma-yazma kafası örneğin 18 track'tan directory bulamadığı için hata mesajı verecek- tir. Gördüğünüz gibi ufak bir damla yapıştırıcı büyük sorunlar yaratabilir. Silindir ile adım motorunun ekse- ni yapıştırıldıktan sonra iyi sonuç al- mak için en az üç saat bekleyin. Da- ha sonra kartı disket sürücüsünün mekanik kısmının üst tarafına dik- katlice yerleştirebilirsiniz. Yine sol ta- raftaki fişleri takmayı unutmayın. Artık okuma-yazma kafasının so- runları çözülmüştür. Asıl ayar işlem- leri bu noktada başlamaktadır. Ayar için disket sürücünüzü dik pozisyo- na getirin. Bu durumda tüm bağlan- tıları yaptıktan sonra cihazları açın. Artık okuma-yazma kafasının so- runları çözülmüştür. Asıl ayar işlem- leri bu noktada başlamaktadır. Ayar için disket sürücünüzü dik pozisyo- na getirin. Bu durumda tüm bağlan- tıları yaptıktan sonra cihazları açın. Sotware çözümü için PRG 1'i EDE ile girin ve RUN edin. (Önce bir dis- kete kaydetmeyi unutmayın.) Temiz olan bir disketi yani tüm ayarları düz- gün olan bir disket drive ile format- lanmış bir disketi sürücünüze yerleş- tirin. Bu iş için bir yerden Test De- mo disketi edinmenizi tavsiye ederim. “İnce ayar”” adlı menü seçeneği dis- ket sürücünün ayarlanması için yeter- li derecede uygun değildir. Zira bu- rada tüm track'lar test edilir ve her bir track'ın okuma süresi diğerinden çok az farklı olduğu için bir ayar yap- mak çok zordur. Bu yüzden menüden “Justage” seçeneğini seçin. Burada sizden bir sektör için geçerli olan en yüksek okuma süresi istenecektir. İlk olarak 0.2 saniye girin. Bir sektörün okunması için harcanan süre sizin be- lirttiğiniz süreden fazla ise ekranda kırmızı renkte bir hata mesajı belire- cektir. Eğer harcanan süre Ü.2 sani- yenin altında ise bu değer ekrana ge- lecektir. Ayrıca bu okuma süresi ek- ran üzerinde sütun grafikleri ile gös- terilecektir. Eğer ekranda okuma süresinin uzun olduğunu belirten bir hata me- sajı belirirse cihazınızın alt tarafında adım motorunu sabitleştiren vidala- rı gevşetin bir minimum değer alma- sını sağlayın. Bunu başardığınızda adım moturunun vidalarını tekrar sı- karak bir daha oynamayacak şekilde sabitleştirin. Eğer yine okuma süre- sini ölçerseniz vidaları sıkarken bile bu değerin değiştiğini göreceksiniz. Bu nedenle yukarıdaki işlemleri bir minimum değere ulaşıncaya dek tek- rarlayın. Ayarlama işlemi tamamla- nınca daha evvel söktüğünüz parça- ları sondan başa doğru monte edebi- lirsiniz. C-64 diğer tüm bilgisayarlar gibi dijital verilerle çalışan bir cihaz oldu- ğu için bu ayarlamalar software me- dotu ile yeterli derecede yapılabildi- ği halde hiçbir zaman tam doğru ol- mamaktadır. Şimdi anlatılacak olan Hadware metodu ile bir osiloskop kullanılabilen herkes VIC-1541 disket sürücüsünü tam doğru olarak ayar- lanabilir. Yine temiz bir disketi, yani doğru ayarlanmış bir disket sürücü ile kay- dedilmiş bir disketi disk drive'a yer- leştirin. Esasında bu metod bir önce- kine oldukça benzemektedir. Zira yi- ne yukarıda belirtilen şekilde vidala- rı gevşetip adım moturunun konumu-