1 Şubat 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 6

1 Şubat 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 6

DÜNYADAN... TÜRKİYE'DEN... TELETEKNİK'TEN... Dergi: —Efendim, bu sistemi açıklar mısınız? Yaşar Ünal — Yakinen bildiğiniz gibi Türk Milli Eğitimi bilgisayar des- tekli eğitim programlarının uygu- lanmasına başlamış bulunmakta- dır. Bilgisayar destekli eğitimin 2.5 yıldan beri Ankara İşik Dersanesin- de uygulaması yapılmaktadır. Ge- çen yıl 4'nci basamak ÖSS imtiha- nında 96 96'lık bir başarıya ulaştık. Bu oran 2'nci basamak ÖYS sına- vında 96 83 oldu. Bu bir rekordur. Dergi: — Türkiye'de bilgisayar destekli eğitim için tatmin edici programlar yazılamadı. Sizin prog- tamlarınız için ne dersiniz? Yaşar Ünal — Efendim, 3.5 yıl ön- .ce teknolojik imkânlardan azami ölçüde istifade etmeye karar ver- dik. Böylece gelişmiş batı ülkelerin- de uygulanan eğitim teknolojisini ve eğitim sistemini Türkiye'de ilk kez biz uyguladık. Bu cümleden alarak Commodore ö4'ten oluşan 20 abonelik bir sistem kurduk. Bu ara- da Tepegöz ve slayt makinesi uy- gulaması da başlatıldı. Ancak ih- tiyaç duyduğumuz bilgisayar programını hiç bir yerde bulama- dık. Bazı arkadaşlarımızın değerli katkılarıyla örnek bir program ha- zırlandı. Daha sonraları program üzerinde ihtiyaç duyulan değişiklik- ler yapıldı. Belki de 20'nci versiyon- dan sonra gerçekten nefis bir program ortaya çıktı. 20 öğretmen, 2 soflwareci, 12 operatör 3 yıl uğ- raşarak Milli eğitim müfredatına ta- mamen uygun 1200 saatlik lise (, 2, 3 bütün derslerinde programlar hazırlandı. Daha sonra bu prog- ramlar Toalim Terbiye Kurulu Baş- kanlığı'nın onayına sunuldu ve Ku- rulun önerileri doğrultusunda yeni- den düzenlenerek bugünkü halini aldı. Bu haliyle Türkiye'de mevcut eğitim programları içerisinde ha- 6 len tek ve rakipsiz bir durumdadır. Türkiye belki de yurfdışıncı bu prog- ramlarla ilgili olarak ilk defa soft- woare satacak duruma gelmiştir. Dergi: — Bu programlara büyük bir emek harcamışsınız. Acaba, bir saatlik eğitim programı hazırlamak için kaç adam/saat'lik bir süre hor- cadınız? Yaşar Ünal — İlk başlangıçta 200 adam/saat'i geçtik. Önemli olan bu işin başarılmasıydı ve oldu. Dergi: — Bu programları neden Commodore-d4 için yazdınız? Bu iş için PC'ler daha uygun değil miy- di? Yaşar Ünal — Çok güzel bir soru. Bilgisayar destekli eğitimde bekle- diğimiz nedir? Basic, Fortran, Co- bol,P1-1 gibi dillerin öğrenciye öğ- retilmesi mi yoksa hazır paket prog- ramların 3-5 komutla kullanılması- nın öğretilmesi öğrenci bilgisayar iletişiminin artırılması, öğrenciyi da- ha aktif hale getirmesi ve özellikle yazar-programcı grubunun İsecrü- belerinden azami derecede istifa- de edilmesi mi? Şimdi evimizde TV ve video var. Bunları kullanabilmek için illa elek- tronik mühendisi mi olmak gereki- yor? Eğer biz cihaz üstünde bulu- nan birkaç düğmenin kontrolünü ve de fonksiyonunu tam anlamı ile biliyorsak mevcut yayınların tama- mını İzleyebiliriz. kaydedebiliriz. (Gerektiğinde tekrar izleyebiliriz. Biz bu düşünceden yola çıktık. 3 tuşla bütün eğitim programlarımız kont- rol edilebiliyor. Programın yüklen- mesi ve çalıştırılmaısını öğrenmek sadece 15 dakika tutuyor. Prog- ramda geri dönüş istenen sayfaya ulaşım, değerlendirme tek tuşla ya- pıliyor. Sisteme ilâve Hardwore ge- rektirmeden Türkçe ve matematik- sel sembolleri içeren karakfer setfi var, Özellikle Türkçe ve Sosyal ders- lerde bu konu çok önemli. Grafik ve Text ekranı aynı yerde yani şe- kil ve metin aynı ekran sayfasında gözüküyor. Bunlar bizim gerçekleş- tirdiğimiz Commodore dünyasının ilkleri. Şimdi öğrencilik yıllarınızı ha- , tırlayınız. Dikkatinizi kaç dakika top-