1 Şubat 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 25

1 Şubat 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 25

veya bu gibi diğer kartuşlarla oyunları nasıl ölümsüz yapabilirim? Oyun ve diğer birçok program kasette veya diskette şifreli halde bulunurlar. Bilgisayara yüklendikten ve BUN komutu ile (veya kendiliklerinden) çalıştıklarında, program İlk olarak içinde bulunan bir şifre çözücü ile programı deşifre edip normale çevirir. Bu işlemi 'dec- runeh' ile karıştırmamak lazım. Eğer bir monitör veya disassembler aracılığı İle bu tür programları incele- meye alırsanız, şifreli halde oldukları için hiçbir şey an- lamanız mümkün olmayacaktır. Zaten incelediğiniz program şifreli durumda birçok kullanılmayan op co- de İçereceği için, disassembler listesinde '???' işaret- leri ile karşılaşırsınız. Fakat programı normal olarak yükleyip çalıştırırsanız ve reset ederseniz, inceleme- niz mümkün olur. İncelemek için programın bulundu- ğu yerin dışında bulunan bir hafıza bölgesine yerle- şecek monitör programına ihtiyacınız var. Eğer sabırlı iseniz her adresin değerini sıra ile değiştirip progra- mı tekrar çalıştırırsınız. Ancak bu oldukça uzun süre- cektir. (10 KB'lık bir program için yaklaşık 10000 ad- res denemeniz gerekiyor). Ancak oyundaki hak sayı- sını dikkate alırsanız, işler biraz kolaylaşabilir. Mese- la oyun beş hak versin. Bu durumda içinde beş de- ğeri olan adreslerden birisi oyunda kalan hakları gös- teriyor demektir. Bu adresi bulmanızı sağlayacak bir programı BASIC ile yapabilirsiniz: 10 FOR 1—2048 TO 35000 20 |F PEEK(İ)—5 THEN PRIİNT | 30 NEXT | örneğimizde programın 2048 nolu adresten başlayıp 35000 numaralı adreste bittiğini varsaydık. Bu yöntemle arama sınırını daraltabilirsiniz. Ancak hemen hatırlatalım, bu programın sona ermesi bile uzun vakit alacaktır. Örneğimizde yaklaşık 32000'lik bir döngü yapılıyor. Mulfi ice İll gibi kartuşların bu tür uygulamalarda bü- yük yardımı dokunur, çünkü çoğunda reset switch ve çok iyi bir monitör programı da bulunur. Bazı kartuş- lar yardımı ile oyundaki spriteları da efkisiz hale ge- tirmeniz, hatta spriteları değiştirmeniz mümkün olabilir. Erhan arkadaşımızın adresi: İl. Anafartalar Mah. Yükselen Aralık Sok. Srup Apt. No:14-0 Daire 4 45020-Manisa İstanbul'dan Birol Yaldız arkadaşımız bize aşağıdaki ipucunu göndermiş. Kendisine teşekkür ediyoruz. Barbarilan | Rakibinizi duvara sıkıştırın, joystick'inizi ters yönde alt çapraza çekerek sürekli ateş tuşuna basın. Bir süre sonra rakibinizin öldüğünü göreceksiniz. Bursa'dan Gökhan Şenol arkadaşımız Ocak ayın- da bazı arkadaşlarımızın sorduğu sorulara cevap ver- miş ve bize aşağıdaki ipucunu göndermiş. Kendisine teşekkür ediyoruz. Pirates Şifreleri (1660) The Treasure Flest Caracas - sarly september Maracdaibo - late september Rio de la hacha - early october Santa marta - late october Puerto bello - eariy november Cartegna - early december Campache - ecarly January Vera Cruz - late january Florida Channel - late March The Silver Train Cumana - early march Caracas - late march Gibraltar - early april Maracdaibo - late april Rlo de la hacha - early may Santa marta - early june Corfegena - lafe june Panama - late Jul Puerto bello - early september Daoğru şifreyi verip işe başlasanız (yukarıda 1660 yı- l için karşınıza çıkabilecek şifre sorularının cevapları bulunuyor), en az yirmi adama sahip olursunuz. Bu oyunu yeni oynayan arkadaşlarımız eğer tarihteki ün- lü komutanlardan King of Prlate'i seçerlerse 500 adam, HAPPY ve birçok gemi ile oyuna başlarlar. Oyuna başladığınız anda Petit Goave kasabasının güneyinde bulunuyorsunuz. Buradan doğru güneyba- tıycı İnerek Panama'ya gidin. Burayı ve çevresini araş- tırdığınızda Silver Train'i bulacaksınız. Renegade Eğer bölümleri kolaylıkla geçebilmek istiyorsanız, bi- rinci bölümde sol tarafa, ikinci bölümde sağ tarafa, 25