1 Şubat 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 15

1 Şubat 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 15

formülleri kendim bulup çıkardım ortaya. Bu hiç de kolay olmadı. Gerçi program yapmaktan biraz anlarım, ama matematik için aynı şeyi söyle- emem, ÖObjelerin konumundan ve kamera- nın bakış açısından resmin nasıl he- saplandığını daha önceden biliyor- dum. Resimlerin gerçekçi birer görü- nüm kazanmaları için nesnelerin ay- nı zamanda gölgeleri de olmalıydı. Yani ışık kaynağının konumu nesne- nin rengini de etkilediğinden yalnız- ca nesnenin hesaplanması artık yeterli olmuyordu. Böylece durum gerçek- ten karmaşıklaşmıştı. Ben pek çok çi- zim hazırladım, bunlarda yığınla açı ve yardımcı çizgi kullanarak bunla- rın bağlı oldukları kuralları formül- ler halinde saptamaya çalıştım. Me- selenin perspektife ilişkin püf nokta- sını yakalayıncaya dek uzun süre de- neyler yaptım. Tabii bu konuyla il- gili kitaplar da okuyabilir ya da bir matematikçinin yardımına da başvu- rabilirdim. Ama bunu yapmak iste- miyordum, çünkü o zaman bu işten duyulan zevk de aynı derecede olmaz- dı. Videoscape benim hobimdi. Ben de böylece her şeyi kendim yapmak istiyordum. ” Allen zevk olsun diye altı ay bo- yunca videoscape üzerinde çalıştı. O sadece kendi filmlerini yapmayı dü- Kırmızı Lotus Esprite videoscape objelerinin en ünlüsüdür. Allen Hastings spor ara- baları sevdiği için ve Lotus düz camları dolayısıyla en kolay şekilde verilebildiğin- den seçmişti onu. şünmekte ve programı da yalnızca özel olarak kullanmak istemekteydi. Bunu bir firmaya satmayı aklının ucundan bile geçirmiyordu. Eğer bir rastlantı ortaya çıkmamış olsaydı, bugün videoscape'i tüm dünyada bin- lerce AMIĞGA-tutkunu değil, yalnız Allen kullanıyor olacaktı. Allen ilk AMIĞA-Kulübü'nün üyesiydi. Kısa adı FAUG (First AMI- GA User Group -İlk AMIGA Kulla- nıcılar Grubu) olan bu kulüp başka etkinliklerinin yanı sıra Dale Luck, DH k ıı'ç" Videoscape 3D AMIĞA için ha- zırlanmış bir animasyon programı- dır. Videoscape 3D bir objenin, örneğin basit bir dikdörtgenin, bir kürenin ya da karmaşık bir uzay gemisinin belirli bir görüş açısın- dan nasıl göründüğünü hesapla- maktadır. Videoscape, resimleri çok büyük bir hızla üretmekte ve tek tek resimlerden tüm bir film oluşturabilmektedir. Resimler san- ki kamera bir otomobilin çevresin- de yavaşça hareket ediyormuş gi- bi hesaplanabildiğinde, tamamlan- mış film kusursuz, sarsıntısız bir kamera çevrinmesini göz önüne sermektedir. Kullanıcılar açısın- el . . n p — -— dan filmlerin oluşturulmasını ko- laylaştırmak için videoscape'in ör- neğin “Dönüşümler”' gibi yararlı fonksiyonları vardır. Videoscape bir objenin başka bir objeye dönü- şümünü otomatik olarak hesapla- maktadır. Videoscape 1987 yılının ortala- rında ortaya çıktığında küçük bir sansasyon yaratmıştı. Mekâna iliş- kin hayli güçlü bir tasarımlama ye- tisi gerektirdiğinden, videoscape, kullanım açısından çok kolay ol- mamakla birlikte AMIGA için ve- rim yeteneği en yüksek animasyon programıdır. R.J.Mical ve Jay Miner gibi AMI- GA -geliştiricilerinin hepsi için bir bu- luşma yeri işlevini göstermekteydi. Orada Allen, Deluxe Paint II çizim programının programcısı Dan Silva ile de tanıştı ve onunla bilgisayar- grafiğine ilişkin tutkusunu paylaştı. FAUG'un toplantılarında karşılıklı bilgi alışverişi yapılmakta, birtakım olaylar anlatılmakta ve yeni prog- ramların sunumu yapılmaktaydı. Toplantılara ABD'nin her kesimin- den program geliştiricileri gelmekte ve bu kişiler orada toplanmış olan AMIGA -profesyonellerinden gizli bilgiler ve öneriler almak istemektey- diler. Bu toplantılardan birinde bir programcı kendi animasyon progra- mının ilk versiyonunu göstermişti. Allen bu versiyonu izledikten sonra kendisininkinin daha iyi olduğuna kanaat getirmişti. Bundan duyduğu gurur videoscape'i bir sonraki toplan- tıya getirmeye zorladı onu. Progra- mın sunulması tam bir başarı oldu ve programa her taraftan övgüler yağdı. FAUG üyeleri, bunların en başın- da da Dale Luck ve R.J, Mical vi- deoscape'i ticari bir ürüne dönüştür- me konusunda Allen'i sonuçta ikna ettiler. Allen videoscape'i Dan Silva'- nın teşvikiyle ilkin Electronics Arts'a önerdıyse de bu firma programı geri çevirdi: “Ürün bölümünün yetkili yö- neticileri videoscape gibi bu denli kar- 15