1 Eylül 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 13

1 Eylül 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 13

Fakat bu teknik henzeyiş bu inkılâplarm rüh ve mana bakımından ya- kanlığımı ifade etmez, Meselâ film, radyo, inkılândı jest, renk ve ziya hütün bu inkılâp memlekellerinde hemen ayni şiddel yve usul ile inkılâp — için kullanılır. Fakat bu filmin, radyonun, inkılâpçı iestin, renk ve ziyanın verdifi emiir ve taşıdığı mana her memlekete şöre buşka başkadır. Bu ili- barla ilitilüâlci sosyalizm ve Tasixm ile mütekâmil hir milli kurtuluş hare- ketinin zÂâhiri tekniğini ve teşkilâtını birbirine benzer görerek onların ruhunu ve manasını birbirine karıştırmamak luyumunu ayrica işaret et- meği favdslı bhuldük. Sımıf mücadelesi değil, Tabiat miülcadelesi : Milli kurtuluş hareketi geri ve dağınık bir cemiyelin ileri ve teşkilâllı bir millele istihalesi demek olduğuna göre bu mücadelede aslolun sey, mücadele ve tezadın İnsanlarla inzanlar arasında değil, tabiatla iİnsanlar arasındua ol- masıdır. 'Tablatla mücadele, bütün milli kurtuluş hareketlerinin ve bilhassa Türk İnasyonulizminin en baş prensibi, en yüksek şiarı ve en canlı Semholüdür. Milletlerin milletlori istlismurı, inşanların insanları islismarı yerine, mü- gebher, sen ve zinde milli camiaların iş ve fikir birliği ile tabinli istismar yve mağlüp etmesi beşer tarihinin veni ve mes'ut bir devri olacaktır. Bu- nun İçindir ki tabintla mücadele ve asi tabiati millet iradesinin emrine ramederek onun bütün nimetlerini kül halinde millçlin refubına tahsik etmok duvası bizim bülün iktısat, fikir ve siyaset davalarımızın baş mev- guudür. Gene bu tarikledir ki bir bucuk asırdanberi devrimizi vasıflandıran ve ona en yüksek istihsal vasıtaları içinde bir taralla &n yüksek vefahı, fakat diğer tarafta en korkunç rub ve hayat sefaletini yaşatan tezatlar eriye- ceklir. Rülun enerjilerini, müstakil milli cemiyetler içinde plünlı bir tabiat mü- exdelesine yakfetmis olun insan oğulllarının İş, fikir ve rulh birliği doğa- cak ve yükzelecektir. Sınıflar veya milletler mücadelesi yerine sımtİsız ve tezatsız milletlerin tabinlla mücadelesi davası milli kurtuluş nasyonalir- minin canlı ve ayırt edici vasıflarından biridir. Hulâsa, milli kurtuluş hareketleri gerek igrihi menşeleri, gerek ana pren- sipleri, zerck inkişaf islikamelleri itibarile asrımızın beynelmilel fikir ve cemiyet hareketlerinden faşizm ve ihtililei sosyalizmden tamamile ayrı bir kevfiyet arzetmektledir. Harice karşı kayitsiz ve şartsız istiklâl, siyase- ten ve iklısaden cüzütam olmak davası, dahile karşı ileri teknikli, teşki- lâtlh, sen Mmütecanis ve vyüksek kültürlü bir malllet olmak davası milli kur- tolus harekeklerinin bilhassa Türk nuüsyonnlizminde kumalini bulan ob- jektif prensipleridir. Bu hareketlerin ayırt edici şartlarını ve vasıflarımı daha tâli mevzular üstünde daha derin ve tafsilâtlı işlemesi bu düsy yazıların içerisine sığ- dırmak istemedik. Kadroyu takip edenler ve Kadro neşriyatmı okuyanlar 13