1 Eylül 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

1 Eylül 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

Takılâbımıyın İdeolojisi Beynelmilel Fikir haraketleri arasında Türk Nasyonalizmi. ©' DHLE Türk Nasyonalizmi (Devam ve son ) Sevket Silreyya. Her Tikir sistemi bir başka tarihi şeralitin mah- sanlüöddür : İler fikiy sistemi bir tarihi «mahsul» dür. Fikir, bir Laraflarn, mahsulü ol- duğu cemiyetin şartları içinde doğar, şeklilleşir, diğer Huraftan da bizzat kendini değüran cemiyelin seyrinç ve şartlarına tesir ederek ebedi istiha- lesinde devam eder durur. Bintenaleyh fikir, cemiyetin bir cocuğu, fakat asi bir eocuğudur. Cünkü © ahsır, Du itibarla efikir» le xeemiyete arasmıda biç durmadan yürüyen bir nlesir» ve «mukabil btesir» münasebeli vardır. Bu münusebelle cçemlvet, aflkir» i doğurur, fakat fikir de, bilmukabele o cemivette bir takım terakkilerin ve «nlusu hırin muhar- riki olur, Binaensleyh cemiyet içinde fiklir sistemlerinin mahiyetini araş- fwerken, bu sistemlerde onları dozyuran cemiyet sartlarının hususiyotle - rin! seemeğe çalışmak zarureti vardır. Çünkü bez cocukla kondi allesinin, her mahsulde kendi toprağının nasıl içten ve derinden kelen bir tesiri ve kokusu bulunursa, hex fkirde de ken- dini doğuran cemiyotin ve tarihi sartların üylece mayası ve damgası vardır. Bu sebenledir ki meselâ muasır fikir hareketleri arasında faşizm bir ayrı cemiyetha Ve ayrı tarihi şartların mahsulüdür. İhlilâlci sosyalizm (yabul Marksizm) bir uvrı ccmiyelin ve ayrı iarihi şartların muhsulüdür. Türk nasyonalizmi (vahut milli kurtuluş hareketleri ideolojisi) de keza bir ayrı cemilyet bünyesinin ve ayrı tarihi sartların mahsulüdür ve ifadeslidir. Bir fiklr sistemini mütalea ederken bu çok esaslı noktayı nazarı dikkate Rlianmak ve hoerhangi bir fikir sistomin! emücerret fikr» olarak mülbuleayu kirişmek ve hükümlere yarmak metalizik, yani reel kanunlyetlerden, sebhep ve alâkalardan mücerrekl bir görüş ve telükki gulütı olur. Su halde Türk nasyolmnalizmi ile faşlan ve sosyalizmi ideolojileri arasmdaki ilk ayrılık, bunlarâmır her hirinin bir başka cemivetin yo bir buşku terihi şeraitin mahsnlit olmasile baslar, b (D Bu yazı Kadronun 16, 19 ve 20 inci sayılarında devam eden bir seri makalelerin sonuncusudur,.