1 Eylül 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 8

1 Eylül 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 8
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Milli kurtuiuş hareketlerinin tarihi menşelerine gelince: bu harcketlerin de taribl menşelerini, ta on altıncı ve on besinci asırdaki mürtemleke yağmalarıma kadar götürmek ve bilhassa Ayrupudaki! büyük sanayi İnkılâbınn bağlamak Küyamdır. Çünkü milli kurtoluş hareketleri İk adımda herşeyden evvel kapltalizmin, «müstemlekeci ve empervaliste vaslına karşı reksvondur ve bu hareketin öohiektif davası: L — Banaylin vyo yüksek tekniğin bugün lekâsül eltüği memileketlerden çıkarak fabii ve cağrali şartların (1) müsaadesine göre cihanın her tara- ima dağılması (yani bütün memileketlerin kendilerine göre sanavileşmesi) 3 — Yüksek teknik ve yeni dozacak sanayi üstünde kapitalizmde olduğu gibi hâkün bir sınıfın tahakkümüne meydan verilmemesi, 3 — Müstemleke kürlarımnın reddi ve büyük temettülerin bütün mlilletin menfaalli unınmiyesine yarayacak şekilde devlel çlinde toplanması, 4 — Sınıf mücadelesini ve sınıfı parçalıyarak yerine tek, tezatsız ve müs- takli Heri bir millet nizamının ikamesi, şeklinde hulâsa edilebilir. Şu bülde milli kurltuluş huüreketlecinin tarihl mengşelerinta faşizmin için- den doğurduğu tarihi şartlarla hiç bir ayniveti yoktur. Sosyalizm mücadele- lerini ve Marksixmi doğuran sebepler ve alâkalar ile milli kurtuluş hare- ketlerinin turibi doğuşu ilk nuzarda bir görünmekle beraber (çünkü bu te- zatların her ikisi de kapitalirmin mahsulüdür) hakikatte bunların esas mensşe lübarile de aycılığımı görmemek kabil değildir. İhtilâleci sosyalizin ve onun nazari izahı olan Marksixm, kapltalizmin (sınıfçı) vasfının. ve ma- hiyetinin bir mahsulü ulduğu halde Önilli kurtuluş hareketleri) onun Ünüslemlekeci ve emperyalist) vasfının ve mahiyetinin bir eseridir. Eğer kapitalizm sınrıfçı olmasuydı du sadece müstemlekeci olsaydı mllli kurtuluş hareketleri gene doğacaktı. Nilekim, kapitalizm sınıfi lezatlarını tasfiye eise de, müstemlekeri vaslını bıraksa, hu hareket gene inkişafında ve bizzat kapitalizm nizamını nefy ve inkâr etmekte devam edip gidecektir Binacnaleyh milli kurtuluş hareketimiziu ideolojisi, marksizın ve Çfaşiz- min fikri esaslarile bu esasların ideolojik menşeleri bakımından da tam bir ayrılık halindedir. Faşizm ve Marksizm ile Millk kurluluş davasının mahiyet ve keyfiyet ayrılıkları : Millet mevsuu hukkında: Millet mefhumunu anlayış larzı ve umumiyetle millel mevzuunu telâkki meselesi, muastır fikir bareketlerini yekdiğerinden avıran keskin ve karak- teristik ölcülerden biridir. Marksizin milleti tarihi bir mahsul olnrak alır. (1) Cihanda bugün müessö& öolan i$ taksimini; 1 — Tahi şartların 2 — Iktısadi şartların eseri olarak iki bakımdan mütlalca atınek kahildir. Moselâ Mısızin pamuk yetiştirmesi tabli şorHarın eseri olduğu halde, bu pamuğun Mısırda değil de meselâ İngilterede işlenmesi iktisadi vaziyetin bir naticesidir. 8

Bu sayıdan diğer sayfalar: