1 Eylül 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

1 Eylül 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

Fırka programınca devletçiyiz. Devlet siyaselince, daha henüz tam devletçi olamadık. Bu hakikati açıkça söylemekte fayda vardır. Çünkü, bugün an- cak devletçi temayüller taşıyan iklisat siyasetimizi, tam bir dev- letçi siyaset olarak göstermek istiyenler var. Türk devletçiliğini, artık en liberal memleketlerde bile tatbik edilen himaye ve mü- dahalecilikle bir tutmak istiyenler var. (1) Hattâ, bundan da daha ileri giderek, devletçilik prensibinin geçici olduğunu iddia etmek cüretinde bulunanlar bile var. (2) Eğer bugün devletçilik prensibinin geçici bir vasıta olarak telâk- kisi ve telkini, Cumhuriyetçilik ve lâiklik prensiplerinin geçici olduğunu iddia etmek gibi kara bir irâlca sayılmıyorsa, bunun sebebini, bu prensibin henüz kanunlaşmamış olmasında arama- hyız. Herhangi bir inkılâp prensibi kanunlaşmamış olabilir. İnkılâp ilerledikçe, prensiplerini kanunlaştıracaktır. Mesecle bu değildir. Asıl mesele, inkılâba frenr olmak istiyenlerin, bugünkü vaziyeti sor nokla olarak göstermeğe calısanların, kendilerini inkılâbın sadık çocukları sanmalarında ve inkılâp prensipleri- nin derinleşmesi ve yayılamsı için akıllarının erdiği kadar çalı- şanları da inkılâp düsmanı olarak teshire cüret edebilmelerin- dedir. Fakat, biz eminiz ki, hilâettin ilgasından evvel gazelelerde bu mevzat etrafında yapılan menfi neşriyat, bu prensipin kanunlaş- masına nasıl mâni olmadıysa (* ) devletçilik aleyhinde yapılan sinisi Ve riyalı neşriyat ta bu prensibin tahakkukuna set çekmiye- cektir. Yaşıyan görür. (1) Üniversite profesörü İbrakim Fazıl Leyin 18 Nisan 1938 tarilili Akşam g.ı:c'.ı:»ıî:ıdııl. VuzISI, 2 <İn Ap neslini reşit olunraya kadar, kendi kendisini idüre edecek gevi- yeye gelinceye kadar elinden tutacak ölan Türk devle tçiliği .., > Melanot Saffet. Milk Talim ye Terbiya hey'eli nansından. Varlık. Sayı-t D «Türkiye Düyuk Mület Meelisinin doğüş zamunında onun büğünkü maliyel ve va- ziyetini hukuki esaslara ve ilmi esaklara uygunsur sayanların basında en meşhar hu- kuksinaslar bulunuyordu, Büyük Millet Meclisinden, buklmiyetin kayıttız. ve şarlsır Millelle olduğunu ifade eden kananu teklil ellirdiğim zaman, bu esasın Osmaulı Ku- BUMU ekaşisine murayeretinden dolayı inuarızı bulunanların basında yime exkl ve fuazile- ti ülmiyeti (1) He milleti iğlal eden maruf koükukşimaslar bulunuyordu. Bu hnadiseler ine kilâpçıdarın en büyük, Takut en sinsi can düşmanı, çiürümüş hukuk çe onun biderman müntesipleri olduğunm Fösterir.. GAZİ 18