1 Eylül 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 21

1 Eylül 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 21

Milli İktisat tetkikleri: FaLE a A AA KA Türk köylüsü bir toprak Reformu bekliyor. İsmail Husrev. Geçen sene Türkiye köy iktısadiyatı hakkında «Kadrox nun bu sahifelerinde çıkan bir sıra yazılarımızda Türk köyünün siçti- mai çehersi» yani esınıli nesci» üzerinde araştırmalar yap- mıştık. Maksadımız, memleketta pek müleammim olan dar «ziraatçi - teknik» ve cıklısalçı - teknik» görüşlerin yerine mü- dafaa edeceğimiz siçtimat» görüşea zemin hazırlamaktı. Bizde umumiyetle köy ve köylü meseleleri, ziraat mahsullerinin kalitesi, tohumların cinsi, damızlık, kredi, satış ilâh. gibi teknik bir zaviyeden mülalea edilir. Umumi kanaate göre mahsulün cinsi ve tohumlr ıslah edilirse, köylü refaha kavuşacaktır. Da - mızlık işinin yoluna girmesi, Tükr hayvancılığını ihya edcektir. Yahut: Köylüye ucuz kredi bulmursa köylünün yüzü gülecek- tir. Köylünün mahsulü kârlı satılırsa, Türk köyü şenlenecektir. Bunların hepsi mükemmel. Doğruluklarında kat'iyyen şüphe - miz yoktur. Bu noktai nazarlar, «Kadro» da muhtelif vesileler- le kuvvetle müdafaa edilmiş ve bunların tatbik çareleri bile çizilmiştir. Kim tereddüt eder ki, iyi mahsul, cins tohum, cins damılzık, u- cuz kredi, kârlı satıs ilâh. Türk köylüsünün evine şenlik, yüzü- ne kan vermiyecektir. Bugün köylünün ıstırabı kısmen kârsız satıştan, ağır faizden, cinsi bozuk mahsullerin piyasalarda alıcı bulamamasından ileri gelmiyor mu? Biz bütün bunları kabul etmekle beraber, bunların tahakkuku için yapılacak mücadelenin dar teknik bir plâtformdan ziyade içtimai bir plâtform üzerinde cereyan etmesini, alınacak neti - celerin uygunluğu bakımından zaruri buluyoruz. a Biz o kanaatteyiz ki, Türkiye köy iktısadiyatının teknik iskele- tinin rasyonelleştirilmesi davası, köyde ancak bazı içtimai mü- nasebetlerin milli kurtülş inkılâbının ileri menfaatleri namına tasfiyesile halledilebilecektir. İnkılâbim henüz şiddet ve kat'i- yetle müdahale etmediği bu münasebetler gıdasını, toprağın 21