1 Eylül 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 45

1 Eylül 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 45

Karularmdan ağ ellerin bağlanmadın, Ağ alnın kara yere depilmedin, Gafillice görklü başın kesilmedin, Alca kanın yer vüzüne dökülmedin. Yuğı yotti, düşmun erdi. İ Ne yatursun” Kalkygıl, yiğit! Kap kavalar oynamadın, yer ubraldı, Kuru beyler ölmediyen il boşaldı; Karçuşuben, uğrasşnben dağdan indi; Yasanuben ücerine yağı yetti: Yatacak yer mi buldun, yurt mu buldun, noldu sana ? (A6) Deyu çağırdı. Kanduralı sermerdi, uyandı, urudurdu. Eyder: — Ne sövslersin görklüm? Dedi. Eyder: — Yiğidim, üzerine yağı geldi, Uyarmak benden, Savaş, bize hüner göstermek senden! Dedi. Kanduralı güzün açlı. Kapakların kaldırdı. Gördü: Gelin ul üzerinde, ge- yiğmiş, süğüsü elinde. Yer öplü Eyder: — Amenna ve saddakna! Maksaodumuz Hak taalâ dergâhıtda hasıl oldu (21) deyip arı sudan aptes aldı. Ağ alnımı yere kodu, İki rekât namaz kıldı: Atına bindi. Adı görklü Wuhammede salavat getirdi Kara donlu kâfire at saldı. Karsı vardı. Selcan Hatan at oynattı. Kanduralının önüne geçti. Kanduralı eyder: — Güörklüm, kande gidersin? Nedi. Eyder: — Bey yiğit, baş esen olsa böürk bulunmazs mı olur? (28) Ru gelen (26) Bu şlirde dikkat edilecek tabirler var: Ala sözü, bütün bu hikâyeler- de pek çok geçer, Bazan al gibi renk manasınadır. Bazan da bir nida gibi kullanılır. Kıyma tabiri, medih vasfı olarak gözler için kullanılıyor. Cana kıyan göz gibi bir delâleti olsa gerek. Görklü güzel, yağı düşman demektir. Karı beyler ihtiyar reisler demektir. Karcaşmak, birbitine karışrnak mana- sınadır. Ysatmak, davanmak, yaslanmak (daha eski çekli: Yaşdanmak) demektir. (27) Kanduralının burada Allaha şükrü ve muradımız oldu demesi, babası kendisine ilk evlenme teklif ettiği zaman ileriye sürdükü şariların tahak- Kuku dolayısiyledir. 'Tam kendi istediği gibi karısmı kendi düavranmadan gi- lâhlanmış, ata binmiş, harbe hnazır bulduğuna seviniyor. (20) Esen salim, sihhatte Güemektir. Börk eski bir sarpıştur, başa giyilir. «<Baş esen olsa börk bulunmaz mı olur?» © zamanın tir ata sözü olacak «Baş iyi olduktan sonra onu örtecek sepus müu bulunmaz?:> demektir. Belcan Hatun bununla Kanduralıyı baş, kendini serpus yerine koyuyor. Kocaşınıın Uğruna can yermek istediğini anlatıvor. &b