1 Eylül 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 7

1 Eylül 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 7

doğmasile heraber doğar ve bu sartlardan birinin, ikisinin voya üçünün tasfiyesile mahiyetini değiştirir, yahat hüsbütün ortadan kalkar O hnülde ihtilâlci sosyalizm (ve onun fikri ixahı olan Warksizm) tarih için- de sadece kapitalizmin ve onun tarihi şartlarmın yüksek teknikli memle- kellere has bir malısulüdür. Ve: ı Yüksek tekniğin ve sermayvenin hâkim bir sınıf elinde toplandığzı 9 — Yüksek kârların, millelin heyetl umumiyesinin menfaatine zıt bir şe- kilde istismar olunduğu 3 — Müstemlekelerin ve müstemleke kârlarının mevout olduğu yerlerde ve nizamlarda: UN A — Yüksek tekniğiy cemiyet mülkiyetine intikali B —— Müstemleke kürlurımin proletarya diklatorası tarafından benimsen - Mmeosi 0 — Müstemlekelerin ve müstemleke nicamının devamı (çünkü aksi tak- dirde bu vüksek teknik sosyalist cemlyetine faydasız bir vük olur.) Jein cereyan eden sinifi mahiyette bir mücü Jelçdir, Ve ancak yüksek sana- viln ve sermavenin, keskin sınıf mücadelclerinin merkezleşliğri memleket- lerin (yani münbasıran Avrupa ve bir kısım Amerikanın) bir mahalli ha- disesidir. Fasixme zelince: Faşizmin Larih içinde menşeleri o kadar derinlere varmaz. O sadece bir barp sonu devri hareketidir ve: 1 — Bir taraftan dahilde sınıf teradını emrine ramedemiyerek bizzat ku- pilalizmi bohlikeye düşüren İktısadi liberalizme ve siyasi demokrasiye, 2 Diğer taraftan müslemlekelerde ve yurı müstemlekelerde meydun a- lan milli kurtuluş harcketlerini emrine ramçdemiyerek gene bizzat kapi- talizmi tehlikeye sürükliyen liberal emperyalizme karşı muannil, müteaddi, saınılçı ve müstemlekeci kapitalirmin, yani muaskesiz ve favi?siz Bif öon dokuzsüncü asrın kiyamıdır. Binacnaleyh faşizm kısuca kapitalizmin bir tarihi devamklır. ve davası sadece: 1 — Yüksek tekniğin ve sermayenin deyvlet müdafaası altında gene hâkim “şınıflar elinde mubalfazası ? — Müslemleke kârlarının ve umumiyetle yüksek temeltülerin, cebri bir devlet müdahalesi ile kapitalizmin devumu lehine tanzimi Ş — Müstemlekelerin ve yarı müstemlekelerin daha vubşi bir şiddetle istismarı 1 — Bütln bu davaların tahakkuku için de, hâyük sanpayi memleketlerini müstemlekelere karşı zayıf düşüren emif mücudelelerinin otoriter bir dev- let müdahalesile yatıştırılmıısı ve tanzimidir Hakat tusfiyesi değil) Su halde birisi müstemlekeci memleketlerde bir sınıf çidaline, diğeri ayni memleketlerde ve yalnız ayni memleketler halkı için bir gınıf tesanüdüne dayanan bu harketlerin her ikisi de sınıfi dir, mevzil dir ve Alemşümul deşildir.