1 Eylül 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 35

1 Eylül 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 35

Havza hakkındı bu kısa malâümatı verdikten sanra ikinci membalurmuıza yani linit (ecsmer kömlür) madenlerimize gelelim: Linitler bugunkü Türkiye hudutları üahilinde en bol maden zuhuratıdır. Hemen her vilâyette, Anadolunun gurp, orta ve şark kısımlarımda bulmn- müş öolan iinit membalarının servetl hakkındaki mâlümatımız maalesef taş kömürününkinden ileri gidemiyorsa du zuhuratın çok fazla yerlerde oluşu, bunlarda soma gibi işlenen murtakalarda 15 melre kalınlığında da- marlara tesadüf edilişi, mühim bir. lısmının kimyevli terkip itibarile heyli kıymetli bulunuşu İinitlerimizin müstakbel sınat ve iklısadi faaliye- limizde mühim rol uynıyacağına bir delil addetmekteyis. Çünkü taş kö- mürü ucux bir mela olması dolayısile ekseriya uzakça mesafelere nakil masraflarına tahanımlilü yoktur. ((Meselâ hayzadan Ankaraya kadar kömür nuakli masrafı, mallyet fiatının takriben bir buçuk mislidir.) Bun- dün dolüyı geniş memleketimizin dağımık sahalarında yapılacak sınmi ve iktisadi faaliyet ancak o civara yakın mahruk membalarına dayanacak- Ü(ir ki bu da bilhass İnitlerimizdir. ST Çarblnadoluda: Soma, Nazilli, Sarayköüy, Söke, Kirmaşti, Bekleme, Trak- yada Kesan ve Ayazınu. Orta, Anadoluda: Kaşlamonu, Oturak (Uşak viyarmdadır), Kütahya, Çay, Kıalören (Konya ciyarımdu), Yerköüv, Hacıbektas, Çeltik, Kalecik, Bahçe- cik (Sıvas), İpsala, Şarkta: Zile ve Erzurum vilâyetlerinde muhtelif verlerde zuhur etmesi ve bu surcfle memleket dahiline yayılmış bulunmuası yukarıdaki iddlamı- zı teyit eder. Linitlerimizden başlıcalarının tehlil neticelerini aşağıya dercediyoruz: Sone İlayli Kltadıya Tityük (Dagitnaa caz) Nevaddı buyyüare 7439 52516 Kül Ye 9.B o 12 Kok UXB5.6 09714.83 Rutubet Oal0.A OONL33 Kükürü Ço 43 Ço LW Kalori 52000-5400 Kalori 512 Yerköy kömürü: Kalori Mevaddı tayyare PoSDA Kulecik kömürü 4000 Kok OFARO.6 Hacıbektaş 5000 Kül Ça 9.6 Çay 4500 Kalori 4500 Ayazma 3300 Küküri Oad 5ü Seyitömer (Kütahya) 8500 Keyfiyetye iyiliğe ve kemmiyetce bolluğa ve her tarafta zuühür etmesine rağmen memleketimizde linlt istihsal ve istihlâkimiz maalesef yok dene- eek kadur azdır. Yani bugüne kudar hiç bir suretle bu servet membamdan İstifade düşünülmemiş ve araştırılmamıştır. Bu servetimizden ne sureklle istifade edebileceğimizi ilerideki kısımlara bi- 35