1 Eylül 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 47

1 Eylül 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 47

Kronik: Milli bütünlüğü hedef tutan İnkılâp devletçiliği cephesinde yer alan «Ka- opeoratife meemuasının 16 mer sayısında câhmel Hamdi» Beyin eBuhranlar ve lakılâplar telükkisis ismi altında yazdığı dikkate şayan bir makaleyi okuyucularımıza kısmen naklediyoruz. Türk inkılâbının orijinleri ve inki- ŞAf seyri üzerinde yaptığı kiymetli tahlilleri ile son bir Ikj senedenberi fikir hayatımıza üslünde durulmağu değer eserler hediye eden Ahmel Hamdi BDeyi tebrik etmeği bir münevverlik vazitesi biliriz. Buhranlar ve İnkilâplar telâkkisi. Türk inkilüâtanını kaynak noktaları ve seyri etrafında bir tahlil, Türk Inkılâbının doğuşu Türk inkılâbı, tarihin bir deyir- den öteki devre aktığı intikal xa- manlarında buş göüsleren büyük inkılâplardan biridir. Turih, mu - ayyen bir cemiyet ve medeniyel şartımnı ikmal edip, cemiyect tekü- mülden inhilâle doğru yol almağa başlarken, cemiyvetin bünyesiüde bir şekilden diğer şekle, bir plan- dan diğer plâna geçmek için sur- sıntılar olur. Bu sarsıntılar, evvelü bir takım iktısadi, siyasi buhran- larla başlar; iztirap ve menınumni - yetsizlik çoğulır. —Tüucilh, bir (usit dalirenin içinde dolaşmaza nıcobur olur. Cemiyeti bu fasit davrcden kurtaracak ve ileri atacak — olan inkılâptır. — İnkilâp, bu cemiye'in kendi içinde, şekil değişlirmek, bir muvazeneye doğru akmak için yaşıyan bir ihliyacın ifadesidir. Bizim görüşümüze göre — dünya medeniyet nizamı, tarihi seyri için- de deyvrini ikmal etimiş, ve cemiyci Ahmet Hamdi. ileri bir plânn doğru gecmek snaf- hasını girmiştir. Türk inkbılübi bu ihtiyucın bir muhbsulüdür. İnkılâbın yürüyüşü Bir inkılâbı, önceden tespit odil- miş muyuasulat noktülüri ve mesu- feleri malüm bir çemiyet hareketi Kgibi telâkkl ctmek, ve onun Üze- rinde peşinen tahliller yaparken, ikide bir v inkılâbı idare edenlerin ona tekadüm eden sözlerinden, ha- reketlerinden malsaller — getirerek süzde tenakuz aramak, inkılâbı an- lamamak demeklir. İnkdâap durün bir şey — değildir; inkılâp yürüyen tarihi, doğduğu ecemiyeti kendi sartlarına göre, i- mal eftmek demektir. Yürüyen ta- rih önünde, inkılâp şiddetli bir ih- tiyaç halinde ancak sezilir; ve na- mütenahi bir heyecanın, seziş kuy- veti en yüksek olan namütenahi? bir iradenin müdahulesile etemivet, yürüyen tarihe müdatınle ederek, onu kendi şartlarını göre iİmuale 47