1 Eylül 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 43

1 Eylül 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 43

Kanadıyle saksağana kendüzün şakıdır mı? (14) Alp yiğitler karış günü karımından kayırır mı? Sarı donlu Selçan hatun köşkten bakar! Kime baksa aşkı ile oda vakar! Sarı donlu kız aşkına bir hu dedi. Kanduralı adı görklü Muhammede salavat gelirdi Deveye bir değyme vur- du. Deve hağırdı. Bir dahi vurdu. Deve uyağı üzerine durumadı, yıkıldı (15) Rasm iki yörden boğazladı. Arkasından iki kayış çıkardı. Tekürun önüne bıraktı. Eyder: — Akıncıların lerkeşi bağı, özengisi kayışı üzülür, dikmeğe gerek olur, dedi. Tekür eyder: — Vallahi, hu yiğidi gözüm gördü, gönlüm sevdi, dedi. Kırk yorda otak diktirdi. Kırk yerde kızıl ala gerdek diktirdi (16) Kanduralıyle kızı getirip gerdeğe koydular. Uzan geldi. Yelteme çaldı. (11) Okuz yibidinin öykeni kabardı (18). Kılıcın çıkardı, yeri çaldı, kertti (19). — İlttiğim yer gibi kertileyin; toprak gibi savrulayın, kılıcıma doğranayın, ohuma sancılayın, oğlum doğmasın, doğarsa on güne vArmasın, bey babamın, kadın anamın yüzün göürmedin bu gerdeğe girersem. Dedi (20) (U4) Birçok vasıflarla andığı katakuşa Kanduralıyı benzetiyor. Ruü vasıflar arasında iyi okunamıyan ve manası anlaşılamıyan bir misrü daha vardır ki buraya yazamadık. Kanduralıya krşı gelen kara döveyi de karakuşa - kar- gı saksafana benzeatlyor 5) Durmadı, şimdiki duramadı demektir. Ksklden iktidari flillerin menfisine a-a yerine 1-i de geldiği bu örnekten anlaşılır, (18) O zaman büyük düğümnlarde gelinle güveyinin birlesecekleri çadırların al kızıl renkta olması büyük saygi eseri nlduğu, galin ve güveyinin içtima! değeri yükseldikçe bu çadırlarım da sayısı kiırka kudar arllığı, bu bulüş- ma çadırımna gerdek dendiği bu ibareden anlaşılıyor. (17) Uzan veya Ozun, hem şair, hem bestekâr, ham çalgıcı, hem de bakıcı olan adamdır. Yelteme ne olduğunu bir yerde bulamadık. Sözün gelişi dü- günlerde çalman sevinç çalgıları olduğunu zannetlitiyor. (18) Öyken, şimdiki öfkenin eski bir kılığı olacak (19) Eski kitapların dilinde çalmak vurmak, kertmek yarmak, küçük bir ya- rık yapmak, bir yanını kesin akalil'tmek manalarına gelir. Bursüs da yere kılıcını vurup yardığını söylüyor (20) Kanduralı burada babası, anası ile güörüşmeden murada ermemek ye- mini ediyor. O zyamanda Oğuz Türklerinde ana, baba saygısını gösterir bir delildir. Bn yemin| ederken kullandığı tabirlerde dikkat edilecek şaylerden biri de silip Geldiğim yor gibi yarılayım, oradun savrulan topraklar gibi süv- rulayım, kendi kılıcımla doğranayım, kandi okunlla yaralanayım» diye ken- dine ölünri diledikten sonra evlenmesinin kutunu da behlükeye koyarak soğlam doğmasın, doğarsa ön güne varmasın» diye şart etmesidir,. 43