1 Eylül 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 42

1 Eylül 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 42

Akıntılı suyun dönen geçtin, Kanlı kâfir eline dönen girdin, Karaboğa keldizinde hurduhaş eyledin, Kafğan aslan geldiğinde belini büktün, Kara boğra geldiğinde ne geçtin? Kara kara dağlardan haher aşa, kanlu kanlu sulardan haber gece, Kahv Oğzuz eline hüher vara, Kanlı Koca oğlu Kanduralı netmis diyeler? Kara buğa geldüfünde kılçatmamış, (11) Kağan aslan geldüzünde belin hükmüs, Kara boğra geldüğünde ne gecikmiş dlyeler! Ulu kiçi kalmıva söz edine (12), ; Karı koca kalmıya ku edine, AŞ sakallu baban bunlu olu, Karıcık olmux anan kan yaş düke, Hanımı, kalkübeni yerinden ânrmaz olsan, Altaı cellât ensende yalın kılıç tntar, Gafillicc görklü başın keser, Aşağıdan yukarı bakmaz mısın? Karşma ula kaz geldi, şahinin atmaz miısın ? Sarı dönluü Selean hatun işâaret eder, görmez misin? Seni deve yüzünden zebun olur dediler, bilmez misin? Surı donlü Selean hatun köşkten bakar! Kime baksa aşkı İle oda vakar! Sarı donlu kız aşkıma bir hu dedi. Kanduralı urudurdu. Eyder; - Mere, ben bu devenin burnuna yapışıcak ol kız söziyle yapıştı derler, Va- rın Öğüz eline haher vara; Deçe elinde kalmıştı, kız kurtardı diyeler. We- re, kölea kopuzum çalm, öğün meni! Yaradan kadir Tantıya sığındım bir boğradan döneyin mi? İnşallah bunun dahi başın keseyim! dedi. Yiğitleri Kanduralıyı öğüp süylemiş. Görelim, hanım, ne sövlemiş: Kap kavalar başında yuva tutan, Kadir Ulu Tanrıiya yakın ucan, Mancılıfı ağır taştan gıizıldayıp katı inen (13), Arı gölün ördeğln şukıyıp alan, Kârıncızğı aç olsa kalkıp uçan Cümle kuşlar sıllanı cal Karakuş, (11) Kılçatmak, kımıldalmek, kıpırdatmak gibi bir manayadır. Kara hoğa- ya kımıldama mecali vermiyerek onu tepelediğine işarettir. (12) Ulu büyük, Kiçi küçük demektir. Ulu kiçi büyük, küçük, hepsi mans- sIna gölir. n (18) Mançılıx, Mancanık, yani eskiden Kaleye taç atmağa mahsus alet de- mektir ki aslında mihanik sözlinden bezmu olduğu zannedilmekledir. Gızildamak, şimdiki gırıldamak gibidir. Ağir taşları mancınık ile sesş oıka- rarak sert surette atan demek İstlyor. 42