1 Eylül 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

1 Eylül 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

KADRO. Kervana karışan adam: Kervana karışan adam bir tiptir ki, onun ruhunda şahsiyetsizlik imansızlık ve menfaat haygusu, üç ayrılmaz yoldaş gibi birbirle- rile kaynaşmışlardır. Fahat bu halitalaşmış ruh sefalati zâhirde, yanı kervana karışan adamın dilinde ve edasında bilükis imanın, veya vatan yolunda delidivane oluşan gürültülü bir tecellisi şek- linde görünebilir. Bu galat tecellinin binbir misalini ufak bir görüş dikkatile hepi- miz, hergün tesbil edebiliriz. Meselâ bir İstanbul gazetesinin sahilesinde: — Mülli vezin devri artık geçti. Aruza geçmek zamanı çoktan gel- mişltir! diye tuhaflıklar yapan ihtiyar, sadece, bir kervana karışan adam- dır. Çünkü o: — Benim bütün miülli terakkilere uyarlığım hatır içindir! gibi tehlikeli bir söz söylememek için kötü bir şarklılık hasre- tini sadece: — Türk şirinin veznindaki milli değişiklik manasızdır ve geçi- cidir! Artık Arap veznine dönmeliyiz! gibi zâhiren zararsız bir telâkki maskesi altında ortaya dökü- vermiştir.. KŞ Fahat bu adamın haypahlığı ve hkervana karışması basittir ve tehlikesizdir. Çünkü o açık bir kaypaktır, markalı ve vesikalı bir kertana karışandır. Fahat fikirlerine, hamlelerine inanma- dığı insanların kervanına harışıp orlara inanır görünenlerin asıl kayusu ve kötüsü kapalı, yani maskeli olanlarıdır. Bu tip bir kaypak, millet ve memleket meselelerinde daha he- saplı ve daha kapalı yürür. Mesela: Milliyetçilik, cumhuriyetçilik, inkılüapçılık, tâiklik, devletçilik ve halkçılık milli rejimimizin altı esası va ayrılmaz umdesidir de- gil mi? Gizli, kapaklı kervana karışan adam, yani idrak kabili- g Ö