1 Eylül 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 9

1 Eylül 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 9
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Fakat marksizmde bu mahsul münhasıran millet içinde tezatlur, vani sı- nıf mücadeleleri bakımından mütaleş edilmiştir. Binnenaleyh murksiszmin «millet» i tezatlı, illelli bir geydir. ) — Hem münhusiran kapitalizmin mahsullü ? — Hem hayaül mevcudğlreli münhasıran kapltalirmle mukayyet bir var- lıklar, |Şu halde ihtilâleji sasyalizm ayni ysamanda amilleta mevendiyetinin de tas- fiyesi mücüdelesidir. Ve una zöre muasır nizamda #beynelmilele keyliyet birliğinin rüşeymini haiz olan şey nncak prolelaryadır.... Froletarvsa kültürü, proletarya sabvatı ve salire mofhumları bu telâkkinin üstüne bina edilmiştir. Bu telâkki, yani millet mefhbumu ilmi sösyalizmin nazariyecileri arasındu pok ax işlenmiş çibidir (1). Bilhasasa Rus müarksistlerinde ise bu bahis adeta ekötür denilebilecek hHir sathilik icinde telkik olunmustur (?). Soxvalirın mütlcfekkirleri içinde milli meselelerle en ziyade eski Avusturya sosyal de- motratları mesgul oldular. Fakat bix ortodoks marksizmi, yuni lahrif olun- mamış ilmi sosyalizmi, sosyallzımin milleti telükki meşelesinde ihticaça sa- lih kaynakları diye alırsak görülür ki bu fikir sisteminde millet, inrihi mahiyveti itibarile tezatl:ı bir unsurdur. Ve bu unsur proletarya enlernas- yonalizminin beynelmilel birliği, beynelimle! kuüllürü ilç tasfiye olunup gideçektir. Faşizme gelince: O0 bilâkis, millet icindeki sınıf mücadelelerinin tasfiyesi hesabına millet hünyesinin masuniyetlni müdafan eder gürünür. Bu iti- 'îıarln. faşizmde «milli bütünlük» nazati osaslardan biridir. Fakat yu da var ki faşiamin amillebs | uyakları bir taraftan müstemleke istismarlarma digğer tarufları millet içinde cebir ve zor ile maskelenmiş sınıf tezatlarına dayanan çürük ve egayti makul» bir laht üslüne oturtulmuştar. HMatta ih- Üklilek sosyalizmde protelurya dikbaborusu1 Öyumni sosyalisi oteriter devlet) hiç olmazsa insaniyeti içtimai bir ahenge yani sınıfsız br cemiyete götüren bir vasıta gibi telâkki edildiği halde fasizmde Tırka devleti (yani faşist otoriter devlet) bilAkis bir vasıta değil bir gayedir, ve cemiyetin tabli niza- mıdır Halbuki milli kurtuluş ideolojisinde millel, cemiyelin asli bünvesidir. Bi- zim milliyetçiliğimizde millet bünsesi siyasclen masun (yani müstakil) ve iktisaden, yüksek tekniğin millet hesabıma kurulması sayesinde her tür- Hi tezatlardan tesfiye edilmiş mütecanis bir varlık olarak telâkki alunmak- tadır. Bu varlıkta devlet, bir taraftan hariçte haşka milletlerin, diğer ta- raftan dahilde bir takım halk kütlelerinin vağma ve istismarına alet olan bir cihaz dezildir. Milli inkılâbımızın pronsipleri urusında yer alan halkçı. hk, milliyetçilik ve devletcilik bu keyliyetim konkretixze edilmiş umdeleridir. Bu tiharla milli kurtalus harekelimizde millet melhumu, beşer idrakinin ona verebilecekri en olgun kemal manzarasını almuştır. Müstukil millet, mü- tecanis millet, ileri millet ve tezatsiz millet işte bir takım vasıflar ki kül (4 Bu hususta toplu virz tizir edinmek İsziyenler: Karl Kautzkinin «Nas- yomalizim ye Enternasyonalirim» isiml eserini okuyabilirler. (2) Ru hususta toplu br fikir edinmek istiyenler, Leninin :AClll Mesele - lers eserin! okuyabilirler.

Bu sayıdan diğer sayfalar: