1 Ağustos 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 10

1 Ağustos 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 10

listeler asılmıştır. Yeni neşrolunan bir kitapta isc meclis azala- rından her birinin hangi sanayiin ücretli adamı olduğu ilân o- lunmaktadır. Staviski işinde müttehem olanların yüzüne Tar- dieu: — Hırsızlar! diye bağırırken onların bu ithamlara karşı buldukları müdafan silâhı basittir. Bunlar Tardiecu'ye: — Canım bizi neye itham ediyorsun? diyorlar. Sen de benzin sanayiinin adamı değil misin? Ve o sayede zengin olmadın mı? Fransada iş adamları Fransız inkılâbmı kuşa benzetince iş ve küçük burjuva psikolojisi şimdi Fransanın son asil temayülle- rini de mahvetmek için dalga dalga çalışıyor. Bence Fransız milletinin inkılâp mistiğini kaybetmesi onun artık telâfi edilme- si kabil olmıyan en büyük kayıbı olacaktır. Şimdiki Fransız iş pesikolajisinin bütün ruhu, kiliselerin, müzelerin ve tarihi âbi- delerin kapılarında görülmemiş bir bayağılıkla işliyen duhuliye gişelerinde tecessüm etmiş gibidir. Mesclâ İnvalides müzesimi ge- zeceksiniz. Buraya iki kapıda iki defa duhuliye vereceksiniz, fakat ayni yerde Napoleonun mezarımı görmek için üçüncü du- huliye lâzımdır. Fakat Napoleonun mezarını üstten değil de yandan görmek isterseniz dördüncü defa bilet almak icap eder. Fakat bu da kâfi değildir. Kapıyı açana, kapıyı kapıyana, size rehberlik edene veya etmiyene, kapılarda sizi yolunuzdan çavi- ren dilenci kutularına kesenizi boşaltmak mecburiyetindesiniz. Halbuki Invalides'in, Panteonun, Versailles'ın tavanlarını ve ke- merlerini örümcekler kaplamıştır.Buraları görmek için geçtiğiniz cenderelerdeki his ve ruh zedeleyici kücük burjuva ahlâkı zaten sizi duymak istediğiniz bütün ulvyi temayüllerden tecrit ederken dekorların bu metrük ve bakımsız manzarası büsbütün duygu- larınızı sarsar. Zannedersiniz ki ihtilâlFransası üstünde bugün- kü Fransızlar adeta bir takım yabancıi müstevlilerdir. Halbuki bir ihtilâlin mefahiri ve yadigârları onu yasşatmak ve derinleştirmek mecburiyetinde olan müteakıp nesillerin en canlı terbiye vasıtası olmalıdır. Bu terbiyenin ruhlara isalesi için en emin kanal ise ihtilâl yadigârlarının mistik havasıdır. 10