1 Ağustos 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 29

1 Ağustos 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 29

hue- igle- bir bu- rya- teh- ihin idir. ma- Wf gıbi san- lanan Japonya!», hakikaten korkunç, ve şuur ile harekete gel- meyenleri korku yüzünden harekete getirebilacek bir umacıdır. Bizce yazının birkere yukarıda izah etlişimiz tandansı mühim- dir. Fakhat bunun kadar mühim alan bir cihet te, bir emperyaliz. | mairt bir dizerini teşhir için deliller serdederken, umumiyetle em- peryalizm namına Bazı asaslı itiraflarda bulunmasıdır. Meselâ: « bizler Çin'in istiklâline tecavüz etmek istemiyoruz. Lâkin bu gibi imtiyazların muhafazası va himayesi, dostane misaklara esas ftutulabilirdi!» fıkrası çok ibretlidir. Nihayet Osmanlı İmpa- ratorluğu ile de yaptıkları bu idi: Kapitülasyonların muhafaza Ve himayesi şartile dostane misaklar akdi. Yahut, şu fıkra: ... eski nüfuzu elde etmek tçin iki yol vardır. Va kuvvetle bu nüfuzu elde etmeli yahut sarılar ile teşriki mesaide bulunmalıdır. Birincisi güçltür ve şimdiki halde yapılması mürmkün değildir. Çünki bunda muvatfak olmak için Japonyanın harben mağlubi: yeti lâzımgelir, ve galip olan devletin Avrupa devletlerinden biri Il"W'H' ;.'('ı,’ lllllır. ikinci hal tarzına gelince, bu biraz küc ise de, kabiliyeti tatbiki- yesi vardır. Bu tarzı hal, bütün Avrupa devletlerinin müştereken hareket etmeleridir. Gerek diplamatik yollarda ve gerek iktisadi ve mali meselelerde Japoriyaya karşı Avrupanın vehdetli bir cep- he alması lâzımdır.» Banun Türkçesi aJapon emporyalizmi ile Avrupa emperyalizm- leri tek tek başa çıkamazlar. Fakat bir araya gelerek müşterek bir hattı harehet tahip ederlerse, muvaffak olmaları çok muhta- meldir» olsa gerektir. Görülüyar ki, milli kurtuluş da'van, YaAZzı- nın bu noktalarında tamamen ortadan kalkmış ve mesela iki emperyalizmin hesaplaşması şeklini almıştır. BEYAZLAR, UZAK ŞARKTA FENA BİR VAZİYETTE. İL POPOLO D'İTALİA 5 Ağıstos 934 Uzak şarkta beyazlar müskül bir vaziyette bulunmaktadır. En yüksek adamları ve Uzak şark ahvaline vakıf olanların kanaati hep bu merkezdedir. 20