1 Ağustos 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 23

1 Ağustos 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 23

F sekvi. istihlâk uuıay“, imanda O dere- rt, Edi- âthanc- « OMÜür- rir gibi bir ih- in uşslta- ihtiyar ylmasın, makünse : şüphe- Yani di- istihsal faiz ve yüksek ortisma- rükü ek- aktadır. hsalâtın nmanda satışm erindeki kî hî-ı.de olayışile calite ve l mene- la yukua gelemiyeceği gibi kalitenin muayyen şekilleri muhafaza etmesi için de daha evvel norm lâzımdır. Dünyanın belki en güzel balıkları bizim sahillerimizde çıktığı halde biz balık konservelerini hariçten alıyorduk ve fakat her halde lezzetle, seve seve yiyor ve epi de istihlâk yapıyorduk, Biz zat kendi memleketimizde yapılmış bahk konseryeleri ve hele sardalyaların mevcudiyeti ise bize büyük bir inşirah vermekten asla hali kalamaz. Birkaç ay evelisi yerli bir sardalya aldım, ba- lıklarının güzelliği, bolluğu itibarile hiç bir kusur bulunmayan bu kutunun içindekiler yalnız iyi terbiyo olunmamışlar veya pi- şirilmemişler, fena halde bir koku neşrediyorlardı, yenmeden kaldı ve fakat en fenası şu oldu ki bımdan sonra bende de bu sar- dalyalardan almak cesareti kalmadı. Muayyen bir marka taşı- mayan bu kutuya mukabil belki de daha çok güzelleri vardır, fa- kat böyle şeyde işin içine «risk» girdi mi, salışta tahdidat başla- mış demektir. Diğer bir misal daha. Şimdiye kadar aldığım panlalon askıların- da iyi veya kötüsü zuhur etmiştir. Fakat muayyen boylara göre bir miktar Tolerans vermeyen, uzayıp kısalmasını imkân dahi- Hine sokmayan askıyı yalmız bu sene ve yine markayi taşımayarı bir yerli mamulâtta gördüm ve hayret ettim. Bu meseleler bir belediye kimyahanesinin veya belediye müfet- tişinim hal ve fasledeceği işler değildir. Bunlar hüyük mikyasta bir sanayi ve memleket meselesidir. Hususi sanayii muayyoen fe- dakârlıklarla koruyoruz ve bu hakka istinaden onun kurulmasını da tamamen Devletin kontrolu altına alıyoruz. Ya onun istihsalâ- tını? maliyetini? ve dürüst çalışıp çalışmadığını? Bunları da asla pazarların arz ve talebine terkedemeyiz. Çünki hususi teşebbüsün Fena istihsalâtı yalnız kendisi değil dahili sa- nayiin heyeti umumiyesini hırpalar. Pantalon askısı veya sardalyanın hariçten ithali menedilebilir bu takdirde dahi bu iki çeşit istihsalim dahilde çabuk ve bol satışı temin edilmiş değildir, sardalya yerine et, askı yerine saraçların kayışı kullanılabilir. Fakat bu bir taraftan kurulmuş mil- İf sanayiin hırpalanmasını mucip olduğu gibi diğer taraf- tan bir kısım memleket servetinden daha fazla istifade e- edememek veya zaruri bir ihtiyacı tatmin edememeğe müncer olur. Binaenaleyh dahili istihsalâtın iyliği ve tutunması, yaşa- 23