1 Ağustos 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 33

1 Ağustos 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 33

Cihan içinde Türkiye. Ortaavrupa. Burhan Asaf. Hasta olan Orlaavrupa değil, Avrupadır. Ortaavrupa, kıtanın bugün cn hasta noktasıdır. Çünki kendisini teşkil eden bütün memleketler (Almanya, Çekoslovyakya, Avus- turya, Macaristan) birer kıta devletidir. Kıta devleti, bugünkü manasında, su vasıflara malik olan memleket demektir. a) İleri bir islihsal bünyesine malik olmakla berabes sermaye ithal etmeğe mecbur olmak. b) Kendine mahsus açık pazarlara yani müstemleke ve yarı müzs- temlekelere malik olmamak, e) Cihan piyasaları ile münasebette bulunmakla beraber, asıl, Av- rupa piyasaları ile olan münasebetleri kanalından geçinmek, Yani,Avrupa kıtasının kendine mahsus bir iç pazarı olduğunu kabul edersek (ki, yoktur ve Avrupanın heyeti umumiyesi, bu- gün dahi daha ziyade sanayi maddeleri ihracatcısıdır), kıta memleketi demek daha ziyade Avrupanın içpazarında mevki al- mış bir memleket demektir. Avrupa, cihan harbine kadar mutlak bir surctte, cihan buhranı- na kadar da, çok ileri bir nisbet dahilinde, cihanın iktisat ye ma- Hiye manivelâlarını kendi inhisarı altına almış olan bir kıta idi. Avrupa dışında ne kadar memleket varsa, Ayrupaya ucuz ham madde ve yok pahasına gıda maddeleri yetiştirmekle mükellef- ti. Bunlara mukabil, Avrupa, sanayi maddeleri ihraç ederdi. Ortaavrupa memleketleri, Avyrupanın bu geçen asırki istismar cihazının içinde mevki ve rol almış memleketlerdir. İsyicre ve İskandinavya memleketleri Felemenk ve Danimarka gibi. Eğer «Cihan buhranı» adını verdiğimiz büyük tarihi hâdise, bizzat bu istismar cihazının felce uğraması ve Âvrupanın bütün on doku- zuncu asır zarfında binbir emekle meydana getirdiği sanayi ve sermaye inhisarının bizzat bir tarihi tasfiyeye uğraması olmasa idi, Avrupayı Ortaavrupanın hasta ettiğine hükmedebilirdik. « 33