1 Ağustos 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 30

1 Ağustos 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 30

Japonlar, Çinliler, Koreliler, Mançukolılar ve Hint Çinlileri Ay« rupa makinelerini ve tesisatını kullanıyorlar, buna rağınen Âyvru- palılar Uzak Şarkta hiç bir muhabbet ve sempati kazanmadılar. Bilâkis, Uzak Şark milletleri, beyazlara karşı hakaret ve düş- manlık duyguları beslemektedirler. Uzakşarkta, beyaz ırk, Cuşima muzafferiyetindenberi, ilibar ve kıymetini kaybetmişlir. Ogündenberi beyazlar, sarıların naza- rında sukut etmiştir. Ve son iki ay zarfında da büsbütün gözden düşmüşlerdir. Beyazların, Uzak Şarkta bu gibi muamelelere ma- ruz kalmasının mesuliyeli hangi hükümete aitlir? Hakikati söy- lemek lâzımgelirse, Avrupanın bütün büyük devletleri, bu mesu- liyette müşterektir. Fakat en büyük mes'uliyet şüphesiz ki İngil- tereye ait olacaktır. Vakıa Büyük Britanyanın Uzak Şarkta, yüksek bir kıymet ve me- ziyeli olmustur. İngiltere, Uzak Şarktaki manfaatlarını ve beyar ırkm nüfuzunu sağlam temeller üzerine kurmuştur. Bu suretle İngiltere hükümecti medeniyet düayasına karşı büyük bir hizmet yapmıştır. Bununla beraber İngiltere hükümeti Uzak Şarktaki parlak meykiini kendi elile yıkmıstır. ingilterenin devlet adam- ları, vaktile eski Çarlık Rusyasından korktular ve bu devleti bir dağ gibi gördüler. Halbuki bu dağ gölğesinin arkasından kücçük olmakla beraber müthiş pençelere malik bir hayvamn ortaya ç- kacağından haberdar olamadılar. İngiltere, gerek müstemlekelerin ve gerek Asyanın ahvaline ta- mamen vakıf bir devlet olduğu için, sarıların Umumi harbe, gir- melerine sebebiyet vermemesi lâzımdı. İşte, İngilteranin en bü- yük hatası bu olmuştur. Bundan başka, Çin İmparatorluğu dahilinde karşıklıklar çıktığı esnada, İngiltere hükümeti, Çindeki imtiyazlı arazisini terket- miş ve Çinden çekilmistir. Bu hal, tabiidir ki, Çin ihtilâlcilerine yol açmıştır. İngiltere hükümeti bu mıntakaları terkederken ve bir küçük harp gemisi Vanlsiyeng'ten alelacele kaçarlren çıpasını bile denizde bırakmıştır. Çinliler, bu çipanın bulunduğu yerde, bu muzafferi- yetlerini tesit için bir heykel vücude getirmişlerdir. Bizler, Çinin istiklâline tecavüz etmek istemiyoruz, lâkin bu gibi imtiyazların muhafazası ve himayesi, dostane misaklara csma tu- tulubilirdi. 30 Uzak Şa ı —Ru 2 — Jaj her saha 3 — Un mevkiin 4 — Jaş olmuştu. mmuştur. 5 — Hi bir yanl 6 — Un harekete man mü 7 — 1891 kalar. 8 — Ân carette) 9— Sa yaz, Çin rin Çind müştür. 10 —D rılar, şü ü— B ÂAvrupa sarılar, | ve unlır de Çind Avrupal Milletler büyük bi ken, mil ponyaya Velhasıl bugün b