1 Ağustos 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 32

1 Ağustos 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 32

Bu vaziyet karşısında Ayvrupa milletleri için Uzak Şarkta eski nüfuzlarını elde etmek için iki yol vardır. Ya kuvvetle bu nüfu- zu elde etmeli veyahut sarılar ile teşriki mesaide bulunmalıdır. Birincisi güçlür ve şimdiki halde yapılması mümkün değildir. Çünki bunda muvaffak olmak için Japunyanın harben mağlubi- yeti Hizimgelir. Ve galip olan devletin Avrupa devletlerinden bi- ri olması icap eder. İkinci hal tarzına gelince, bu biraz güç ise de kabiliyeti tatbiki- yesi vardır. Bu tarzı hal, bütün Avrupa devletlerinin müştereken hareket etmeleridir. Gerek diplomatik yollarda ve gerek iktisadi ve mali meselelerde Japonyaya karşı Ayrupanın — vahdetli bir cephe alması lâzımdır. Evvelemirde Uzak Şark için bir program tanzim edilmeli, ve son- ra tatbikata geçilmelidir. Beyazlar idcal sahibi bir ırk olup yüksek nazariyelere maliktir- ler. Japonlar, Avrupada tahsil etmeden evvel Okakura - Kokuzo nazariyclecrinc bazlı idiler (1). Biz beyazlar, nazariyelerimizin sarılardan daha yüksek olduğu- nu göstermeliyiz. Her sahadaki nüfuzumuzu ispat etmeliyiz. Yal- nız sanayide değil nazariye ve ideal sahasında da en ileri ırkın bizler olduğunu anlatmalıyız. Başka türlü muvaffak olamayız. (1) Bu iszimdeki eski Japon kilabinda “Çay medeniyati, anlatılmıştır. KADRO 82 Cihan | Ort. Hasia Ortaay bteşkil turya, manas a) İle: ithal & b) Kel temmlek c) Cih rupa p Yani,4 kabul gün de memle mış bi Avrup na kac liye m ÂAyrup madde ti. Bur Ortaar tihazı: İskanc «Cihaı istisma zuncu sermay idi, Ah 8