1 Ağustos 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 31

1 Ağustos 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 31

Uzak Şarkta Avrupalıların mevkiini düşüren âmiller şunlardır: 1 — Rus - Japon harbi, ve Japonyanin muzafferiyeti. 2 — Japonyanın kuvvetlenmesi, zİraatta, ticarette, sanayide ve her sahada terakkisi. 3 — Umumi harp. Umumi harp Avrupayi zayıflatmış, ve eski mevykünden düşürmüştür. 4 — Japon ve Çin devletlerinin Umumi harbe iştirakleri bir hata olmuştur. Bu suretle sarılar ile beyazlar ayni mertebede tutul. muştur. 5 — Hindiçini askerlerinin Ayrupa meydanlarına sevki büyük bir yanlış olmuştur. 6 — Umumi harpte, Japonların Uzak Şarkta Almanlara karşı harekete geçmesine dair yapılan teklifler; harpten sonra da Al- man müstemlekelerinin, Japonların idaresine teydii. 7 — 1912 de Çinde, Avrupa devletleri tarafından yapılan entri- kalar. 8 — Anglo-Saxon milletinin menfaatperestliği. (hususiyetle li- carette). 9 — Soviyet Rusya inkılâbı. Rusinkılâbın dan dolayı yüz bin be- yaz, Çine hicret etmeğe mecbur kalmışlardır. Beyaz muhacirle- rin Çinde sefalet içinde yaşamuları, beyaz ırkın mevkiini düşür- müstür, 10 — Demokrasinin esas prensipleri, yani ırkların müzsavatı; sa- rılar, şüphesizdir ki bu prensiplerin tatbikindan memnundurlar. 11 — Bolşeviklerin propagandaları. Bolşevikler Uzak Şarkta, Avrupa milletleri aleyhinde bulunmaktadırlar. Netice itibarile sarılar, beyazlara hiç hürmet göstermiyorlar, onları sevmiyorlar ve onlara hakacret gözü ile bakıyorlar. Bugün nc Japonyada ne de Çinde, Avrupa devletlerine ehemmiyet veren yoktur. Çünki Avrupalıların dahili vaziyetlerini tamamile anladılar... Milletler cemiyeti de, Uzak Şark meslesinde Avrupa devletlerine büyük bir darbe indirmiştir. Japon devleti, Mançuriyi işgal eder- ken, milletler cemiyeli aczini ve kuvvetsizliğini gösterdi ve Ja- ponyaya karşı hiç birşey yapamadı. Velhasıl hatalar bizdedir. Uzak Şarkta, ekilen fena tohumlar, bugün biciliyor. 81