8 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

8 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

Ankara Sanayi Sergisinde Lozan Sonu Türkiyesi Bü- tün Heybetile Görülüyor ( Baştarafı 1 inci yüzde ) dan önce ve Lozandan sonraki iktisadi Türkiye» paviyonu bir müddet daha açık kalacaktır. Bu paviyonda, ilk görülen şey, Osmanlı Imparatorluğunun sınir- ları en geniş bulunduğu 1682 de- ki vaziyotini gösteren haritadır. Yanında kocaman bir “ niçin? ,, suali bulunuyor. Cevabı ve misal- leri biraz ileridedir; Türkiye o zaman iktısaden kendi kendine yetiyordu, Pavyonun bir köşesi, o zamanki Türkiyenin eserlerini gösteriyor: Bir camekânın içinde bıçak, kubur, çini parçaları, kaftan. Du- vardaki resimler, cami içleri Bağ- dat kasrından bir köşe. Bu eserlerden sonra gelen kı- sım, İmperatorluğun sultanların gafleti yüzünden ne hale geldi- ğini gösteriyor. Ziyaretçiler eli, kolu, gövdesi bağlanmış bir adam- la karşılaşıyorlar. Bu adamı sa- ran kuşaklar, gümrük esareti, Maliye esareti, Adliye esareti, Maarif esaretidir. Artık “kapitü- Tasyonlarla devlet içinde devlet kurulmuştur. Bundan sonra Fransızca Vu mecmuasında çıkan ve kolonizas- yonu tasvir eden kapağın büyütük müş fotografı görünüyor. Türkiye kendi ham maddelerini kendi işleyen bir bütün olmaktan çıkmış, sadece bir ziraat ve ham madde memleketi — olmuştur. — Neticesi şudur e Memleket gerilemiş, küçülmüş, millet soyulmuş, fakirleşmiştir. Devlet siyasi, iktısadi istiklâlini kaybetmiştir. Yurdu, milleti soyup soğana çevirenler üstelik bir de ona 'şuadı. takmışlardır: Hasta adam. Büyük bir tablouun şu satırlar okunuyor : “ Hatta Sevrde hasta adamı öldü sanarak parçalamaya yelten- diler.,, Paviyonun bu cephesinde imparatorluğun — malt — yıkılışını, borçlanışımı, ceremeyi — çekenin köylü olduğunu gösteren muhtelif tasvirler ve Sevr muahedesin- den parçalar vardır. Bundan sonraki koridor Loe- zana giden yoldur. Sağda ve soldaki duvarlarda Gazi Hz. nin silvetleri görünüyor ve gittikçe kuvvetlenen — « hayır » yazıları okunur. Lozandan şimdiye kadar olan vaziyeti ve iktısadi! kalkınmayı gösteren birçok grafikler, tablo- lar, foto montajlar bulunmak- tadır. Sergi evinin tam methaline kurulmuş olan İş bankası pav- yonu ise, güzellik ve ihtişam cihetile birinciliği almıştır. Bu- rada tam cepheye Gazi Hz.ni gösteren büyük bir madalyon yapılmıştır. Madalyonun sağında ve solunda rakamlardan müteşekil iki sütun vardır. Rakamlar1919dan itibaren seneleri gösteriyor. Bü- yük başın etrafına dizilmiş olan bu rakamlarla, onun yıllar üstün- deki duruşu ve yılların bahtını çevirişi pek güzel ifade edilmiştir. Sigorta köşesini dolduran tab- lolar, yangın fotoğrafları ve gra- fikler arasında şunlar da okunuyor: * Memleketimizdeki 48 büyük yangının zararı ( 4.886.000 ) lira. Yanan emlâk arasında sigortalı olanlar (1.840.C00 ) lira. Bu yan- altında gınlarda mahvolan servet (3) milyon lira. ,, “Mecmu nüfusu | (1.479.978) olan yalnız (36) vilâ- yet merkezinde ( 1931 ve 1932) senelerinde (64) bin kişi ölmüştür. Vefat edenlerin içinde sigortalı olanlar yalnız (39) kişi.,, Bu istatistiklerle, yoksul ölenin ve karşılıksız. yananın acısı ifa- deye çalışılmış, hiçbir şirketin raklâmı yapılmamıştır. Sergiye memleketin her tara- fından (200) den fazla firma işti- rak etmiştir. Bu arada Tarsus, İzmir, Adaparzarı, Adana, İstan- bul, Bursadaki mensucat, iplik ve bez fabrikaları, Türk hanımları esirgeme derneği, şapka, eldiven çanta imalâthaneleri, trikotaj fab- rikaları ve diğer bütün san'at şubelerinin mamulâtını gösteren bölmelar var. Serginin ikinci büyük kısmı alt katın hol ve salonundadır. Dokuma sanatları haricinde kalan | muhtelif sanayi şubeleri buradadır. Serginin umuml heyeti Türk sa- nayiinin bütün mamulât ve nümu- | neleri hakkında fikir mahiyettedir. verecek M.S. Serginin Inhisarlar kısmı da çok göz alıcı bir şekilde süslen- miştir. Ressam Arif Dino Bey tarafından modern Üslüpta tertip edilen bu kısımda bütün İnhisar- lar mamulâtı teşhir edilmiştir. Marsilya Faciası Tahkik Edilirken... (Baştarafı 1 inci yüzde ) Belgrat arasında İşliyen ekspres tireni Avusturyada, Salsburg ci- varında — Şvarzbah — İstasyonuna geldiği ve durduğu zaman Üze- rindeki evraktan — Yugoslavyalı Milan Dodar namında biri olduğu anlaşılan bir yolcu, tiren yolu üzerinde ağır yaralı bulunmuştur. Bu adam, doktor gelip kendisini muayeneye vakit bulamadan öl- müştür. Bu yolcunun bulunduğu kom- partimana civar bir kadın yolcu, eksperesin istasyona gelmesinden üç dakika evvel bir kavga gü- rültüsünü işittiğini söylemiş, bu- nun Üzerine o kompartımanda bulanan yine Yugoslavyalı iki kişi tütulmuşlardır. Bunların adı. Voynoviç ve Fariçtir. Dodarla kavga ettiklerini söylemişlerse de herhangi bir fena harekette bulunmadıklarını iddia etmişler, Dodarın trenden düş- mesi ihtimali bulunduğunu da beyan etmişlerdir. Dodar Hırvat- tır. Hadisenin, Marsilya cinayeti ile alâkadar olup olmadığı tetkik ediliyor. Ikinci toşrin 8 * çazıamam Bu akşanm TÜRK Sinemasında aemammamn gea Şehzadebaşı HiLÂL sinaması Yarından İtibaren : İki harika filmi birden : 1-(ZOMBi) Yoşayan ölüler Dehşet ve heyecan doluü büyük film 2-KANLI KAFES Vahşi hayvanlar içerisinde geçen en hakiki ve heyecanlı film. Aynıca : İpekfilm mamulâtından : MÜNİR NURETTİn B. tarafından AYRILIK TANGOSU İlâveten: Yugoslavya Kralı ALEKSANDRE Hz. ne yapılan sulkast ve bütün tafsilâtı ASRi sinemada Temaşaların en büyüğü ve en ucuzu Bu akşamdan itibaren müstesna bir. program MARLEN DiETRICH'I SARIŞIN VENÜS filminde görmek ve tekrar görmek için son fırsat. Aynı zamanda : MORG SOKAĞI CINAYETİ BELA LUGOSİ tarafından Her Perşembe akşamı : BÜYÜK TOMBALA Kazananlara Tayyare Piyango biletleri verilecektir. li tesisatı Son Harbe Doğru.. (Baştarafı 1 inci yüzde ) «Sosyalizmin temelleri sağlam olarak atılmıştır. Mukabil bir ih- tilâl ve Emperyalizm onu berhava edemez. Bütün dünya biliyor ki Kızılordu cihanın en kuyvetli or- dusudur. Kınıl ordunun silâhları ve teşkilâtı çok mükemmeldir. Silâhları bırakma konferansının akamete imahküm olması, deniz meseleleri hakkındaki müzakere- lerin çıkmaza girmesl ve hava silâhlari yarışı gösteriyor ki: Dün- ya yeni bir emperyalist cihan har- bine doğru gitmektedir. Faşist maceraperestleri, sovyet- ler aleyhinde bir harp çıkartmak | için çalışmaktadırlar. Fakat onla- | rın sovyetler aleyhinde bir cephe vücuda getirmek ümitleri boştur. Emperyalist devletler arasındaki ihtilâflar o kadar büyüktür ki, bütün aklı başında olan insanlar, bir harp çıkar çıkmaz bu harbin bütün dünyaya sirayet edeceğini bilmektedirler. Sovyet devi, sahillerine çar- pıp kırılan dalgalara sükünet ve uyanıklıkla bakıyor. Sovyet Rus- ya, kuvvetlerinin çok yaman ok duğunu, düşmanlarını tamamile imha edeceğini ve ne kadar kuv» vetli olursa sulhun kurtarılmasi Aktrls Yedka Tehlikede mi?| yolunda o kadar fazla dost bu- Belgrat, 6 — Yugoslav zabı- tasına yaptığı ifşaat ile çok mühim ip uçları veren ve Hırvat ihtilâlcisi Periçin sabık metresi olup bir müddet evvel kendisin- den ayrılan aktris Yedkanın hayatını tehlikede gören Yugoslav zabıtası, iki memurla bu kadını muhafaza altına almıştır. Aktris Yedka Hırvat komitecilerinin ha- yatı, usulleri, Makedonya komite- sie olan alâka ve münasebetleri İacağını biliyor.» Bu münasebetle dün gece de şehrimizdeki Sovyet Rusya kon- soloshanesinde bir kabul resmi yapılmıştır. Yeni Noşriyat: Gorio Baba: Balzak Haydar Rıfat * 100 Kuruş - Yeni çıktı Havacılık ve Spor — Her hakkında mühim malümat vermişti.| on beş günde bir tayyare cemi- | gün daha 80-11-934 tarihinde ayni saatlerde icra | ceği ve üç defa bağırıldıktan sonra en çok arttırai İ 2— 28/58 kesretarlası ,, Muazzam Rus prodüksiyonu : O R A Kadın ruhutun en iİnce tahlili, kadın aşkının emsalsiz bir misali Herkesin mutlaka görmesi icap eden bir şaheser, Oynuyan yıldızlar * Moskova Operasının baş artistleri : TARASSOVA - ÇUVELEF - ÇAREV amam> İlâveten : İki kısımlık RENKLİ KOMEDI ve EKLER JURNAL dünya havadisleri aa ı Mukaddema Kızıltoprak Feneryolu Kayışdağı caddesi Şeyhül- harem Müşir Âdil Paşa köşkünde mukim iken halen ikamet- gâhı meçhul bulunan Aliye Hanıma İstanbul İkinci İera Memurluğundan : Emniyet Sandığından Ödünç almış olduğunz mebaliğe mukabil merkür Sandık na- mına 27689 No, lu deyn senedile rebnetmiş olduğunuz bir pırlanta tektaş pantantif ve bir çift pırlanta tektaş küpe 21/ T. sani/934 tarihine müsadif Çarşamba günü saat on dörtten itibaren Istanbul belediyesi Sandal bedesteni mezat İdaresinde müstenidi bulunduğu 934/996 numaralı dosye ile birinci açık arttırma suretile satılacağı malümunuz olmak ve bu husustaki tarafınıza tebliği lâzım gelen ilân varakası makamına kaim olmak Üzere keyfiyet ilân olunur. (7530) iştihasızlık ve kuvvetsizlik halâtında büyük faide ve tesiri görülen: FOSFATLI ŞARK MALT HULÂSASI kullanınız.. Her eczanede satılır. Zafiyeti umumiye, Bodrum Sulh Hukuk Mahkemesinden: Bodrumun Kumbahçe mahallesinden Bilâl oğlu M. Vefik Efendi Ile Türk Bükü köyünden müteveffa Hacı Osman veresesinden karısı Ayşe — ve kızları Süleyman karısı Ayşâ ve Hüseyin karısı Abide ve Hacı İbrahim oğlu Hüseyin karımı Gülsüm ve oğlu müteveffa Mustafa karısı Ayşe Dudu ve oğulları Osman ve Hüseyin ile müşterek ve kabiliyeti taksimiyeleri olmamasından salılmasına ve satış bedellerinin şürekâ beynindö taksimine karar verilmiş olan Bodru mun Türk Bükü köyünde muhtelif mevakide vaki hudut ve miktar ve kıymeti muhammeneleri aşağıda gösterilen beş parça gayri menkujün açık arttırma ile satılarak paraya çevrileceğinden ve satışın 15-11-934 tarihine müsadif Perşembe günü saat 14'ten 16ya kadar icra edileceğinden satın almak İste- yenlerin gayri menkullerin mecmuunun muhammen kıymetleri olan bin sekiz yüz elli (1850) liranın * de 7/5 nibetinde pey akçesini tediye etmeleri ve arttırma bedeli gayri menkulün muhammen kıymetinin le 7Sini bulmadığı takdirde en çok arttıranın taahhüdü baki kalmak üzere tirmanan on beş lmek Üzere temdit edila- ihale edileceği ve satışın peşin para ile yapılacağı tellâliye resmi ile salr masrafın alıcıya ait olacağı ve daha ziyade malümat almak İsteyenlerin Bodrum Sulh Hâkimliğine müra- caat eylemeleri ilân olunur. 1— Tapu No. Cinsi Mevkdi Dön M. kıymeti Hududu: Lira K. 300 Şarkan ve garben yol şimalen Halil oğlu veresesi tarlası ve ceduben köyün hu- susi yolu Şarkan deniz garben arap tarlası şimalen Kara Hüseyin cenu- ben deniz, Şarkan ve şimalen kereli tarlası garben cebel olup cebelden bedi ile şarktaki kes- reli tarlasına kadar 85 hatve cenuben Keleş oğlu veresesi tarlası. Şarken tariki âm şi- malen — cebel olup cebelden cenuptaki tariki âma kadar 140 hatve garben yol ce- nuben tarikl âm. rkan tahtalı oğlu i tarlası garben tariki âm — şimalen Mustafa ve cenuben Mehmet tarlaları. 24/54 — Tarla Hebil — 40 55T 3 — 30, 60, 67 arap tarlası Türkbükü 7 nam — Hebil 8 4 — 32/62 Hebil Osman tarlası 5 — 26/56 Pınarlık tarlası Hebil İ Tutmabur Belediyeri ŞehirTiyatrosu T l Tepebaşı Şehir Tiyatrosunda Bu ukyam snat 90 Madam San Jei Komedi 3 perde '1 Başlangıç -— TAKVİM — Gün PERŞEMBE Kasım !2_. 2 inci TEŞRİN 934 l Arabi Rumi 29 Recop 1483 | 26 1ci Teşrin 1350 Vahit | Exant|Vasati| Vakit 140 | 6 38)| Akşam Yataı İmaale Ezanl | Vas, 1 — |16 38 133 ( 1833 1138| & 57 Güneş Öğle (6W ııni İkladi |9 42 | 14 41 SN Eski Fransız Tiyatrosunda Bu akşam sant 20 de YARASA Operet 3 perde fiyatlarda tenzilât. yeti tarafından çıkarılan bu hava ve spor mecmuasının 130 uncu Bayısı zengin yazılarla intişar' et- miştir.