27 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

27 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER hiç te fazla önemli olmadığı, parti tü- züğü incelendiğinde derhal ortaya çık- maktadır. En azlider kadarönemli olan husus, -Büyük Kongrenin hangi karak- terde bir genel idare kurulu seçeceği- dir. Bilgiçin partiye hâkim olmaya başlaması ile üst kademelere yüksel- miş ve fakat Demirelin adaylığını koy ması ile bölünmüş olan A.P.'li müfrit grup şimdi, Kongreye iki aday ile git- menin kendi kuvvetini ve seçilme şan- sını baltaladığını farketmiş ve son an- da durumu kurtarmanın çarelerini a- ramaya koyulmuştur. Müşterek genel idare kurulu listesi ile Kongreye gitme fikri, ilk ortaya çıktığında, Bilgiç tarafından Ooo orga- nize edilmiş olan bir A.P'li kliğin ada mı olup olmamakta pek fark görme- yen ve son günlerde kendini oldukça kuvvetli hissetmeye başlıyan Süleyman Demirelin muhalefetine uğramıştır. Bilgiçin etrafından o ayrılanlardan başka, Arıburundan kopan ve Bilgice tamamiyle karşı eski Demokratlar ta- rafından da desteklenmeye (o başlanan Demirel bu işe "hayır" demeğe heves- kâr görünmüştür. Ancak A.P'yi hâ- len elinde bulunduran ünlü ekip bu konuda hararetti bir çalışma göster- miş, Demirel yumuşatılmış ve Pazar- tesi günü bir masanın iki yanına Meh- met Turgut ile Bilgiç oturmuşlardır. Komiyon seçiliyor Yemekte yapılan tartışmalar so- nunda, ortak bir genel idare kuru- lu listesi hazırlanması için istişari ça- lışmalar yapacak bir komisyonun ku- rulması ve bundan başka kendilerini eski Demokrat - Mutedil olarak tanı- tan kimselerin o listeye (alınmaması prensip olarak karara bağlandı. Kararın gerçekleştirilmesi için der- hal teşebbüse geçildi. Aynı günün ak- samı, Saadettin Bilgiçin Küçükesat Başak sokakta Müftü Apartmanında- ki -Apartmanın ismi delegelere pek sempatik gelmektedir!- evinde topla- nıldı; Bu toplantının, bu evde dört ge cedir yapılan toplantılardan farkı, da. ha fazla milletvekili ve delegenin ka- tılması, katılanların bir kısmının da Demirelciler safından olmasıydı. Çaylar içildi, kahveler höpürdetil- di, nutuklar atıldı, partinin geleceğin- den dem vuruldu ve neticede, geç sa- atlere doğru komisyonun seçimine ge- çildi. Demirelin. "İstişari olursa, ka- bul!" diye karşıladığı komisyonun do- kuz kişilik olması isteniliyordu. İlk beş üye açık oyla seçilecek, geri ka- lanlar ise gizli oyla belli olacaktı. Ne- tice alındı ve aslında gizli tutulmak istenilen komisyona giren yedi üyenin adlan da duyuldu: Faruk Sükan, Sey- 10 ri Kurtbek, Mehmet Turgut, Orhan Süersan, Ali Naili Erdem, Arif Hikmet Güner ve Hasan Aksay.. Komisyonda, Faruk Sükan ve Seyfi Kurtbek gibi Bilgiç o taraftarları ile, Mehmet Turgut ve Ali Naili Erdem gi- bi Demirelciler birlikte yer almış olu- yorlardı. Asıl tartışma ve fikir ayrılıkları, ko misyonun görev ve yetkileri üzerinde konuşulurken ortaya çıktı. Bilgiç ta- raftarları komisyonun yetkilerinin da- ha geniş olmasını ve alacağı kararla- rın değiştirilmeden uygulanmasını is- tiyorlar, Demirelciler ise yetkinin is- tişareden öteye geçmemesinde ısrar €- diyorlardı. Bir ara, anlaşma ihtimali- nin bu mesele yüzünden tamamen su- ya düşmesi ihtimali belirdi ve her iki Çeşitli sınıflardaki otellere, çeşitli ma- li kudretteki delege ve il başkanları yerleşmekte ve sonra da bir cevelan- dır başlamaktadır. Delegeler şu gün- lerde, kahve ve çayı bedavaya getirme- nin yolunu bulmuşlardır. Gözleri de- legeye ve oya hasret üç genel başkan adayı ise sadece kahve ve çay için müthiş denilecek harcamalarda bu- lunmaktadırlar. Ancak bu, sudan par- ti için bir su mühendisini aday seçen büyük iş çevrelerinin kalantor favorisi Demireli fazla yıpratmamaktadır. Sabahleyin, genellikle ufak gruplar halinde otellerinden çıkan delegeler, ilk önce Genel Merkeze yollanmakta- Burası Bilgiçin karargâh kur- duğu birinci duraktır. Burada Bilgicin propagandası yapılmaktadır. Bu pro- Bir A.P. Kongresinde hır gür Alışılmış taraf bazı tâvizler vermeye razı oldu. Varılan anlaşmaya göre (o komisyon, Ankaraya gelen delegeler ve il baş- kanları ile geniş istaşari temaslar ya- pacak, onların eğilimlerini tesbit ede- cek, istedikleri genel idare kurulu a- daylarını öğrenecek ve bütün bunlar- dan sonra bir liste hazırlıyacaktı. Ha- zırlanacak liste 20 isimden meydana gelecek ve lider adaylarından her iki- si -Demirel ve Bilgiç- dörder isim bil- direbileceklerdi. Toplantıdan sonra Müftü apartma- nından çıkan Demirelciler mütereddit, Bilgiç taraftarları ise memnun görü- nüyorlardı. Üç yuvada üç bülbül Büyük Kongreye katılacak delegeler Ankaraya gelmeğe (başlamışlardır. manzara pagandayı "Yaaa!", “Elbet beyim!" gibi hayret ve takdir ifadeleriyle, ka- falarım sallıyarak dinleyen o delegeler. içmekte- çaylarını ve kahvelerini de dirler. İkinci durak, Genel Merkeze çok uzak değildir: Sümer Sokakta, Oniki- ler apartmanında bulunan Süleyman Demirelin yazıhanesi... Burada da çay- kahve ve propaganda tekrarlanmakta. dır. Tesadüflerin yardımı ile üçüncü karargâh da çok uygun bir yere kural duğundan, delegeler hiç yorulmamakta dırlar. Üçüncü karargâh. Tekin Arıbu- run ile kendisini destekleyenlerin mev- zilendiği, Sıhhiyedeki Oo Yüksek Palas Otelidir. Burada da aynı program uy- gulanmaktadır. o Delegelerin cevelanı bu üçgen içinde Büyük Kongreye ka- AKİS, 27 KASIM 1964