27 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

27 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

DÜNYADA OLUP BİTENLER Batılılar Büyük Şarlın dünyası Fransız devlet başkanı General De aulle'ün bir mesele hakkında ne düşündüğünü ilk olarak kendi ağ- cından dinlemek şimdiye kadar müm- kün olmamıştır. General, ortaya yeni bir fikir atmak istediği yakınları sanki bir zemin yoklaması yapar gibi (Oyavaş yavaş etrafa bir söylenti yayarlar, sonra bir kabine ü- yesi çıkar, ortaya daha derlitoplu bir görüş koyar, nihayet Başkan De Gaulle iyice reklâm edilmiş bir konuşma ya- parak, veya bir demeç vererek uzun süre çeşitli spekülasyonlara yol açan düşüncesini açıklar. Bunun arkasın- danda, bekleneceği gibi, uzak-yakın her ilgilinin katıldığı ve gürültüsü bütün dünyayı saran bir tartışmadır sürüp gider. General De Gaulle'ün NATO ve ortak Pazar konusundaki yeni düşün- de çıkan bir yazıda De Gaulle'ün, e- ger çok taraflı vurucu kuvvet tasarısı üzerinde israr edilirse NATO'dan, ta- -ıl fiyatları konusunda bir anlaşma- -a varılamazsa Ortak Pazardan çeki- leceği ileri sürülmüş, sonra da Başba- kan Pompidou ile Dışişleri (o Bakanı Couve de Murville yaptıkları konuş- malarda bunu beş aşağı beş yukarı doğrular mahiyette sözler söylemişler- idir. Fakat son sözün, geçen Pazar gü- -ü Strasburg'da bir konuşma yapan De Gaulle tarafından söyleneceği her kes tarafından biliniyordu. Nitekim, böyle olmuştur. Başkan De Gaulle bu konuşmasın- da eski Avrupa görüşünü bir kere da- ha tekrarlamaktadır. Öyle bir Avru- ki, yalnız avrupalıların olacak ve yalnız avrupalılar tarafından yöneti- lecektir. Başka bir deyişle, Amerika Birleşik Devletleri ve İngiltere ogene Avrupa dışında bırakılmışlardır. De Gaulle'e göre, kurulacak güçlü ve ba- gımsız Avrupanın çekirdeği, fransız- alman işbirliğidir. Bu işbirliği her a- landa gerçekleşirse diğer Avrupa ülke- leri de onun çevresinde toplanacak- lar, hattâ zamanla Doğu Avrupa ül- keleri bile buna katılmak lüzumunu duyacaklardır. İşte o zaman Avrupa, Birleşik Amerika ile Sovyetler Birliği arasında en önemli denge unsuru ola- caktır. Yatının, getirecekleri Başkan De Gaulle'ün Avrupa konusun daki bu görüşlerinde hiçbir oye- nilik yoktur. Generalin konuşmasında getirdiği tek yeni fikir, o Avrupanın kendine mahsus bir savunma düzeni kurmak husundaki önermedir. De Ga- ulle'e göre, Roma Andlaşmasma imza koyan devletler ekonomik alanda ta- hıl fiyatları üzerinde bir an önce an- laşmaya varmak zorunda oldukları gibi, başta savunma gelmek üzere, si- yasi alanda da Birleşik (Amerikanın müttefiki olacak, fakat amaçları, ay- raçları ve vecibelerde kendilerine ait bir teşkilât kurmak zorundadırlar. A- tom silâhlarının tehlikeleriyle dolu o- tan bir devirde Avrupanın ilk savun- masını sağlamak ve Atlantik Paktı- nın varlık sebebini doğrulamak için kendi kendisin savunma amacı bir Avrupa teşkilâtı o kurulmasından başka çıkar yol yoktur. Öyle anlaşılıyor ki De Gaulle, bu teklifi, Federal Almanya Cumhuriye- tini Birleşik Amerika tarafından ku- rulmak istenen çok taraflı vurucu kuv vete katılmaktan vazgeçirmek ( için ileri sürmektedir. Bilindiği gibi, Fe- deral Almanya bütün büyük devlet- lerin atom silâhlan peşinde (koştuğu günümüzde şu veya bu şekilde bir a- tom kuvvetine katılmak istemekte ve çok taraflı vurucu kuvveti bu amaca ulaşmak için en elverişli yol oolarak karşılamaktadır. Fransanın çok taraf- li vurucu kuvvete karşı açtığı aman- sız kampanya Bonn idarecilerini çok müşkül bir durumda bırakmış bulu- nuyor. Fransa ile açık bir çatışmaya düşmemek için, Dr. Erhard ve arka- daşları bu kuvvetin kurulması konu. sunda şimdilik ısrar etmemek karan- nı vermişlerdir. Buna karşılık De Ga- ulle de önce tarım ürünleri fiyattan üzerinde (ouzlaşmaz bir tavır takın- şimdi de kendi ma teşkilâtı içinde Batı Almanya ve diğer avrupalı ortaklarıyla paylaşma- yı teklif etmektedir. Şimdi bütün mesele şuradadır: A- kendi savunmaları için yeterli bula- caklar mıdır? Bunun yanısıra, acaba Amerika Birleşik Devletleri böyle bir teşkilâtla işbirliği yapmaya razı ola- cak mıdır? De Gaulle'ün teklifinin kaderini o önümüzdeki günlerde Av- rupa ve Birleşik Amerikadan yüksele- cek sesler, tâyin edecekti. Kongo Asiler ve tutsaklar Bundan bir hafta Öncesine kadar, Başbakan oO(Çombenin emrindeki paralı askerlerin Stanleyville'deki mil- liyetçi âsileri ağır bir yenilgiye uğrat- mak üzere oldukları sanılıyordu. Oysa bu haftanın başlarında hiç beklenme- dik bir durum ortaya çıkmış ve işler alabildiğine karışmıştır. Ortaya çıkan Oo beklenilmedik du- rum, kongolu âsilerin (o Stanleyville'de yaşayan bini aşkın beyazı tutsak ola- rak kullanmak kararım vermeleri ve bu arada bir amerikan misyonerini de casus diye idama mahküm etmeleridir.