27 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

27 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

Altındağda "Hülleci" Reşat Nuri Güntekinin "Hülleci"si ise, Salih Canar tarafından sahne- ye konulacak ve Altındağ Tiyatrosun- da oynanacaktır. Dekorlarıyla se lerini Hüseyin oMumcunun © çizece; "Hülleci" de şu sanatçılar vazife al. mışlardır: Coşkun Orhon (Hilmi Efendi), E- rol Amaç (Şerif), oHâşâm Hekimoğlu (Hafiz), Tekin Akmansoy (Mahalle İ- mamı), Adnan Başer (Salahi Molla), Turgut Sarıgöl (Parmak), İnci Pars (Melek), Nihal Türkmen (Rukiye), İl- kay Saran (Adile Dudu), Maral Üner (Zehra). Operada "Faust" Opera Bölümü de ikinci tur oyunları- na başlamış ve geçen hafta Per- şembe akşamı mevsimin ikinci eserini Gounod'nun "Fausf'u ile ver- PS ndiği gibi konusunu Goethe'nin ünlü eserinden alan bu fransız operası nın livresini J. Barbier ile M. Çarre yazmışlar, türkçeye de Necil Kazım Akses ile Ulvi Cemal Erkin çevirmiş- lerdir. "Fausfu bu sefer Feridun Al- purgis Gec?si"nin koregrafisini de Po- lonyalı misafir koregraf E. Paplinsky hazırlamıştır. "Faust"un prömiyerinde bulunan- lar orkestrayı rumanyalı misafir şef Jean Bobescu'nun anlayışla idare etti- ğini gördüler, başrolde de gene misa- fir bir sanatçıyı, Bükreş Operası so- listlerinden tenor lan Piso'yu zevkle dinlediler. Seyircilerin zevkle dinledik leri bir başka sanatçı da. Mephisto'yu rumanyalı (o meslekdaşı ile (fransızca söyleyen ve gerek oyun, gerek ses ba- kımlından bu partide bütün imkanla- rını değerlendirmek (fırsatını bulmuş olan Ayhan Barandı. Margaretha ro- lünde Meral Alper de rahat oyunu, tat- lı sesi ve mükemmel omüzikalitesiyle ona lâyık bir patföner oolmuştu- iki sanatçı da o gece haklı alkışlar top. ladılar. "Waipurgis Gecesi'ne gelince, Dev let Tiyatrosu prömiyerde haklı olarak kendi sanatçılarına yer vermişti. So- listlerimiz, hele -Pas de Deux'de- Me- riç Sümenle Salt Sökmen, büyük başa- rı gösterdiler, güzel danslarıyla tem- sile ayrı bir renk kattılar, "Faust'un sonraki temsillerinde An karalı müzikseverleri başka sürprizler beklemektedir: Polonyalı misafir Bale solistlerinden Olga Sawicka ile Wies- law Koscielsky çiftinden sonra Paust rolünde, önce, Bükreş Operası tenor- larından Comrnel Sinatzeanu. arkasın- dan Scala Operası solistlerinden tenor Doro Antormoli ve nihayet Mephisto ro lünde de ünlü rus bası Aleksandr Oa- nivtsev... AKİS, 27 KASIM 1964 Oyun: "Buzlar Çözülmeden", (Komedi, 3 perde). Yazan: Cevat Fehmi Başkut. Tiyatro: İstanfoul Şehir Tiyatrosu (Yeni Komedi), Sahneye koyan: Vasfi Rıza Zobu. Dekor: Turgut Atalay. Konu: Son çeyrek yüzyılda sahnemize yirmi oyun vermiş olan Cevat Fehmi Başkut .bu sefer, bir ihtilâl sırasında, şiddetli kar, kış yüzünden yolları ka panmış, hükümet merkeziyle ve yurdun öbür bölgeleriyle irtibatı kesilmiş »İ kasabanın idaresini, "İhtilâlcilerin Adamı" gibi görünüp eline alan - civar daki tımarhaneden “kaçmış - bir deli Kaymakam tanıtıyor bize. Ama ne deli Realiteye hiç uymıyan kanunları yok farz edecek, halkı soyanları Devlet zo- ruyla hizaya getirecek, çürük, bozuk gıda maddesi satanlara sattıkları çürük bozuk gıda maddelerini gene Devlet zoruyla - ve kendi eliyle - yedirecek kadar faydalı deli... Akıllı geçinenlere de bu memleketin hasretini çektiği idam adamlarının biraz sağduyu, biraz da doğru olmalarının çok şeye yeteceğini gösterecek kadar lüzumlu deli... Yazar memleket idaresinin namuslu delile rin elinde nasıl düzelebileceğini göstermekle ince -ve keskin- bir toplum hicvi yapmaktadır. Oynayanlar: Rauf Ulukut (Tahrirat Kâtibi), Vasfi Rıza Zobu (Kayma kam), Necmi Oy (Hacı Murat), Zihni Rona (Şeref Hakarar), Perihan Ted (Hatice), Saltık Kaplangı (Ekrem Yüzbaşı), Kemal Bekir (Sarı Mahmut Nezihe Becerikli (Afet), Rıza Tüzün (Deliçavuş) v.s. Beğendiğini: Vasfi Rıza Zobunun derlitoplu, rahat ve ifadeli sahne düze ni; başrole kazandırdığı canlı sevimli yüz. Sevdiği Kaymakam uğruna canını feda edecek kadar vefalı Deliçavuştta Rıza Tüzünün kolay unutulmıyacak renkli ve duygulu kompozisyonu, Hacı Murat'da Necmi Oyun, dâva vekili Şeref Hakarar'da Zihni Ronanın, Sarı Mahmut'ta Kemal Bakirin, Âfet yos- ma'da Nezihe Beceriklinin başarıyla canlandırdıkları inandırıcı tipler. Peri han Tedünün - bir salcı taşra kadını için fazla hanım hanımcık kalmasın rağmen - Hediçe'ye verdiği tatlı ifade. Beğenemediğim: Yazarın Kaymakamın tımarhane kaçkını bir deli ol duğunu erkenden açıklıyarak - sürpriz unsurunu üçüncü perdenin sonların kadar saklamamış olması. Sonuç; Cevat Fehmi Başkut imzasını taşıyan ve son otuz yıllık toplum ha yatımızın canlı, renkli bir tablosunu çizen oyunlar içinde, en başarılı olan lardan biri; zevkle ilgiyle seyredileni... Lütfi AY Şehir Tiyatrosunda "Buzlar Çözülmeden" Zobu iyileşirse buzlar çözülecek