27 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

27 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

ÜNİVERSİTE nün karı çok olur" deyimine uygun bir iş düşünüyorlar ve bulacakların- dan da umutlarını kesmiyorlardı. Ni- tekim buldular da. Bu, üniversiteye giriş imtihanına katılıp da kazanama- günlerce işgal (oetmeleri- nin sonucu bulundu. Evet, binlerce genç bilimden, öğrenimden yoksun kalmamalıydı. Bunlara ne yapıp ya- pıp, okul bulmak lâzımdı. Lâzımdı ama iş, bir ilkokul veya ortaokul aç- mak gibi kolay bir iş değildi. Neticede ve öğretimine paralel bir öğ- tim kurumu açılacaktı. Eğitime ciliğin “Eş i ile ilgisiz, Eğitimin ise şöyle kenarından geçmiş Orhan Mete, bu fikrini ideal arkadaşı Sacit Yu- mere açtı. İki kafadarı düşündüren tek husus, bu işi nasıl kıvıracakları ve parayı nerden temin edecekleriydi. Para gerçi en önemli bir faktördü ama, bir de bunun resmiyet ve formalite yanı vardı. Yurdun eğitim ve öğretimi ile ilgili Bakanlık, bakalım bu çeşit bir özel üniversite açımına izin verecek miydi? Para işini şimdilik ikinci plâna atan ilki ideal arkadaşı, önce bu meselenin ardına düştüler. Yürürlükteki kanun- lara ve Anayasaya göre, kişiler bu çe- şit bir özel yüksek okul açabilirler miydi? o Araştırmalar ve danışmalar sonunda, açılamıyacağına ve açamı- yacaklarına dair bir kayıtlama ile her hangi bir kısıtlamaya rastlanmadı. El- deki tek yönetmelik, "23/Şewal/Sene 1333 — 20/Ağustos/Sene 1331" yayın- lanma tarihini taşıyordu ve 49 yaşın- daydı. Bu yönetmeliğe göre özel okul- lar "Mekatibi hususiye, masarifi efrat tarafından ve hükümetçe tanınmış Türkiyeli cemaat ve cemiyet ve şirket- ler canibinden temin olunarak açılan mektepler"di. Bu yönetmeliğin tek kı- sıtladığı taraf "ecnebi cemaat, cemi- yet ve şirketlerin kendi namlarına ve- ya muvazaa tarikiyle mektep açmala- " rı'ydı. Ticaret ticarettir Orhan Mete ve ideal arkadaşı, kafa- larına özel bir yüksek okul açma- yı iyice koyduktan ve işte bir kanuni mahzur da bulduramadıktan sonra, yollarını Ankaraya düşürdüler, ilgili- ere danıştılar. Eldeki m baştan raflardan indirilip gözden ge- çirildi. Konu, eğitimciler için tama- men yeniydi. O günlerde ortalığı toza dumana katan gençlerin "Bize de o- kul! Bu kadar genç okulsuz, bilimsiz mi kalacak?" âvâzeleri de Mete - Yu- mer ideal ortaklığının işine yaradı, il- gililer bu konuda ilgilerini esirgeme- diler, hattâ iki ideal arkadaşına yar- dımcı bile oldular. Bu yan halledildikten sonra, pori ye kala kala bir finansman işi yordu ki, o da son derece kolaydı. a nerden bakılsa bir yağlı (o kuyruktu. Buna para yatırmayacak tacir az bu- lunurdu. İki ideal arkadaşı aradıkla- rını kolayca buldular, a Kl kredi sağladılar ve 1962 yılında "Ö- zel İktisadi ve Ticari İlimler sek Okulu" açılarak ilk öğretim yılma başladı. Mete ve Yumerin kurup tezgâhla- dıkları bu yeni ve yüksek özel okul için radyolar ve gazetelerde bir rek- lâm kampanyası açıldı İlk gün gelip çattığında beklenme dik bir olayla karşılaşıldı. £ Sabahın erken saatinden akşamüstüne kadar Mete - Yumer ortaklığının Özel ikti- sadi ve Ticari İlimler Yüksek Okulu- na 98 öğrenci kaydolundu ki bu, umu- larım da beklenenin de çok üstün- Üniversite öğrencileri bir mitingte Kaynayan gençlik