27 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

27 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO Ankara İkinci tur oyunlar Devlet Tiyatrosunun ikinci tur oyun- larından üçü belli oldu. Bunlardan ikisi, geçen hafta bu sütunlarda, sah- neye konulmalarına kuvvetle ihtimal verildiğini (o bildirdiğimiz (oyunlardır: Cevat Fehmi Başkutun yeni komedisi "Buzlar Çözülmeden" ile Recep Bilgi- nerin "İsyancılar"ı Üçüncü oyun ise rahmetli Reşat Nuri Güntekinin eski -ve en güzel- komedilerinden biri olan "Hülleci"dir. Bu üç oyun Küçük, Üçüncü ve Al- tındağ tiyatrolarında sahneye konula- cak, Büyük ve Oda Tiyatrolarıyla Ye- ni Sahne için hazırlanacak yeni oyun- lar ise bir süre daha ilân edilmiyecek- tır. Küçük Tiyatroda İkinci tur oyunlardan "Buzlar Çözül- meden", Küçük Tiyatroda şimdi ikin ci ayını tamamlamakta olan Oktay Rı- tır. Ahmet Evintanın sahneye koydu- ğu eser İzmir temsillerini (overmekte olan "Topuzlu" kadrosuyla çıkarıla- caktır. Bu haftabaşı tamirde provala- rına başlanmış olan "Buzlar Çözülme- den"do bellibaşlı roller şu sanatçılar arasında paylaşılmaktadır: Nur Bartu (Tahrirat Kâtibi), Muammer Esi (Deli Çavuş), Ahmet Evintan (Kayma. kam), Vedii Cezayirli (o(Hacı Murat), Haldun Marıalı (Şeref Hakarar), Yalın Tolga (Ekrem Yüzbaşı), Yıldız Aslan (Hatice), Badrettin Kılıç (Sarı Mah- mut). Oya Sensev (Âfet) v.s "Buzlar Çözülmeden" provaları ta- mirde tamamlanacak ve "Topuzlu"nun İzmir temsilleri sona erince Ankara- da, Küçük Tiyatroda, oynanmıya baş- lıyacaktır. Üçüncü Tiyatroda "İsyancılar" Recep Bilginerin "İsyancılar"ı Üçün- cü Tiyatroda Adalet Ağaoğlunun "Evcilik Oyunu"nun yerini alacaktır. Ziya Demirelin sahneye oOkoyduğu bu oyunun dekorlarıyla kostümlerini Hü- seyin Mumcu çizecektir. o Provalarına 21 Kasımda başlanılmış olan bu sos- yal ve politik satir komedisinin yılba- şından önce temsillerine obaşlanabile- ceği sanılmaktadır. "İsyancılar", o bilindiği gibi geçen mevsim İstanbul oŞehir Tiyatrosunda oynanmış ve büyük bir başarı kazana- rak aylarca afişte kalmıştı. Ankarada da aynı ilgiyi göreceği umulan eserde bellibaşlı roller şu sanatçılar tarafın- dan canlandırılacaktır: Beyhan Hürol yayla (Elif), Ziya Demirel (Vali). v.s. 30 Yeni Sahnede "Soruşturma Çağımızın kirli çamaşırları Oyun: "Soruşturma", (Oyun, 2 perde). Yazan: Yıldırım Keskin. Tiyatro: Devlet Tiyatrosu (Yeni Sahne). Sahneye koyan: Muazzez Kurdoğlu. Dekor-Kostüm: Hüseyin Mumcu. Işık: Erdoğan Canayaz. Konu: Birkaç mevsim önce, Oda Tiyatrosunda ilk tiyatro denemesini ver- miş olan yazar, ikinci oyununda büyük bir gelişme gösteriyor; üç kişilik bir oyunla "kazanmak, kazanmak, daima ve daha çok kazanmak'dan başka bir şey düşünmeyen, bu yüzden de insanoğlunda düşünce ve duygu olarak saygı- ya değer ne varsa hepsini yitirmekten çekinmeyen yeni çağ insanının -hattâ toplumunun - örnekleri her gün biraz daha çoğalan bir çeşidini ustaca hicve diyor; karanlık işlerde kullanılan ve parlak görünüşler altında dünyamızı çirkinleştiren zekânın dramını -belki de melodramını- çıkarıyor sahneye. Milyonlarla oynayan bir iş adamının lüks "interieur"ünden, kişilerini - efen- diyi, uşağı ve bir tek "Kadın'da birleştirdiği eski sevgiliyi, kızkardeşi, cinayet ortağı karısı ile aynı mayadan yoğrulmuş iş ve melanet ortağı yaşlı kadını— yetiştiren o "Çifte Merdiven" sokağındaki genelevin bütün "çamur"unu akı- tıyor. Oynayanlar: Semih Sergen (Adam), Ejder Akışık (Uşak), Gökçen Hıdır (Kadiri Heğendiğim; Yazarın soyut bir konuya -ve kişilere- oyunu sonuna kadar ilgiyle izlettirecek bir çekicilik vermeği başaran dram yapısı; alaylı, nükteli, diri ve akıcı diyalogu. Muazzez Kurdoğlunun oyunun özü kadar şeklini Ode - "dram" yararına "güldürü" yönünü ihmal etmesine rağmen- bir bütün halinde üslüblaştırmayı başaran sahne düzeni. Gökçen Hıdırın sanat gücünü mutlu bir ışık altında aydınlatan - ses ayrıntılarına kadar ölçülü * dört Ka- dındaki dört nefis kompozisyonu, Semih Sergenin -eski teatral oyun tar- zından sıyrılmış- rahat ve ifadeli bir tutumla canlandırdığı Adam. Ejder Akışıkın Uşak'taki ince, nüanslı oyunu. Hüseyin Mumcunun oyuna - Erdoğan Canayazın mükemmel işleyen ışıkları altonda- o havasını kazandıran güzel dekoru. Beğenemediğim: Yazarın çizdiği o "kapkara" tabloya bir küçük a lık", umut verici bir zerre "ışık" olsun sızdırmayan karamsarlığı -ve.. rensel" olmak direnişiyle yerli renkten yoksun kalmaktaki inadı. Sonuç: Mevsim başının mutlaka görülmesi gereken başarılı yerli -demeğe dilim varmıyan- oyunu, Naciye FEVZİ AKİS, 27 KASIM 1964

Bu sayıdan diğer sayfalar: