27 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

27 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Âsiler Çombe kuvvetleri Stanleyville üzerine yürümeye devam ederlerse, el- lerindeki (o tutsakları (o öldüreceklerini bildirmişlerdir. Bu dehşet verici teh- dit, bütün dünyada büyük tepkiler ya- ratmıştır. Durumdan endişelenen Bel- çika, Birleşik Amerikanın da destek ve yardımıyla, İngilterenin elindeki Ascension adasına bir paraşütçü bir- liği yollamış ve eğer âsiler tehditlerini yerine getirmeye kalkışırlarsa, duru- ma Seyirci kalmıyacağını bildirmiştir. Diğer yandan, bugüne kadar Stanley- ville milliyetçilerini obirer âsi olarak tanıyan Birleşik Amerika da, bunlar- la görüşme masası başına oturmaya razı olmuştur. Tam Nairobi görüşmelerinin yapıl- dığı bir sırada âsi Öder oGbenyenin tutsak beyazların öldürülmesi emrini vermesi bütün dünyayı birdenbire deh sete vermiş ve Asoencion adasındaki belçikalı paraşütçüler Stanleyville'e i- nerek tutsakları kurtarma hareketine girişmişlerdir. Şu satırların yazıldığı sırada, durum bütün karışıklığını mu- hafaza etmektedir. Stanleyville'deki milliyetçi âsilerin amaçlarına ulaşmak Üzere oldukları bir sırada ellerindeki tutsakların ha- yatile oynamaya kalkışmaları, bütün dünyadaki itibarlarına büyük bir leke sürmüştür. Vahşet, çağımızda hiçbir medeni topluluğun kabul edemeyeceği bir silâhtır. Bu silaha obaşvurmakla, hem inandıkları bir dâva uğrunda çar- pışan kimseler olarak değil, fakat il- kel kabile insani an olarak tanınmış- lar, hem de Kongoya müdahaleyi yapılacak bir yabancı kendiliğinden haklı kılmışlardır. - Gbenye ve arka- daşları bu kadar açık bir gerçeği gö- remedikleri için, vatanlarına Çombe- den de daha büyük zarar vermişler- ir Vietnam Eski derdin yeni belirtisi Haftanın başında Saygon o sokakla. rında dolaşanlar, kendilerini sanki Diem veya Khan rejimlerinin son gün lerinde sanabilirlerdi. Gene Vietnam- daki bütün öğrenciler sokaklara dökül- müşler, polislerle çarpışıyorlar; gene ha vada taşlar ve sopalar (uçuşuyordu Şu satırların yazıldığı sırada gerçi du- rum yatışır gibi olmuştur ama, bu ya- tışmanın ne kadar süreceği, Tran Van Hong İdaresinin de ne kadar sonra Diem ve Khan rejimleri gibi tarihe karışmak zorunda kalacağı hiç biline- mez. Aslında, Van Hong idaresinin de pek uzun ömürlü olmıyacağı daha ilk gü- nündenberi bilinmektedir. Çünkü yeni başbakan, kabinesini kurarken, ülke- nin gerçek siyasi kuvvetlerini dikkate almaktan kaçınmıştır. Vietnamda her gün biraz daha önemli bir siyasi kuv- vet olarak beliren budistlerin hiçbir önemli lideri kabinede yoktur. Ayni DÜNYADA OLUP BİTENLER şekilde Diem rejimi sırasında ülkenin bütün kaderini ellerinde tutan katolik terin hiçbiri de Van Hong idaresini benimsemiş değildir. Diğer oyandan, onlunun da bir yılı aşkın bir suredir elinde tuttuğu iktidarı Van Hong'a bi- raz da mecbur kaldığı için ve hiç iste- meyerek devrettiği de (bilinmektedir. Böyle olunca, eğer yeni sivil idare ki- sa bir süre sonra tarihe karışırsa, bu- na kimse şaşmıyacaktır. Vietnamda sağlam ve sıhhatli bir iç politika düzeninin kurulamaması, bu ülkede Vietkong gerillacılarına kar- şı girişilmiş olan mücadeleyi (obüyük ölçüde aksatmaktadır. Öyle anlaşılı- yor ki, bu düzen kurulmadıkça iç sa- vaşın durumu hergün biraz daha kö- tüye gidecektir. Ancak Vietnamda böy - le bir düzenin kurulabilmesi için bü- tün siyasi kuvvetlerin temsilini sağ- layacak bir idare şekli bulmak, çeşitli çıkarlar arasında denge kurmak gerek- lidir. Oysa iç savaşı sürdürmek için Vietnama günde bir milyon dolar dö- ken Birlerşik Amerika, Saygonda ta- rafsızlık eğilimlerimden korktuğu bu- distleri içine alan bir idarenin kurul- masına karşı bulunmaktadır. Bu gö- rüsünü değiştirmedikçe, Vietnamda iyi-kötü bir sükün mümkün değil- dir. ŞAFAK Mağazası MEHMET ve TURGUT GÜDÜLLÜOĞLU Zengin yeni çeşitleri ile her cins ve kalitede Pamuklu, İpekli Kumaşlar, Perdelik ve Döşemelik mevcuttur. Yenişehir Atatürk Bulvarı 88/A Telefon : 12 77 50 (AKİS - 1354)