27 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

27 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

AKİ S HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI Yıl: 11 27 Kasım 1964, Sayı: 545 Cilt: XXXI YURTTA OLUP BİTENLER Millet At yarışı gibi Bu hafta Türkiyede umumi efkâr, iki büyük partiden A.P.'nin o başına kimin geçeceğinin tartışmasıyla meş- guldür. Aslına bakılırsa Genel Başkan- lık mücadelesi daha ziyade bir at yarı» sının heyecanıyla takip edilmektedir. Zira Genel Başkanı kim olursa olsun, A.P. gibi bir partinin bugün değişmesi ihtimali çok azdır. Zaten görünen de, statükoyu muhafazanın şampiyonluğu- nu yapan ve etrafına "katı A.P."nin temsilcisi bilinen tipleri alan Saadet- tin Bilgiçin, rakibi yüksek mühendisi yeneceğidir. Gerçi Süleyman Demirelin basa geçmesinden çok şey uman çok kimse vardır. Ama Genel Başkanlığı Demirel kazansa da şahsiyetinin A.P. nin hüviyetini silmesi ihtimali kuvvetli değildir. A.P. Siyasi Partiler Kanunu- nun esasını teşkil eden prensibi kabul etmeden teşkilâtının sivrilerine hiç bir zaman hâkim olamayacaktır. Bu hafta beliren başka bir gerçek, siyasi partilerin böyle kalabalık büyük kongrelerinde hiç bir fikir, (o prensip çalışması yapılmadığıdır. — Toplantılar idareci takımın seçilmesi meselesi et- rafında dönmektedir ve bütün gayret- ler o istikamette teksif olunmaktadır. Fikir ve prensip çalışması, bir evvelki kongrede iktidarı almış bulunan ekibin hazırladığı bir program taslağının de- legelere sunulması ve umumiyetle ka- bulü tarzında olmaktadır. C.H.P, kendi Kurultayında bunu yapmıştır. A.P. de aynı yolu tutmuştur. Ancak A.P. için asıl meselenin bir programın tesbitin. den ziyade partinin stratejisinde han- gi noktalanın ön plâna çıkarılacağı hu- susu bulunduğu hatırda tutulmalıdır. A.P. nin yapacağı seçim mücadelesinin tonu. bundan sonraki devrede A.P. nin hangi fikirleri temsil edeceğinin miyarı yerine geçecektir. Her halde bu hafta A.P.'nin Büyük Kongresi, hemen sadece Genel Başkan seçimi dolayısıyla Türkiyede aktüali- tenin birinci plânını işgal esnektedir. 4 Siyasi Parti liderleri Çankayada toplantıda Tedbir için tedbir Demokrasi Kafa ve çene AP Gaziantep milletvekili Süleyman Ünlü, Adalet Komisyonu üyesi YTP Kars milletvekili Kemal Kaya- ya gevicanla sordu : Kemal Bey, bana ceza verir- ler mi acaba?" Savcılık ve bir süre de avukatlık yapmış olan Kemal Kaya bu soruya eski bir olayı anlatarak cevap verdi: "— 27 Mayıstan hemen sonraydı. Bir kahvede halk, radyodan (Namık Gedikin intiharı olayım (dinliyordu. Haber bittikten sonra orada bulunan- lardan biri, Gedikin harbiyeliler ota- rafından pencereden atılmış olabile- ceğini iddia etti. Sonra iki öğretmen bu sözleri ihbar edince adam hakkın da takibata geçildi. Ben de avukatlı- ğını yaptım ama, kurtaramadım.." Ünlü hiç sesini çıkarmadan hikâ- yeyi sonuna kadar dinledi. Sonra bir süre kendi konuşmasıyla Kayanın müvekkilinin sözleri arasında bir mu kayese yaptı. Durumu pek parlak gör- memiş olacak ki, sözlerinin yanlış an- laşıldığından yakınarak, uzun boylu tefsire giriçti. Süleyman Ünlü, hakkında doku- nulmazlığının kaldırılması için dosya hazırlanmış AP milletvekillerinden bi- lidir. Ünlü, soyadına ihanet etmiye rek özellikle son AP Gaziantep kong- resinde yaptığı konuşmadan o sonra gerçekten büyük ün kazanmıştır. An- cak bu ünü, Teşkilatta olduğu kadar Ordu içinde de geniş yankılar yarattı- $ı içindir ki istikbali pek parlak gör- memektedir! Ünlünün şöhretini borçlu olduğu ve tutanağa geçen konuşması aynen şöyledir: “İpler sallanırken, oarkadaşları- mız zindanlarda iken 1961 seçimleri yapıldı. Arkadaşlarımızla, Meclis bi- ze mezar olsa dahi Cemal Gürsele oy vermiyeceğiz, dedik. Bzim Reisicumhur adayımız olan Ali Fuat Başgili nasıl okaçırdıklarını bilmiyorsunuz. Hâlâ bizi, çalışmıyorsu- nuz diye itham ediyorsunuz. Her türlü usullerle tehdit edildik, fakat gene is- tediklerini yapmadık. Adam kiralayıp Genel Merkezimi- zi taşladılar. Mademki partimize ve milli iradeye hürmet etmiyorlar, ge- lin Meclisin içinde bunları bir bir vuralım, herkes seçim bölgesine gide- rek sopa ve meseslerle, kazma ve kü- AKİS, 27 KASIM 1964