27 Kasım 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

27 Kasım 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

üstün kaabiliyetli çocuklar ve diğerleri on e. bir gi . karşılaştığım za- aklıma gelen ilk s: u olmuştur: Ya bu göni Keşfedilmemişi farkedilmemiş. olsaydı? Sekiz yaşındaki şair İdil Özerdemin şiir kitabını oku- mağa başlayınca bu soruyu kendi kendime çok sordum. Faydalı, çekici, güzeli çocuk yayınları ile memleketimizde kara çocuk edebiyatına karşı en etkili savaşı açmış olan Doğan Kardeş müessesesinin önce dergide, sonra da nefis baskılı bir kitap içinde lanse ettiği bu küçük şair için soy liyebileceğim tek şey, onun kaabiliyetinin meydana çık- mış olmasından doyduğum mutluluktur. Bir sanat eleş- tiricisi değilim ama, şiirleri çok sevdim, O beni, "Dünya- lar'ında o kadar güzel tarif ettiği büyült dünyadan kü- çük dünyaya, kendi içindeki dünyaya çekiverdi. Bu küçük kız, şiirlerini hiç yazmıyabilirdi. Kaabili- yetlerini gün ışığına çıkaramamış çocukların sayısının çokluğu, bugün artık anlaşılmış bir gerçektir. Çocukların ki,şiliklerinin gelişmesini sağlayan imkânlar çoğaldıkça, üstün kaabiliyetli çocukların sayısı da çok artmıştır. Bu memleketimizde de, dünyada da böyledir. Hattâ, Ameri- kada yapılan bir incelemeye göre. Üstün kaabiliyetli ço- çuklar zannedildiğinden çok fazladır ve normal bir okul sınıfında daima birkaç tane üstün kaabiliyetli çocuk var- ır. Çocuktaki üstün kaabiliyetin meydana çıkartılıp yöneltil mesi çocuğun kişiliği bakımından elzem olduğu gibi, böyle- si çocuklar toplum kalkınmasında da büyük rol oynarlar. Üstün kaabiliyetli bir çocuk, normal ölçüler içinde, ziyan Jale CANDAN olmuş bir çocuk demektir. Herkesten değişik olması, onun tabii bir hayat yaşamasına engel olur. O, kendi kendisini bulamadıkça, okulda ve hayatta tatminsiz kalır, kolay- lıkla "problem çocuk" olmaya doğru kayar. Gine bu incelemeye göre, "üstün kaabiliyetli" çocuk ile "dâhi çocuk'"u karıştırmamak lâzımdır. Dâhi çocuk- ların durumu henüz aydınlığa kavuşmamış olmakla be- raber, bunların, iyi bir gelişme sahası bulan üstün kaa- biliyetli çocuklardan meydana geldiklerini düşünmek de mümkündür. Bu dâhi çocuk ilân edildikten sonra birden- bire sönen ve hiçbir eser vermiyen veya sahasına göre gelişme gösteremiyen çocuğun durumunu da çok iyi anlatır. Çünkü üstün kaabiliyetli bir çocuk nasıl bilgisizlik ve il- gisizlik yüzünden farkedilmiyebilirse, farkedilmiş bir üs- tün kaabiliyetli çocuk da yanlış tutumlar yüzünden ziyan edilebilir. Toplumların üstün kaabiliyetli çocuklara ihtiyaçları vardır. Bunlar iyi vatandaş ve iyi lider, ilim adamı, sa- natçı, mücid vesaire olabilirler. Ailelerin bu konuda ay- dınlatılmaları ve okulların bu konuda dikkatli bir eğitim sistemi gütmeleri gerekir. Üstün kaabiliyetli çocukların meydana çıkıp gelişe- bilmeleri, herşeyden önce, müspet bir eğitim sisteminin nazari ve ezberci sistemin yerini almasına bağlıdır. Böy- lece, yalnız üstün kaabiliyetlerin değil, bütün kaabiliyet- lerin bilerek işlenmesi yoluna gidilecektir ki, bence, asıl önemlisi de budur. neticeyi çok daha ucuza ve kolaylıkla elde etmek de mümkündür. Meselâ, biraz dikiş bilen bir kadın, uzun, dar, yandan yırtmaçlı bir gece eteği ve bu- nun üzerine aynı kumaştan, bu yıl çok moda olan "V" dekolteli, kolsuz veya bandlı bir gece bluzu yapabilir. Geniş bir kemer yüksek olarak takılırsa, şık bir iğne ile drapeli bir beden hissi de verebilir. Eteği başka bluzlarla giymek veya bluzu taş ve pulla süslemek, böy lece çok ağır görünüşlü bir kıyafet el- de etmek de mümkündür. Bu etek - bluz takımını herhangi bir terzi de kolaylıkla dikebilir. Ağır elbiselerden ziyade tayyör gi- yinmesini seven bir kadın, önümüzde- ki aylarda şık lokallere yemeğe gide- cekse, taş düğmeli ve saten blüzlu bir siyah gece tayyörü yapmalıdır. Daha da sade bir kıyafet, düz siyah veya be- yaz dökük yünlüden yapılmış bir gece şömizyesi elbisedir. Bu elbise çok ko- lay giyilir. Erkek yakasının üst klâ- AKİS 27KASIM 1964 pası ve şömizye okolkapakları oaynı renk gipur dantelle, etki zamandan kalma simli dantel veya süslü bir ku- maşla, brokarla yapılabilir. Şömizye- nin bütün süsü taşlı düğmeler ve taş- -- kemerlerden ibaret de olabilir. Gece elbiseleri Genç bir kız, vücudu saran düz, si- yah bir boru elbisenin eteğinden, bu yılın meşhur "paçalı iç etek'ini gösterebilir. Bu paça, saten kurdele, büzülmüş muslin veya ince bir kürk ve yün püsküllerle meydana getirilmiştir. Gine bir gençkız için kolay bir kıyafet, kolsuz, siyah, kadife bir boru elbisedir. Bu elbisenin içine uzun kollu şifon bir siyah bluz giymek ve bluzun fırfırlı yakasını da hafifçe göstermek, bir ge- ce, şık olmaya yeter. Aynı boru elbise çizgili bir şömizye (o bluzla çok daha oratik bir kıyafettir. Çok sükseli bir gece elbisesi, gine ince siyah yünlüden yapılmıştır. Kom- binezon biçimindeki elbisenin askıla- rı ve ince kemeri, tek sıra, elmas tak- lidi taştan yapılmıştır. Tayyörü seven, fakat Özel olarak bir gece tayyörü dikinmek istemiyen- ler için düşünülen kıyafet, siyah veya vizon rengi ince yünlüden yapılmış dümdüz, kısa ceketli bir o tayyördür. Bu yıl ortaya atılan "mayo - bluz" larla eh mükemmel bir gece kıyafeti olmaktadır. Mayo o bluz, mayo biçi- mi açık yakalı, brötel kollu, sırt dekol- tesi büyük bir bluzdur; eteğin içine girmekte ve eteğin üstüne takılan sık bir kemerle süslenmektedir. Aynı tay- yör başka bir bluzla mükemmel bir Mer öğleden sonra" kıyafetidir. Gece için ideal bir kıyafet de, ince. yünlülerden, örülmüş ve taşlı kemer veya toka ile süslenmiş bir elbisedir. £ Herhangi bir örgü blüz ve sade bir gece eteği ile de hem şık, hem de modaya uygun ve çekici ol- mak mümkündür.