23 Nisan 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

23 Nisan 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

Kemal Satır, Nüvit Yetkin, Atalay Akan ve Turhan Feyzioğlu önce Kayseriye gittiler, has- tahanede yatan yaralılarla görüştüler, Yeşilhi- sara geçtiler. Oradan müşterek bir beyanat ve- rerek hadisenin gerçek mahiyetini açıkladılar: D.P, bir seçim mağlübiyetini hazmedememiş ve baskı teşebbüsüne geçmiş, bunun üzerine halk- tan hak ettiği dersi almıştı. Bu beyanat İktida- rın bütün şimşeklerini C.H.P.nin, İsmet Paşa- nm, C.H.P. ileri gelenlerinin üzerine çekti. O geceki Radyo Gazetesini hâlâ hatırlarım, Ağıza alınmayacak küfürleri birbiri peşine fütursuz- ca sıraladılar. Radyo Gazetesine İsmail Rüştü Aksal küfürsüz, fakat aynı sertlikte bir cevap verdi. İktidarın mukabelesi, Yeşilhisar Hadise- lerine koydurulan yayın yasağı oldu. C.H.P. meseleyi Meclise götüreceğini ilan etti, Bütün bu olup bitenler Türkiyenin gözünün İsmet iN “ Şanın evvelden kararlaştırılmış Kayseri hatine çevrilmesi neticesini verdi, Biz Kayseriye 2 Nisanda, motörlü trenle gidecektik. İsmet Paşa 3 Nisandaki il kongre- sinde nutkunu söyleyecek, o gün Kayseriden ayrılacak, 4 Nisanda Ankarada olâcaktı, 29 Martta Şeker Bayramı başladığından Meclis 4 Marta kadar tatile girmişti. Kayseri macerası 2 Nisan günü sabahın dördünde, İsmet Paşa- nn evine gelen bir yıldırım telgrafıyla açıldı. O Bayram İsmet Paşanın kardeşinin kızı, eşiyle birlikte Ankaradaydılar. İsmet, Paşalar- da kalıyorlardı. Sabahın dördünde kapı çalın- mış, kapıyı bizim damat, Erdem İlmen açmış. Bakmış, postacı, Postacı makbuzu Erdeme im- zalatmış, İsmet İnönünün adına olan yıldırım telgrafıni ona vermiş, Erdemi, yukarıya odası- na çıktığında bir düşünce almış: İsmet Paşayı uyandırıp telgrafı versin mi, yoksa sabahı mı beklesin? Motörlü tren yedi buçukta hareket edeceği için İsmet Paşa altıda kalkacaktı. Er- dem bana, yandaki eve telefon etti. Telgrafı okutturdum. Kayseri Valisi Ahmet Kınıktan geliyordu. Vali bey İsmet Paşaya, Kayseriye gelmemesini tebliğ ediyordu. Erdeme, telgrafın fazla acelesi olmadığını söyledim. İsmet Paşa- nm uyanmasına zaten iki saat kalmıştı. Altıda yandaki eve geçtim. İsmet Paşa kalktığında, telgraf kendisine verdim. Okudu, yazı masasının üzerine fırlattı. “Maskara, beni Salli Kürdi zannediyor galiba” dedi. O sıralar- da Hükümet Said-i Kürdiye Emirdağdan dışarı çıkmaması Kir vermişti, İsmet Paşa bana, arkadaşlarını acöle eve çağırmamı söyledi. Merkez idare Kurulu üyelerine telefon ederek ismet Paşanın kendilerini istediğini bildirdim. Bunların arı zaten Kayseriye bizimle be- raber ia dı, traş oldu, giyindi. An- et Paşa yıkan ladım ki Kayseriye gidilecekti. Vali Kayseride Aa gergin olduğunu belirtiyor, parti kon- ne PR Vatandaşın seyahat hürriyetini tahdit etmeğe yeltenecek kadar kendini D.P, Büyüklerine ada. erin olan talihsiz Ahmet Kınık, İsmet Paşadan ara yemiş unutulmaz valilerden biridir. Bai il valilerin 27 Mayısı çabuklaştırımadaki rolleri inkâr edilemez. grelerini menettiğini söylüyor, bir hadise çık- maması için İsmet Paşanın gelmemesini bil- diriyordu. İsmet Paşa arkadaşlarıyla kısa bir istişare yaptı. Bunların bir kısmı tereddütler söylediler. Çoğunluk, gidilmesinden yanaydı. İsmet Paşanın kararı ise, kesindi. Elbette ki gidecekti. Vali kongreleri men mi etmişti? Pek âlâ, Kongre yapılmayacaktı. Ama İsmet Paşa gidecek ve durumu görecekti. İsmet Pa- şanin -yahut her hangi bir vatandaşın. seyahat hürriyeti nasıl tahdit ediliyordu? Bu sırada D.P. Büyüklerinin, ismet Paşa- nın kârarının ne olacağını merakla bekledikle- rinden şüphe yoktur. İsmet Paşanın evi önün- de durmak ve İsmet Paşayı takip etmekle gö- revli polis Chevrolet'si, ici Birinci Şube memu- ru dolu olduğu halde köşe basımda etrafı kola- çan ediyor, gelip gidenleri telsiz telefonla bil- diriyordu. ismet Paşa Kayseri Valisine bir cevap yaz- dıvttı. Bunda Valiye, hareketinin .manasını açık açık bildirdikten sonra Yeşilhisar Hadi-