23 Nisan 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

23 Nisan 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

EN Cilt: XXXV ne ii O O Gİ UM MECMUASI YURTTA OLUP BiTENLER Millet Amerikanın hatası A merikahların, hiç olmazsa toplu- mun bazı canlı çevreleri tarafın- dan aleyhte gösterilerle karşılanma» ları Türkiyede ilk defa cereyan edi- vor. Başkan Eisenhower veya Baş- kan Yardımcısı iken-Johnson Anka» raya geldiklerinde halk yollara -dö- külür ve kendilerini candan. alkış- lardı. Şimdi İstanbulda gençler ha- rekete geçtiler mi, şehirdeki ame- rikan filosu mensuplarına çatıyor- lar, Amerika Dışişleri Bakanı gelin- ce, yollarda kendisini yuhalamak i- çin birikiyorlar. Dünyanın her tarafında, hattâ .svahut bilhassa- Batı memleketlerin- de Amerika aleyhtarı gösteriler ok maktadır ve bunların . tertipçileri koömünistlerdir. Türkiyedeki hadi. seyi komünistlerin eseri sanmak hata olur. Elbette ki, şiddetli Ame- rika aleyhtarı TİP gençlik içindeki kendi o taraftarlarını seferber et mektedir, Ancak bünlar, bir ortam yaratmaktan ziyade, yaratılmış or- tamdan faydalanmaktadırlar. Türk milleti, şüphesiz, Aimerika aleyhtarı değilâir. Amerikayı ve & merikalıları s Ancak Ametikanın kendisini, rek' ve isteyerek siyasi partilerden bir tanesiyle ayni paralelde göster- miş olması kendisini sevimsiz yâp- mıştır. Bir defa, çok oy da alsa bu partinin memleketin sağlam küv- vetleri nezdindeki itibarı fazla de ğildir. İkincisi, “böyle bir durum hem Amerikayı, hem o partiyi be raberce gözden düşürmektedir: Bu hisler sadece AP've katşı olanların hisleri değildir. AP've hiç bir diye ceği bulunmayan ve vatandaş Amerikanın AP'ye karşı ve AP ida recilerinin, sözcülerinin Amerikaya karşı tutumlarını gördüklerinde in fial duymaktadırlar. Amerikanın AP've karşı muhab- betinin eşini ruslar TİP'e karşı, du- vabilirler. Fakat onlar sevdikleri parti ile içli dışlı görünmemek akıl a İilığımı amerikalılardan daha fazla göstermektedirler. Kaldı ki Ameri- ka ile milletten millete dostluk mü- nasebetlerini devam ettirmek CHP“ nin ve TİP haricindeki kücük par- tilerin de arzusudur. Amerika bun- ları kendisine soğuk sanmakla tu- tacağı yolda vanılmıştır. Gerçek . şudur: CHP'nin tutumu Amerikaya . karşı soğuk değildir. AP'nin tutumu, cıvıktır. Ziyaretler Buruk bir karşılama FHaftanın başında Salı günü saat 11.30 sıralarında 150 kadâr Üni- versite . öğrencisi, Kızılayda grup- lar halinde toplanarak, Bakahlıkla- ra doğru yürümeğe başladılar. Du- rumu gören sade vatandaşlar, “A- Dean -Rusk “Işini bilmeyen çavuşlar...” Sayı: 618 23 Nisan 1966 caba, Atatürk heykeline gene teca- vüz mü oldu?” düşünmekten kendilerini alamadılar. Fakat, bu “xürüyüşün böyle bir amaçla düzen- ienmediği az sonra anlaşıldı. 20-30 kişilik gruplar halinde yürüyen gençler, Bakanlıklara geldiklerinde birleştiler ve toplu halde yola de. vam ettiler. Bu sırada ellerinde pankartlar bulunan birkaç öğren cinin de topluluğa katıldığı görük dü. Pankartların Kızılayda gösteril- memesi ve gruplar halinde yola de- vam edilmesi bir taktikti. Böylece, sıkı tertibat alınan Kızılayda po listen kurtulmuş olacaklardı. Pan- kartlardan ikisinde şunlar yazılıydı: “Burası Johnson” un çiftliği değil!”, “Go home!” Çeşitli fakültelerde öğrenci olan gençler Meclise yaklaştıklarında, bir polis ekibini karşılarında bul- dular, Polisler, kanunsuz yürüvüş- ten vazgeçilmesini, aksi halde. Em niyete götürüleceklerini söylediler. Ama bü ihtara pek aldıran olmadı. Bunun üzerine Polis faaliyete geçti ve öğrencileri yakalayarak polis oto mobillerine bindirmeğe başladı. Bu sırada, ellerinde pankart taşıyan ba- zı gençlerin Meclis durağından Kü- vaklidere otobüsüne binmeleri üze- rine, Belediye otobüsü, Polisin di- rektifiyle yolunu Birinci Şubeye çe- virdi. Yakalanan gençler, Birinci Şubede ifadeleri alındıktan sonra Savcılığa sevkedildiler. O sıralarda Ankaranın bellibaşlı semtlerinde olağanüstü polis tedbi- ti alındığı gözden kaçmıyordü. Yıl dırım Beyazıt Meydanından Kavak: lıdereye Kadar uzanan Atatürk Bul varı polislerle doldurulmuştu. Res- mi polisler yol boyunca otuzar met- ve arayla dizilmişlerdi. Sivil o po- lislerin bulunduğu yerler ise Yıl dırım Beyazıt Meydanı ile Kızılaydı. Meclisin önünde cereyan eden olay- lardan habersiz bulunan vatandaş- lar, sıkı polis tedbirinin niçin ahn- dığını bir türlü kestiremediler. Ger- çi Johnson'un Dışişleri Bakam Dean Rusk, CENTO Bakanlar oKonsevi toplantısına katılmak üzere Anka 4 23 Nisan 1966