21 Ekim 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

21 Ekim 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DIŞ OLAYLAR ÇEKOSLOVAKYA Bu masallar başka Hofimann'ın Geç çtiğimiz haziran ayında Prag'da toplanan Çek Yazarlar Kongre- sinden bu yana, Çekoslovak edebi- yat dünyası devamlı bir çalkantı i- çinde. Aralarında Kohut, Klima, Li- ehm ve Vakulik gibi tanınmış ya- zarların da bulunduğu bir kanat, bu kongre sırasında e da edebiyat ve fikir hayatının eko- nomik hayattaki liberalleşme eğili- minden uzak kaldığından yalanmış- İNGİLİZ "MÜFETTİŞ MAIGRET" — lar ve Partinin aydınlar üzerindeki baskısını hafifletmesini istemişlerdi. Bu istekler Çek Komünist Partisi tarafından dehşetle e ana bu yazarların son üçü, geçtiğimi aylarda, Partiden Gl ik İşte, gürültü bundan sonra baş- lamıştır. Üç meslekdaşlarının uğra- dığı gazaba fena halde sinirlenen Çek yazarları, Ünlü edebiyat dergisi Literarni Noviny'yi vermişler ve bunun üzerine, Kültür Bakanı Karl Hoffmann, bu derginin yayımlanması işini kendi omuzları- na yüklenmekten başka çare göre- memiştir. Literarni Noviny'nin bu şekilde yayımlanan sayısına bir baş- yazı yazan Hoffmann, derginin ka- pağını çizen ressamın artık bu işi yapmayacağını, Jean - Paul Sartre tarafından bundan yirmiüç yıl önce Tan Forbes 52 yaşında- dır ve Scotland Yard'ın en ünlü de tektifidir. Forbes, şimdiye kadar hiç bir başarısızlığa uğramamıştır ve peşine düştüğü canilerin hep- sini ele geçirmiştir. Ama şimdi, hiddetli tenkit oklarının altındadır ve İngilizler kendi meşhur polis teşkilâtlarının çalışma metodları hakkında şüpheler beslemektedirler. Bunun sebebi, yılda 7 bin 500 dolar maaş alan şişman ve sakin İngiliz "Maigret"'sinin hâlâ, kaçırı- ıp tecavüz edilen dört küçük dır. kızın katilini yakalayamamış olması- Seri cinayetlerin m ,seksomanyak tarafından işlendiği husu- sunda İngiltere'de hiç ki msede bir şüphe yoktur. Belki de bunun sebebi, onda Çetin Altan tarzı yazarların bulunmamasıdır. Zira TİP yazarı geçenlerde, İstanbul'da bir m cesedi bulunan ve ırzına geçilmiş olan çocuğun katili olarak " ğı komprador göstermişti! sömürücülerin orta- burjuvazimin siyasi hâkimiyeti altındaki toplum"u yazılmış bir makale dizisini çeviren yazana da çevirilerini geri aldığını açıklamak zorunda kalmıştır. Dahası var... Dergiye abone olan 150 bin kadar okuyucu, dergiyi boy- kot eden yazarları destekledikleri- ni göstermek amacıyla, bunlara pa- ra yardımı yapmaya başlamışlardır. Yazarlar, bunun yanısıra, işsizlik sandığından ücretlerini almaya da devam etmektedirler. Kuvvet denemesi götün. bunlar yetmiyormuş gibi, geçtiğimiz hafta yapılan Yazarlar, , Birliği toplantısında, Kültür Baka- nı Hoffmann'ın Birlik Yönetim Ku- rulu için ileri sürdüğü yeni isim- ler bir yana itilmiş ve Yazarlar Kongresinde bozuk sesler çıkaran- ları açıkça destekleyen eski Yöne- tim Kurulu, bir istisnasıyla, yeniden işbaşına getirilmişti ir. o Seçilmeyen tek eski üye, kendi isteğiyle Yöne. tim Kurulundan ayrılan Jiri Proc- hazka'dır. Düşünce ve yazı özgürlüğü iste- yen genç kuşaklarla Partinin sert- leri arasında başlayan bu kuvvet denemesinin kimin başarısıyla so- nuçlanacağı, henüz bilinememekte- dir. Şimdilik kesinlikle bilinen tek sey, Haziran Kongresinde ileri - ge- ri konuşanların Çek yazarlarını tem- silden uzak olduğunu ileri süren görevlilerin, Hazarlar Birliği toplan- tısından sonra fena halde bozum olduklarıdır. İNGİLTERE İki cami arasında fransa Maliye Bakanı Michel Deb- re'nin, Paris'te yayınlanan Les Echos gazetesine verdiği bir demeç- te İngiltere ile Ortak Pazar arasın- da bir ortaklık anlaşması veya ti- caret sözleşmesi imzalanmasının İn- giltere'nin Ortak Pazara tam olarak katılmasından daha uygun düşeceğini söylemesi belki İngiliz- ler için büyük bir sürpriz olmadı ama, gene de Londra'da gözle görü- lür bir hayal kırıklığı yaratmaktan geri kalmadı. Oysa, İngiliz hüküme- ti, Debre'nin bu demecinden birkaç gün önce, Ortak Pazara girebilmek için, Brüksel'deki temsilcisi (Lord Chanfont'ın ağzından, Birleşik A- AKİS